بیگانگان در سرزمین آزادی
به روز شده در      چهارشنبه 20 بهمن 1395     -   Wednesday February 8 2017

بیش از نیمی از جامعه ایرانیان مقیم لس‌آنجلس یهودیان ایرانی‌تباری هستند که پس از انقلاب اسلامی 1979 و به قدرت رسیدن خمینی در ایران از کشورشان گریخته‌اند. بسیاری از آنان بعد از سقوط شاه، کسب و کار، استقلال و در برخی از موارد زندگی‌شان و کسانی را که دوست داشتند، از دست دادند. این جامعه برجسته از ایرانیان بسیار مشتاق و پرتحرک بلافاصله پس از این‌که در آمریکا ساکن شدند به موفقیت‌های زیادی در زمینه‌های حرفه‌ای و اقتصادی دست پیدا کردند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
ربای دیوید ولپی(DAVID WOLPE):
ایرانیان یهودی‌تبار احساسات پیچیده‌ای درباره جهان اسلام دارند. بسیاری از آنان در کنار دوستان و همسایه‌های مسلمان‌ در ایران بزرگ شده و رشد کردند و در این‌جا (لس‌آنجلس) بر حفظ دوستی‌شان با هموطنان مسلمان‌شان اصرار می‌ورزند و به ‌درستی معتقدند که خیلی از مردم ایران طرفدار غرب و تمدن آن هستند. ایرانیان یهودی نیز مانند بسیاری دیگر از هم‌میهنان‌شان در تضاد و تقابل با فرهنگ و تمدن عربی قرار دارند. با این‌حال تعداد زیادی از آن‌ها با توافق اتمی جمهوری اسلامی با قدرت‌های بزرگ دنیا مخالفند زیرا به رژیم اسلامی و رفتار دوگانه‌اش اطمینان ندارند و آن را برای منطقه خاورمیانه و به ویژه اسراییل و حامیانش خطرناک می‌دانند.
ساده‌لوحی بزرگترین گناه است؛
پشتیبانان قدرتمند اسراییل از نزدیک رادیکالیسم اسلامی را لمس کرده‌اند. از آن‌جایی ‌که یهودیان ایرانی‌آمریکایی اعتقاد داشتند، دولت بارک اوباما در برابر تروریسم اسلامی ضعیف عمل کرده و موضع انفعالی داشته است، بسیاری از این ایرانی‌تباران در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به کمپین دونالد ترامپ رای دادند.
در یکی از جشن‌های بزرگ عروسی ایرانیان، نظرات حاضران درباره فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ را جویا شدم. تعداد کمی از آنان درباره ممنوعیت سفر ایرانی‌ها به آمریکا ابراز پشتیبانی کردند اما بسیاری از آن‌ها اظهار داشتند که با اصل قانون حفاظت آمریکا در مقابل حملات تروریستی موافق هستند و آن را ایده خوبی می‌دانند ولی باید تناقضات و اشکالات آن رفع شود؛ به ‌هرحال معتقد بودند که آمریکا نباید در برابر دنیایی که آنان از آن فرار کردند ساکت و منفعل بماند اما بسیاری از ایرانیان پس از اجرایی شدن فرمان دونالد ترامپ دچار مشکل و آزرده‌خاطر شده‌اند.
چند نفر از حاضران یهودیان ایرانی‌تباری را می‌شناختند که ممنوع‌الورود شده‌اند. یک ایرانی مسیحی حاضر در مهمانی با اشاره به یک خانم پزشک مسلمان در آن‌جا گفت که خانواده خانم دکتر دیگر نمی‌توانند به وی بپیوندند. خانم مسنی به من گفت: «فکر کن که اگر این قانون در سال 1979 (زمان وقوع انقلاب در ایران) اجرا می‌شد، چه بلایی سر ما می‌آمد!»
یهودیان ایرانی‌تبار جامعه‌ای از پناهجویان در ایالات متحده هستند که پیرترهای‌شان هنوز به زبان فارسی صحبت می‌کنند و جوان‌ترها در پیمایش دو تمدن ایرانی و آمریکایی قرار دارند. جامعه ایرانیان یهودی با توجه به استعداد، موفقیت و ثروت‌شان به نظر می‌رسد در خاکی از طلا کاشته شده‌اند و رشد کرده‌اند بویژه یهودیان ایرانی‌آمریکایی بورلی‌هیلز که ابزاری برای تاسیس کمپانی‌های بزرگی در ایالات متحده بوده‌اند، از «کوالکام» گرفته تا «تایندر»؛ اما در زیر این احساس ناخوشایند درباره فرمان دونالد ترامپ، مردمی را می‌بینی که در کشور خود (ایران) همه چیزشان را از دست داده‌اند، خانه‌شان، گذشته‌شان، کسب و کارشان و احساس امنیت‌شان.
بسیاری از یهودیان ایرانی‌تبار آمریکایی موافقند که هر کشوری برای حفاظت مردمش در برابر خطرهایی که تهدیدشان می‌کند از جمله تروریست‌های جهادی اسلامی باید کنترل بیشتری بر مرزهایش و افرادی که به آن کشور وارد می‌شوند اعمال کند و آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیست اما با ممنوعیت فله‌ای و بسته شدن کامل درها به روی پناهجویانی که از دست ظلم و ستم حکومت‌هایی مانند جمهوری اسلامی به ایالات متحده پناه می‌آورند، مانند بسیاری از خودشان، مخالفند و این پشت درهای بسته ماندن پناهجویان واقعی را یک تراژدی می‌دانند. 
به هرحال خیلی از ایرانیان یهودی ساکن آمریکا معتقدند که این بحران با وحشت‌زدگی قابل کنترل نیست. بزرگترین هدیه یهودیت برای بشریت تصویری است که از خدا ارایه داده‌ و در آن انسان‌ها مخلوقات تحت حمایت پروردگارند و هنگامی‌که شما کمک به پناهجویانی را که از ظلم و ستم به شما پناه آورده‌اند را دریغ می‌کنید، در حقیقت به این هدیه خیانت کرده‌اید. در این‌باره یک یادآوری تاریخی ضروری می‌نماید که ایالات متحده آمریکا در زمان یهودستیزی آلمان نازی، سرپناه یهودیانی بود که آنان را با آغوش باز پذیرفت و از ظلم و ستم نجات داد. «هاینریش هاینه» شاعر یهودی آلمانی می‌گفت: «آزادی با گویش عبری سخن می‌گوید و ناقوس آزادی با همین لهجه حرف می‌زند.» بنابراین منادیان آزادی نباید در این سرزمین بیگانه باشند.
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©