بازی نایاک با آبروی روزنامه‌های آمریکا: نیویورک تایمز به نفع توافق با ایران دروغ می‌گوید
به روز شده در      جمعه 5 آذر 1395     -   Friday November 25 2016

سازمان غیر دولتی دقت در رسانه‌ها(AIM) که دفتر مرکزی آن در پایتخت آمریکا قرار دارد، می‌گوید نسبت به آنچه انحراف افکار عمومی از طریق انتشار گزارش‌های جعلی در راستای اهداف سیاسی یک لابی نزدیک به رژیم اسلامی در ایران، خوانده، به روزنامه نیورویرک تایمز اعتراض کرده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

پس از هفته‌ها انتقاد شدید درباره نحوه برخورد نیویورک تایمز و پوشش خبری غیرحرفه‌ای و نادرست و عدم انعکاس دقیق اخبار کمپین رییس‌جمهور منتخب دونالد ترامپ در این روزنامه شناخته شده آمریکایی، حالا گردانندگان آن با اعتراض جدی یک سازمان غیر دولتی درباره انتشار گزارشی جعلی پیرامون معامله هسته‌ای با جمهوری اسلامی، قرار گرفته‌اند.

سازمان غیر دولتی دقت در رسانه‌ها(AIM) در پایگاه خبری خود می‌گوید: «نیویورک تایمز با انتشار مقاله‌ای که در تاریخ چهاردهم نوامبر با عنوان «76 کارشناس خواستار حفظ معامله اتمی با ایران از سوی دونالد ترامپ شده‌اند»، بار دیگر اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای خود را زیر سئوال برد. در پاراگراف دوم این مقاله ادعا شده است که این گزارش توسط تعدادی از مقامات رسمی پیشین آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تایید و امضا شده است و اما در ششمین پاراگراف گزارش، گزیده‌ بندهایی از مواضع اخیر نایاک (شورای ملی ایرانیان آمریکایی) که حامی بهبود روابط تهران و واشنگتن است، بعنوان توصیه‌هایی به دونالد ترامپ رییس‌جمهور منتخب، منتشر شده است.»

گزارش AIM در معرفی شورای ملی ایرانیان آمریکایی تاکید می‌کند: «نایاک بعنوان یکی از لابی‌های اصلی حامی جمهوری اسلامی در آمریکا، برای انعقاد معامله هسته‌ای (برجام) تلاش زیادی کرده و بارها مخالفت خود را با فسخ این قرارداد اعلام کرده است وعلیرغم انتقادات شدیدی که نسبت به رژیم اسلامی ایران بویژه در بحث نقض حقوق بشر وجود دارد، از آنها حمایت می‌کند.»

در مقاله نیویورک تایمز که شبیه متنی است که در وزارت خارجه جمهوری اسلامی تهیه شده باشد، از قول نایاک گفته شده: «برای نگهداری از معامله اتمی با جمهوری اسلامی، ایالات متحده باید آزمایش‌های موشکی بالستیک حکومت اسلامی را نادیده بگیرد و خواستار همکاری نزدیک آمریکا با رژیم اسلامی ایران در عراق، سوریه و افغانستان شده است.»

 

به گفته نیویورک تایمز، گزارش منتسب به نایاک توسط افراد مشهوری همچون «نوام چامسکی»، «جوزف کرینکوین»، «جان اسپوزیتو» و چند چهره معروف دیگر دنیای سیاست امضا و حمایت شده است. اما اسناد این حمایت منتشر نشده است.

در این گزارش نیویورک تایمز، نایاک به رییس‌جمهور منتخب دونالد ترامپ توصیه کرده که معامله اتمی با جمهوری اسلامی را بر هم نزند. 

روزنامه های امریکا این حق را برای خود محفوظ می‌دارند تا در قبال دریافت پول نسبت به انتشار مقالات رسیده از سوی اتاق‌های فکر وابسته‌ به لابی‌های مشخص اقدام نماید و این روند برای تاثیرگذاری روی افکار عمومی، بخشی از وظایف لابی های رسمی در آمریکا محسوب می شود.

با این همه نایاک هرگز به عنوان یک مرکز لابی گری در آمریکا به ثبت نرسیده است و همواره رابطه خود با مقامات تهران را که بسیاری از آنها زیر تحریم های آمریکا هستند، انکار می‌کند. افشای این روابط و یا مبادلات مالی با حکومت اسلامی در ایران، می‌تواند تبعات سنگینی برای نایاک داشته باشد.

AIM یک موسسه غیر دولتی و غیر انتفاعی آمریکایی است که از سال 1969 تا کنون وظیفه دیده بانی در رسانه‌های گروهی آمریکا برای کشف و افشای آنچه در اساسنامه خود «تلاش سازمان یافته برای انحراف افکار عمومی» خوانده است را به عهده دارد. این سازمان بیش از 40 سال قبل  با پیشنهاد «رید جان ایروان» اقتصاددان مشهور اهل یوتا تاسیس شد.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©