هزاران یهودی ایرانی‌ در آمریکا و اسرائیل سال نوی عبری را جشن گرفتند
به روز شده در      دوشنبه 23 شهریور 1394     -   Monday September 14 2015

با فرا رسیدن سال 5776 عبری، هزاران یهودی ایرانی‌تبار در جهان به همراه دیگر یهودیان دنیا سال نوی خود را با دعا و نیایش آغاز کردند. بیشترین میزان یهودیان ایرانی تبار به ترتیب در اسرائیل، آمریکا و ایران زندگی می‌کنند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

با آغاز مراسم دو روزه سال نوی عبری (روش‌هشانا) که همزمان با روز اول و دوم ماه عبری تیشری (14 و 15 سپتامبر 2015) برگزار می‌شود. هزاران یهودی ایرانی‌ در کشورهای گوناگون در کنار اعضای خانواده و دیگر هم‌کیشان خود، سیب و عسل خوردند، شوفار نواختند و برای برقراری صلح دست به نیایش برداشتند.

این آیین باستانی که امسال از عصرگاه سیزدهم سپتامبر به وقت محلی آغاز و تا عصرگاه پانزدهم سپتامبر ادامه خواهد یافت، با گردهم آمدن خانواده‌ها آغاز و با تجمع در کنیساها و دعا و نیایش ادامه خواهد یافت. بر اساس باور یهودیان، این عید، یادآور آفرینش آدم است که در آن تقدیر هر فرد برای سال جدید تعیین می‌شود. عسل، سیب، نان خالا، ماهی، انار، مربا، کدو، لوبیا و... از اصلی ترین خوراکی‌های یهودیان در این عید به شمار می‌رود. 

در حال حاضر بیشترین جمعیت یهودیان ایرانی در کشور جمهوری اسرائیل سکونت دارند که تا نزدیک به 180 هزار تن برآورد می‌شوند و در شهرهایی مانند اورشلیم، تل آویو و اشکلون تمرکز یافته‌اند.

یهودیان ایرانی در آمریکا نیز عمدتا در دو شهر لس‌آنجلس و نیویورک ساکن هستند و جمعیتی بیش از 60 هزار تن دارند. ایرانیان یهودی در آمریکا از مهمترین گروه‌های اجتماعی جامعه ایرانیان آمریکا محسوب شده و بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری این جامعه مرهون حمایت و پشتیبانی آنان بوده است.

 پیشنیه سکونت یهودیان در ایران به دوران باستان و پس از تصرف بابل به وسیله کوروش بزرگ باز‌می‌گردد که به آزادی یهودیان از زندان بابل انجامید. همین پیشینه باستانی و احترام ویژه‌ای که باورمندان به آیین یهود برای پادشاهان باستانی ایران خصوصا کوروش هخامنشی قائل هستند، همواره موجب شده است که ایرانیان یهودی در حفظ هویت ایرانی خود، فرا گرفتن زبان فارسی و تاریخ ایران به جد کوشا بوده و در معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران زمین به دنیا نقش مهمی ایفا کنند.

«تقویم عبری - ایرانی - میلادی» شرکت کتاب که همه ساله به مناسبت سال نوی عبری در لس‌‌آنجلس منتشر می‌شود یکی از منحصر به فردترین روزشمارهای دنیاست که نیاز جامعه یهودیان ایرانی در آمریکا را برای انجام وظائف مذهبی و نیز تطبیق ایام تقویم عبری با سال شمار میلادی رایج در این کشور و سال شمار خورشیدی مرتفع کرده و علاوه بر آمریکا در اسرائیل و کشورهای اروپایی نیز هواداران بسیاری دارد.

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©