روابط مشکوک کمپانی «رولز رویس» با جمهوری اسلامی
به روز شده در      سه شنبه 11 آبان 1395     -   Tuesday November 1 2016

بر پایه تحقیقات مشترکی که خبرگزاری بی‌بی‌سی و نشریه گاردین انگلستان بعمل آورده‌اند، احتمالا کمپانی صنعتی رولزرویس با استفاده از شبکه پیچیده‌ای از واسطه‌ها و دلالان، برای سالیان متمادی معاملات مشکوک و درآمدهای غیرقانونی از طریق دوازده کشور و در راس آنها جمهوری اسلامی ایران، داشته است. لازم به ذکر است بی‌بی‌سی فارسی از بازنشر این خبر برای مخاطبان ایرانی امتناع می‌کند
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

این شرکت انگلیسی که از سال 2003 بخشی از سهام آن در مالکیت BMW آلمان است، با استخدام واسطه و پرداخت رشوه توانسته است قراردادهایی با ایران و یازده کشور دیگر منعقد کند. گاردین و بی‌بی‌سی به مدارکی از کمپانی رولزرویس دست یافته‌اند که نشان‌دهنده پرداخت‌های غیرقانونی و خارج از عرف این شرکت برای کسب سود بیشتر است.

بدنبال پیگیری این اتهامات، سازمان‌های دولتی مبارزه با فساد در بریتانیا و ایالات متحده، تحقیقات وسیعی را در این‌باره آغاز کرده‌اند.

رولزرویس که نامی شناخته شده در صنعت خودروسازی لوکس برای مردم است، فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تولید توربین و موتور جت هواپیماهای مسافربری و نظامی دارد. ارزش فروش غیرقانونی این تولیدات حدود 13 میلیارد پوند تخمین زده شده است. در تحقیقات بعمل آمده نام تعداد زیادی از سیاستمداران دو حزب محافظه‌کار و کارگر انگلیس که با این ماجرا در ارتباط بوده‌اند نیز به چشم می‌خورد که نگرانی‌های زیادی درباره افشای این رسوایی در بریتانیا بوجود آورده است.

پیش از این در سال 2006 نیز تحقیقاتی در مورد این پرونده در جریان بود که توسط «تونی بلر» نخست‌وزیر وقت انگلستان به بهانه به خطر افتادن امنیت ملی بریتانیا، متوقف شد. بازرسی‌های مجدد از سال 2012 پیگیری شد، هنگامیکه مدارک جدیدی از موسسه‌ای مستقر در موناکو موسوم به Unaoil، همکار رولزرویس، بدست آمد که نشانگر فساد، رشوه و پولشویی در قراردادهایی با چند کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران بود.

بر اساس مدارک بدست آمده، یکی از موسسات وابسته به شرکت Unaoil به نمایندگی از رولزرویس در سال 2008 برای فروش قطعات موتور هواپیما به ایران، اقدام کرده است که البته پس از یکسال از ترس آسیب به شهرت و تحت تحریم قرار گرفتن، از ادامه همکاری با طرف ایرانی منصرف شده است.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که رولزرویس پیش از این با نقض تحریم‌های بین المللی بر علیه جمهوری اسلامی و از طریق شرکت‌های واسطه، اقلام مورد نیاز حکومت ایران را تامین کرده است. تحقیقات بیشتر در این زمینه توسط سازمان مبارزه با فساد بریتانیا (SFO) که نهادی مستقل از دولت است، جریان دارد.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©