پاسخ ترامپ به روحانی: رئیس جمهور شوم، به ایران باج نمی‌دهم
به روز شده در      یکشنبه 2 آبان 1395     -   Sunday October 23 2016

دونالد ترامپ در واکنش به اظهار نظر حسن روحانی که انتخابات آمریکا را انتخاب بین بد و بدتر توصیف کرده، روز یکشنبه 23 اکتبر در توتیتر نوشت: «اگر من رئیس جمهور شوم به ایران باج نمی‌دهم.»
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

دونالد ترامپ روز یکشنبه ۲ آبان در توئیتر خود بدون اشاره به نام باقر و سیامک نمازی، دو آمریکایی ایرانی تبار، نوشت، «باز هم ایران کار خودش را کرد. ایران با زندانی کردن دو شهروند آمریکایی، باز هم به دنبال باج گرفتن از آمریکا است.

آقای ترامپ افزود: اگر من رئیس جمهور شوم چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

آنچه نامزد جمهوریخواهان به «باج» به ایران تعبیر می کند، اشاره به پرداخت میلیون ها دلار پول نقد به جمهوری اسلامی در ازای آزادی چهار آمریکایی ایرانی تبار از زمان اجرای توافق هسته ای است.

دیماه گذشته، ساعتی قبل از اعلام اجرای رسمی توافق هسته ای ایران و غرب، چهار آمریکایی ایرانی تبار به نام‌های جیسون رضائیان، امیر میرزای حکمتی، سعید عابدینی و نصرت الله خسروی آزاد شدند.

همان زمان دولت آمریکا اعلام کرد که در زمان اجرای توافق، ایالات متحده معوقات ایران را بازپرداخت کرده است. ایران ۴۰۰ میلیون دلار پول نزد آمریکائیان داشت که از بعد از گروگانگیری در سال ۱۳۵۸ بلوکه شده بود. مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نیز به عنوان سود اصل مبلغ به ایران پرداخت شد. بسیاری از نمایندگان کنگره خصوصا اکثریت جمهوریخواه، پرداخت این پول را باج دولت اوباما به ایران عنوان کردند.

دونالد ترامپ ابتدا مدعی شده بود که حتی فیلم انتقال پول نقد به ایران را دیده، اما بعد حرف خود را پس گرفت اما همچنان پرداخت پول به ایران را باج برای آزادی زندانیان آمریکایی دانست.

واکنش روز یکشنبه آقای ترامپ در حالی است که بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، بازتاب مبارزات انتخاباتی آمريکا در صحنه بين المللی، واکنش انتقاد آميز رئيس جمهوری اسلامی را در پی داشته است. حسن روحانی، با اشاره با ضعف اخلاقی در آمریکا گفت انتخابات آمریکا به انتخاب میان «بد و بدتر» نزول پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©