مالزی حساب بانکی ایرانی‌تباران در این کشور را مسدود کرد
به روز شده در      دوشنبه 8 تیر 1394     -   Monday June 29 2015

دو بانک اصلی RHB و CIMB پر شعبه ترین بانک‌های مالزی، در اقدامی از قبل اعلام نشده، حساب‌های بانکی هزاران شهروند ایرانی‌تبار ساکن در این کشور را مسدود کرده‌اند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

انسداد حساب‌های بانکی ایرانی تباران ساکن در مالزی از سوی دو بانک بزرگ این کشور در حالی انجام شده است که به گفته خبرنگار خبرگزاری ایرانشهر در کوالالامپور از قبل هیچ اخطاری به داردنگان این حساب‌ها داده نشده است.

اگرچه در سال گذشته میلادی بانک RHB در مالزی برای بررسی پرونده اقامت قانونی دارندگان حساب در شعب خود اقدام مشابهی کرده بود اما این‌بار با پیوستن بانک CIMB که پر شعبه‌ترین بانک تجاری در کشور مالزی محسوب می‌شود، بسیاری از ایرانیان ساکن در این کشور با مشکل روبرو شده‌اند. لازم به توضیح است بیشتر از 70 درصد ایرانیان ساکن در مالزی حساب‌های خود را در شعب مختلف همین بانک افتتاح کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست این بانک‌ها تا چه زمانی حساب مشتریان ایرانی خود را مسدود نگه می‌دارند و آیا ایرانیان می‌تواند پول‌های خود را از این حساب‌ها در مدت کوتاه خارج کنند یا خیر. اما یک مقام مسئول در بانک CIMB به روزنامه‌های مالزیایی گفته است: «ما می‌کوشیم تا پس از بررسی، حساب‌های بدون مشکل را مجددا فعال کنیم.» این مقام بانکی مالزی توضیحی درباره مشکلاتی که مد نظر سیستم بانکداری این کشور بوده، نداده‌است.

برخی شهروندان ایرانی ساکن در مالزی اما این مشکل را امکان کار بدون مجوزدر بازار سیاه، اقامت بدون ویزا و نقل و انتقال پول بین ایران و مالزی حدس می‌زنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این مسئله فقط درباره اتباع ایرانی تبار رخ داده و مهاجرانی از دیگر کشورها را شامل نشده است.

از سوی دیگر از ابتدای ماه جون 2015 هیچ یک از شعب بانک‌های مختلف در مالزی برای دارندگان ملیت ایرانی حساب جدید افتتاح نمی‌کند و تنها دانشجویان ایرانی که از مدت ویزای تحصیلی آنان بیش از یک سال باقی مانده باشد و بتوانند گواهی اشتغال به تحصیل در دانشگاه‌های متعبر مالزی را ارائه کنند، امکان افتتاح حساب (محدود) در بانک‌های مالزیایی را دارند.

آمارهای تایید نشده نشان می‌دهد بیش از 80‌هزار ایرانی‌تبار در مالزی زندگی می‌کنند که تنها نزدیک به 20‌هزار نفر از آنها دانشجو هستند. سفارت جمهوری اسلامی در کوآلالامپور درباره رویداد اخیر ضمن اظهار بی‌اطلاعی از روند ماجرا و تنها با اشاره به اینکه بانک‌های مالزی موسسات غیر‌دولتی‌ هستند، به مراجعان ایرانی گفته است باید شخصا از بانک‌های مربوطه پیگر وضعیت حساب‌های خود باشند.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©