نگرانی فعالان ایرانی حقوق بشر از تشدید سرکوب‌های داخلی در ایران
به روز شده در      سه شنبه 23 تیر 1394     -   Tuesday July 14 2015

اعلام حصول توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی علاوه بر شادی عمومی جامعه ایرانیان در داخل و نیز در برخی گروه‌های خارج از ایران، ابراز نگرانی فعالان حقوق بشر، نسبت به عدم رویکرد قدرت‌های جهانی در ضمانت رعایت حقوق بشر در توافق با ایران را به دنبال داشته است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

با اعلام خبر توافق هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و ایران برای نزدیک به 12 ساعت گذشته ایران در صدر اخبار جهان قرار داشته است، علاوه بر موضع‌گیری‌های رسمی مقامات سیاسی در موافقت و یا مخالفت با توافق به دست آمده در مذاکرات وین، بسیاری از شبکه‌های خبری جهان تصاویری از شادی ایرانیان در داخل ایران و نیز تصاویری از جشن و شادمانی برخی گروه‌های ایرانی تبار در خارج از ایران را منعکس کردند.

در این میان چهره‌های متعددی از فعالان حقوق بشر و کنشگران سیاسی با ابراز نگرانی شدید از رفتار بخش تمامیت‌خواه حکومت ایران، نسبت به تشدید روند سرکوب داخلی در این کشور هشدار داده‌اند.

بیژن خلیلی مدیر و موسس بزرگترین مرکز نشر فارسی زبان در خارج از ایران در گفتگو با خبرگزاری‌های رویترز و الجزیره با اشاره به رفتار جمهوری اسلامی پس از پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل که پایان جنگ ایران و عراق انجامید گفت: «همه به یاد داریم که با امضای قطعنامه 598 در حقیقت خمینی و یاران او حکم اعدام هزاران زندانی سیاسی در ایران را هم امضا کردند و موج بی سابقه از کشتار در زندان‌ها به راه انداختند که هنوز همه ابعاد این جنایت شناخته شده نیست. در حال حاضر هم تصور اینکه حکومت تهران بخواهد در شرایط پیش آمده و غفلت غربی‌ها برای تصویه حساب‌های داخلی بهره برده و باز هم چوبه دار در زندان‌ها برای زندانیان سیاسی برپا دارد دور از ذهن نیست.»

علی اصغر رمضاپور تحلیلگر سیاسی که درست ساعتی پس از اعلام توافق هسته‌ای با بی‌بی‌سی گفتگو می‌کرد نیز از کسانی بود که با گره زدن حصول توافق هسته‌ای به اراده شخص علی خامنه‌ای، نسبت به گشایش در فضای سیاسی اجتماعی در ایران و خصوصا آزادی و یا رفع حصر زندانیان سیاسی ابراز تردید کرد. او به این شبکه خبری گفته بود: «باید قبول کنیم که دستاورد این توافق نمی‌تواند مشکلات پیش روی جامعه ایران را مرتفع کند. اگر بپذیریم که اراده سیاسی رهبر جمهوری اسلامی در تحقق این توافق نقش اصلی را در اردوگاه ایرانیان داشته، باید این نکته را هم قبول کنیم که باز هم اراده او برای اجازه تحول و تغییر در داخل ایران نیاز است. اما سخنان اخیر وی در جمع دانشجویان مبین نقطه نظراتی جز این است.»

آنیتا قناعی فعال حقوق بشر و از شاگردان شناخته شده محمد علی طاهری که همزمان با ساعات پایانی مذاکرات وین از صدور حکم قضایی برای او خبر داده شد، هم در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: «همزمانی اعلام خبر صدور حکم برای استاد محمد علی طاهری، دستگیری و محاکمه ۵ تن از فعالان جنبش سبز، اعلام محکومیت چند وکیل دادگستری در تهران و... از سوی محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در ایران، به روشنی نشان می‌دهد که در شرایط فعلی که توجه جامعه جهانی و رسانه‌های بین المللی و مردم داخل کشورمان به موضوع رفع تحریم‌ها و توافق با قدرت‌های جهانی جلب شده است، نگرانی برای زندانیان عقیدتی همچنان به قوت خود باقی است. او با خطرناک خواندن وضعیت پرونده محمد علی طاهری یادآور شد، توجه به مسئله حقوق بشر در ایران همچنان در الویت خواسته های مردمی قرار دارد.»

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©