گفتگوی اختصاصی دویچه وله با شهبانو درباره موزه هنرهای معاصر تهران
به روز شده در      یکشنبه 26 دی 1395     -   Sunday January 15 2017

«یلدا زربخش» مجری تلویزیون دویچه‌وله آلمان در گفتگویی اختصاصی با «شهبانو فرح دیبا پهلوی» کوشیده تا به دلیل لغو اجازه نمایش گنجینه هنری تهران در برلین، روایت تاسیس مجموعه هنری مدرن مشهور تهران (موزه هنرهای معاصر) را از بنیانگذار آن بپرسد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

شهبانو فرح پهلوی در این مصاحبه اختصاصی که به زبان انگلیسی انجام شده و 13 ژانویه 2017 منتشر شده است می گوید: 

«در کل زندگی‌ام، هنر برایم بسیار مهم بوده است. فکر می‌کنم یک هنرمند باید پیام‌هایی برای همه دنیا داشته باشد و او کسی است که آثارش همیشه ماندگار خواهد بود.‌ مردم ممکن است نام یک رهبر، شاه یا رییس‌جمهور را فراموش کنند اما هرگز نام یک موسیقی‌دان، خواننده یا هر هنرمند دیگری را از یاد نخواهند برد.»

شهبانو فرح آلبومی خاطره‌انگیز از تصاویر به یاد ماندنی را به یلدا زربخش نشان می‌دهد. عکس‌هایی از خود و همسرش شاهنشاه محمدرضا پهلوی، اندی وارهول نقاش آمریکایی که در 1977 پرتره ملکه ایران را کشید و تصاویر مربوط به موزه هنرهای معاصر (مدرن) تهران که در سال ۱۳۵۶ خورشیدی به دستور و ابتکار خودش ساخته شد. این موزه دارای بزرگترین کلکسیون هنرهای مدرن در خارج از آمریکای شمالی و اروپاست. 

فرح پهلوی در ادامه مصاحبه از میراث فرهنگی ایران و تاثیر آن بر جهانیان سخن می‌گوید: «ایران یکی از نقاط جهان است که مردمانش باید به پیشینه تاریخی و میراث فرهنگی خود از گذشته تا به امروز افتخار کنند.»

اما درباره وضعیت امروز ایران، شهبانو فرح با اظهار نگرانی گفت: «فکر نمی‌کنم کشوری همانند ایران با تمدنی کهن، فرهنگی والا و مردمی فهیم، مستحق وضعیت امروزی درگیر آن باشد، مسایلی همچون حقوق زنان، آزادی و دیگر موضوعات تهدیدکننده و آزاردهنده.»

پس از انقلاب اسلامی سال 1979 که به پایان نظام شاهنشاهی و خروج خانواده سلطنتی پهلوی از ایران منتهی شد، تعدادی از آثار برجسته موزه هنرهای معاصر توسط شهبانو فرح از کشور خارج شد تا از گزند تخریب افراطیون اسلامگرا در امان بماند اما بسیاری از این آثار در ایران باقی ماند. بخش‌هایی از این مجموعه قرار بود تا در ماه دسامبر گذشته در برلین به نمایش در آید که به دلایل نامعلومی این نمایشگاه لغو شد.

شهبانو فرح درباره آثاری که در زمان وقوع انقلاب موفق به خارج کردن‌شان شد، گفت: «این آثار هنری متعلق به ایران و ایرانیان است»؛ در پایان ملکه سابق ایران اظهار امیدواری کرد تا روزی این آثار به کشور بازگشته و در معرض دید هنردوستان ایرانی قرار گیرد.    

شایان ذکر است شهبانوی هنرمند و هنردوست ایران، معمار، نقاش، نویسنده و مترجم بوده است و یادمان‌های متعددی برای اعتلای فرهنگ و هنر ایرانیان از خود بر جای گذاشته که می‌توان از تئاترشهر، موزه هنرهای معاصر، تالار رودکی، موزه فرش ایران، موزه رضا عباسی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه و فرهنگ‌سرای نیاوران نام برد. 

گنجینه تهران عنوانی است که روزنامه های اروپایی به مجموعه ارزشمندی از تابلوهای نقاشی نامداران هنر نقاشی غرب داده‌اند که هم اکنون در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود اما در معرض دید عموم قرار ندارد. برخی شایعات درباره فروش غیر قانونی این آثار ارزشمند به مجموعه داران خصوصی در دو دهه گذشته مطرح بوده که بار دیگر طفره حکومت اسلامی از به نمایش گذاشتن اصل این آثار در آلمان به آن دامن زده است.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©