پیام فیلی: اسرائیل بهترین جای دنیاست
به روز شده در      پنجشنبه 12 آذر 1394     -   Thursday December 3 2015

پیام فیلی شاعر تبعیدی ایرانی‌تبار که به تل آویو آمده است تا در رونمایی ترجمه عبری کتابش، و اجرای نمایشی بر اساس آن، شرکت کند در گفتگو با کانال 10 تلویزیون اسرائیل گفته علاقه‌ای غیر قابل وصف به اسرائیل دارد و تصریح کرده است: «برای من، اینجا بهترین جای روی زمین، و زیباترین است».
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

روزنامه تایمز اسرائیل در گزارش مفصلی که در شماره چهارشنبه دوم دسامبر 2015 خود از حضور پیام فیلی در اسرائیل منتشر کرده است، می نویسد:

شاعر تبعیدی ایران، پیام فیلی، روز شنبه به اسرائیل رسید تا در رونمایی عبری از کتاب خود، «سه دلیل»، و اجرای نمایشی بر همین اساس که محصول اسرائیل است، شرکت کند.

او در مصاحبه ای با کانال ۱۰، روز دوشنبه، پیام فیلی، که ستاره داوود روی گردن دارد، گفت علاقه ای غیر قابل بیان به اسرائیل دارد. وی گفت: «برای من، اینجا بهترین جای روی زمین، و زیباترین است». و ادامه داد:‌ «مردم ایران از اسرائیل متنفر نیستند، درست همانطور که مردم اسرائیل از مردم ایران متنفر نیستند».

وزیر کشور اسرائیل سیلوان شالوم هفته گذشته به پیام فیلی ویزای ورود به اسرائیل اعطا کرد.

پیام که یک همجنسگرای آشکار است، یکسال گذشته را در ترکیه گذرانده است. وی به دنبال چندین دستگیری، تهدیدهای مکرر، سانسور آثار، و هجوم سپاه پاسداران به وی، از ایران فرار کرد و به تبعید رفت.

به گزارش انجمن قلم آمریکا، گروهی که برای آزادی بیان و حمایت از نویسندگان فعالیت می کند، در آخرین دستگیری فیلی پیش از فرار او از ایران، او را وادار کرده بودند به مدت ۴۴ روز در یک کانتینر بنشیند.

شاعر ایرانی، به حمایت از مردم و جامعه اسرائیل معروف است، و همچنین آزادی های نسبی همجنسگرایان در این کشور، در حالی که در دیگر بخش های این منطقه همجنسگرایان مورد تعقیب و آزارند، مورد تقدیر بوده است.

در سال جاری، فیلی ترجمه عبری کتاب خود «من سبز می شوم میوه می دهم… انجیر» را منتشر کرد که اولین انتشار آن به زبانی غیر از فارسی است.

این داستان بلند، داستان عشقی ممنوع میان دو دوست است و درباره موضوعاتی نظیر آزادی در پسزمینه ای از جنگ ایران و عراق در ۱۹۸۰ اتفاق می افتد. اولین عبارات کتاب چنین آغاز می شود : «من ۲۱ ساله ام. همجنسگرا. عاشق خورشید بعد از ظهرم.»

تعجبی ندارد که مقامات جمهوری اسلامی برای وی اینهمه دشواری ایجاد کردند. در نوشته های وی به تکرار تحسین از اسرائیل به چشم می خورد؛ کتاب های او در ایران در لیست سیاه است. نمونه سانسور شده ای از کتاب اول وی «سکوی آفتاب» وقتی که ۱۹ سال داشت در ایران منتشر شد. از آن زمان تا کنون، هیچ کتاب دیگری از وی به تایید وزارت ارشاد اسلامی، که مرکز سانسور فرهنگی ایران است نرسیده است.

در مصاحبه ای در ماه جولای با وبسایت ان.آر.جی اسرائیل، فیلی از فشارهایی که از سوی مقامات ایران به وی وارد آمده است،‌ و از علاقه اش به اسرائیل سخن گفت. در پی آن گزارش، وزیر فرهنگ اسرائیل، خانم میری رگیو، شخصا به وزیر کشور اسرائیل نامه ای نوشت و از او خواست با وجود آن که پیام فیلی شهروند کشور دشمن است، به وی ویزای توریستی بدهد.

رگیو در نامه خود نوشت که پیام از کشور خود به دلیل تعقیب و آزار همجنسگراستیزانه و اتهامات مبنی بر فعالیت ضد مذهبی و حمایت از اسرائیل فرار کرده است. «در تمام نوشته های وی، و بخصوص در آخرین کتاب او «من سبز می شوم میوه می دهم … انجیر» نشانه هایی از سمبل های یهودی است، و به همین خاطر در کشور خودش مورد تعقیب قرار گرفت.»

در ۱۰ اکتبر، فیلی ویدئویی به عبری بر روی کانال یوتیوب خود منتشر کرد و از اسرائیلی ها درخواست کرد که در سفرش به اسرائیل از او حمایت کنند. صدای فیلی شنیده می شود که می گوید «شالوم، همانطور که شنیده اید، من به زودی به اسرائیل خواهم آمد. از همه شما دعوت می کنم که از کمپین من برای سفر به اسرائیل حمایت کنید. صبرم تمام شده!!».

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©