جاسوس ایران در آلمان به دنبال ترور یک مقام سابق بوده است
به روز شده در      دوشنبه 20 دی 1395     -   Monday January 9 2017

رسانه‌های آلمانی در گزارشی تازه در مورد یک پاکستانی مظنون به جاسوسی برای ایران، از طرف دادستانی گفته‌اند که او در حال آماده‌سازی طرح «قتل» رئیس پیشین انجمن آلمان-اسرائیل بوده است. برخی از اقدامات مظنون بازداشتی در عین حال «آماتور و غیرحرفه‌ای» گزارش شده‌است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

گزارش تازه در مورد مظنون بازداشتی که نام کوچک او مصطفی‌ست، از طرف شبکه‌های دولتی ان‌ده‌آر و وی‌ده‌آر و نیز روزنامه «زوددویچه سایدونگ» منتشر شده و شبکه خبری دویچه‌وله نیز ۱۸ دی ماه آن را بازنشر داده‌است.

مقام‌های آلمان، ۱۷ تیرماه خبر از بازداشت یک شهروند پاکستانی داده بودند که در آن زمان گفته شد، ظن آن می‌رود برای جمهوری اسلامی ایران جاسوسی می‌کرد. گفته شده بود این شهروند پاکستانی اطلاعاتی در مورد رینهارد روبه، سیاستمدار آلمان از حزب سوسیال‌دمکرات و رئیس پیشین انجمن روابط آلمان- اسرائیل و افراد نزدیک به، «جمع‌آوری کرده» و «برای ایران فرستاده است».

رسانه‌های آلمانی اکنون می‌گویند دادستانی آن کشور فرد بازداشت‌شده را «متهم» کرده‌است.

به گفته این رسانه‌ها، و بر اساس اطلاعاتی که آن‌ها مرور کرده‌اند، فرد بازداشتی به‌طور مشخص در حال تعقیب و جمع‌آوری اطلاعات در مورد استفاده آقای روبه از وسایل حمل‌ونقل عمومی و مسیرهای جایگزین برای عزیمت به «انجمن روابط آلمان-اسرائیل» در برلین بوده‌است.

گزارشی که به رویت رسانه‌های آلمانی رسیده می‌گوید اقدامات مظنون بازداشت‌شده بخشی از «عملیاتی گسترده‌تر برای شناسایی هدف‌های احتمالی در آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی، که روابط دوستانه‌ای با اسرائیل دارند» بود.

فرد بازداشت‌شده در عین حال متهم به جاسوسی از یک پروفسور فرانسوی‌اسرائیلی شده‌است.

با این همه این گزارش گفته است هنوز انگیزه اصلی برای انجام یک حمله احتمالی علیه آقای روبه مشخص نیست. اما «مقام‌های امنیتی» گفته‌اند این احتمال وجود دارد که این اقدامات آماده‌سازی احتمالی جمهوری اسلامی برای واکنش نشان دادن به حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات اتمی آن کشور بود.

در عین حال تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که برخی از اقدامات مظنون به جاسوسی، «آماتور و غیرحرفه‌ای» بود و حتی در «فایل پاورپوینتی» که او برای فرد ایرانی مورد تماس خود فرستاده، جزئیات اشتباهی در مورد سیاستمدار آلمانی وجود دارد.

مظنون بازداشتی دانشجو بود و برای «مرکز فضایی آلمان» نیز کار می‌کرد. گزارش رویت‌شده از سوی رسانه‌های آلمانی می‌گوید این نخستین پرونده آشکارشده در مورد جاسوسی جمهوری اسلامی از یک سیاستمدار آلمانی‌ست.

مقام‌های دولت اسلامی در ایران هنوز واکنشی به گزارش‌های منتشرشده نشان نداده‌اند.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©