معافیت ویزای ترکیه برای شهروندان ایرانی لغو می‌شود
به روز شده در      شنبه 19 دی 1394     -   Saturday January 9 2016

مقامات وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده‌اند بر اساس توافقی که با اتحادیه اروپا داشته‌اند معافیت نیاز به ویزا برای مسافرت به ترکیه را در قبال شهروندان برخی کشورهای جهان، از جمله ایران و روسیه از ماه جولای 2016 (خردادماه 1395) لغو خواهند کرد. پیش از این نیز در پی تنش بین روابط ایران ترکیه، این کشور محدودیت‌هایی را برای ورود اتباع ایرانی اعمال کرده بود.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

خبر اتخاذ این تصمیم پس از آن از طریق وب سایت خبری بی‌بی‌سی به زبان ترکی در روز 8 ژانویه 2016 مخابره شده‌است که مقامات اتحادیه اروپا و ترکیه برای باز گرداندن پاسپورت اتباع ترک به شرایط استفاده از معافیت‌های منطقه شنگنن در قبال محدودیت در ورود اتباع کشورهای دیگر بدون نیاز به ویزا به ترکیه، توافق کرده‌اند.

بر اساس این توافق جدید که از ابتدای ماه جولای 2016 (خرداد 1395) اجرایی می شود معافیت ویزای سفر به ترکیه برای اتباع 89 کشور جهان از جمله ایران و روسیه لغو وسفر برای گردشگران ایرانی و روس تابع قوانین اخذ ویزا از سفارتخانه ترکیه خواهد شد.

در حالی که مقامات ترک و اتحادیه اروپا دلیل اخذ این تصمیم را حل بحران پناهندگی عنوان کرده‌اند، اما برخی کارشناسان مسائل منطقه، این تصمیم را در پی بروز تنش بین دولت‌های روسیه و ایران با ترکیه به دلیل مسائل منطقه، خصوصا موضوعات مربوط به تضاد منافع این کشورها در سوریه قلمداد می‌کند.

سالانه نزدیک به 2 میلیون شهروند ایرانی تبار برای تفریح و گردش به ترکیه خصوصا در فصل تابستان مسافرت می‌کنند که مقصد بخش عمده‌ای از این گردشگران شهرهای آنتالیا، استانبول، قونیه و کوش آداسی است. ایرانیان پس از گردشگران روس و گرجی در رده سوم جدول بازدید کنندگان توریستی از ترکیه هستند.

هم اینک بیش از 50‌هزار تبعه ایرانی‌تبار در ترکیه به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در این کشور اعلام پناهندگی کرده‌ و منتظر تعیین تکلیف و پذیرش از سوی کشورهای غربی عمدتا آمریکا، کانادا و کشورهای حوزه اسکاندیناوی هستند.

در رویدادی مرتبط و تنها 48 ساعت پس از انتشار این خبرکه خبرگزاری آناتولی برای نخستین بار آن را منتشر کرد، وزارت خارجه ترکیه طی اطلاعیه‌ای گفت هنوز دولت ترکیه تصمیمی در خصوص لغو معافیت روادید توریستی برای گردشگرانی که قصد بازدید از این کشور را دارند نگرفته است. این اطلاعیه ضمن تایید مذاکرات در جریان بین ترکیه و اتحادیه اروپا هرگونه تصمیمی در این خصوص را موکول به آینده کرده است.

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©