روتاری ایرانیان کالیفرنیا در اکوادور
به روز شده در      جمعه 19 شهریور 1395     -   Friday September 9 2016

هنگامیکه از مردم می‌پرسیم که آیا با روتاری آشنا هستند، معمولا پاسخی مشابه می‌شنویم: «بله، آنها گروهی هستند که هفته‌ای یکبار برای ناهار دور هم جمع می‌شوند.» اما آنچه آنان نمی‌دانند این است که روتاری یک سرویس بین المللی و سازمان غیر انتفاعی خیریه است که حدود 2/1 میلیون نفر عضو در سراسر جهان دارد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
گزارش: مارک عاملی برگردان و تنظیم به فارسی: امیر رنجبر:
 
این اعضا در قالب شبکه‌ای از 3400 باشگاه روتاری در دنیا فعالیت دارند. گردهمایی آنان دو دلیل عمده دارد:
1) ارتباط شبکه‌ای اعضای روتاری برای استفاده متقابل از خدمات بازرگانی و کسب و کار یکدیگر که همگی از آن مُنتَفِع شوند.
2) با روابط دوستانه‌ای که بوجود آمده در فعالیت‌های خیرخواهانه به مردم جامعه خود و سایر ملل جهان، خدمت کنند.
به همین دلایل، شعار روتاری بین المللی، «خدمات به فَرای خود» است. 
یکی از باشگاه‌های روتاری مهم در منطقه کالیفرنیا، منطقه 5280 است که خود از 64 باشگاه در ناحیه کالیفرنیای جنوبی تشکیل شده است و 2500 نفر عضو دارد.
همانگونه که به یاد داریم، زمین لرزه‌ای مهیب، کشور اِکوادور را در تاریخ 16 آوریل 2016، در نَوَردید. این زلزله دهشتناک، بزرگی 8/7 در مقیاس ریشتر داشت و باعث کشته شدن حداقل 673 نفر و زخمی شدن 27732 نفر شد. کمیته امدادرسانی روتاری منطقه 5280 که ریاست آن بر عهده سرکار خانم «گیتی جاوید»، یکی از اعضای باشگاه روتاری «رانچو پارک» است، تصمیم گرفت تا با حرکتی قابل تقدیر، ساخت و بازسازی خانه‌های برخی از مناطق زلزله زده اکوادور را بر عهده گیرد.
 به منظور بررسی وضعیت آسیب های حاصل از زمین لرزه ی اکوادور، در هفته گذشته، اعضای روتاری «جاوید و بِنیتِز» به اکوادور سفر و برخی از شهرستان های آسیب دیده را از نزدیک بازدید کردند. آنها در شهر «پورتووییِخو» (Portoviejo) در استان «مَنابی» (Manabi) با شهرک ها و روستاهایی روبرو شدند که 70 تا 80 درصد ویران شده بودند. این مناطق تبدیل به شهر اَرواح شده و اندک ساکنان باقیمانده آن در چادُر زندگی می‌کردند.
 یادآوری این نکته بسیار مهم است که سرکار خانم جاوید نیز مانند دیگر اعضای روتاری، همگی داوطلبانه در این امر خیر شرکت کرده‌ اند و حتی هزینه سفرهایشان را خود می‌پردازند. خانم جاوید پس از این سفر گفت: «توصیف ویرانی‌های ناشی از این زمین لرزه بسیار سخت است. در بعضی از شهرها هیچ ساختار ایستاده ای دیده نمی‌شود. بلوک‌های ساختمانی برجا مانده نیز در برخی نواحی آسیب دیده، آنقدر بی‌ثُبات هستند که وارد شدن به آنها بسیار خطرناک است و خالی از سَکَنه شده‌اند.»
سرکار خانم جاوید عکس‌های زیادی از این بازدید به ارمغان آورده است اما می‌گوید، «این تصاویر فقط ژرفای فاجعه زمین لرزه را نشان می‌دهد اما درد و رنج مردم محروم را نمایش نمی‌دهد. هستند خانواده‌هایی که نه تنها خانه بلکه کسب و کار خود را نیز که تنها منبع درآمد آنها بوده است را ازدست داده‌اند. این افراد به معنای واقعی و بطور کامل، بی‌بِضاعت شده‌اند.»
 روتاریِ ایرانیِ منطقه 5280 کالیفرنیا، بودجه این عملیات بازسازی مناطق آسیب دیده اکوادور را با همکاری نزدیک با روتاری منطقه 4400 بر عهده گرفته است تا خانه‌هایی برای خانواده‌هایی که همه چیز خود را از دست داده‌اند، تدارک ببینند؛ این است کار و وظیفه روتاری!
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©