جشنواره فیلم های ایرانی در پایتخت آمریکا برگزار شد
به روز شده در      جمعه 29 بهمن 1395     -   Friday February 17 2017

موزه «سکلر و فریر» از مجموعه موزه های اسمیت سونین در واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا هر سال در ماه فوریه جشنواره فیلم ایرانی برگزار و فیلم های تازه ایرانی را به تماشاگران آمریکایی عرضه می کند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

«تام ویک» متصدی جشنواره می‌گوید امسال علاوه بر گلچین همیشگی از فیلمهای جدید بخش متفاوتی نیز به جشنواره اضافه کرده است. این بخش مروری است بر آثار عباس کیارستمی فیلمساز بزرگ ایران که سال گذشته در گذشت. و شامل تقریبا تمامی فیلمهای آقای کیارستمی می‌شود که برای گرامیداشت زندگی اش نمایش داده می‌شوند.

 

به گفته تام ویک این فرصتی است برای کسانی که فیلمهای او را ندیده اند تا حال با آثارش آشنا شوند و هم برای آنهایی که با کارهایش آشنا هستند تا کشفی دوباره کنند. وی گفت: «یکی از ویژگی‌های فیلم‌های کیارستمی این است که می‌توانی بارها تماشا کنی و هر دفعه یک نکته جدیدی در آنها بیابی.»

در بین فیلم‌هایی که در یک سال گذشته به پرده سینما رفته اند، فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی نام آشنایی است. تام ویک می‌گوید بعد از اولین اکرانی که از این فیلم داشتند خبر نامزد شدنش برای جایزه اسکار منتشر شد. و باعث شد در دو نمایش بعدی حدود هزار نفر برای تماشای این فیلم به جشنواره بروند.

تام ویک بیشتر از ۱۰ سال است که جشنواره فیلم ایرانی اسمیت سونین را ترتیب می دهد و فیلم ها را به گونه ای انتخاب می کند تا تصویر کلی و درستی از ایران معاصر و صنعت فیلمسازی کشور را ارائه دهند.

وی گفت: «توزیع کننده‌های فیلم در ایران را می‌شناسم و با هم زیاد همکاری کردیم. خیلی از مواقع خودشان فیلم‌هایی را پیشنهاد می‌کنند. من هم خود جشنواره‌های فیلم را دنبال می‌کنم تا ببینم واکنش مردم به فیلم‌ها چطور است. هدفم این است که فیلم‌هایی را نشان بدهم که مردم از ایران انتظار دارند اما گاه فیلم‌هایی که انتظارشان را ندارند!»

برای مثال فیلم «رویاهای رادیویی» اثر بابک جلالی، فیلمساز ایرانی آمریکایی که به گفته تام ویک مردم آمریکا خیلی با آن ارتباط برقرار می‌کنند؛ طنزش را درک می‌کنند و از تماشای آن لذت می‌برند. فیلمهایی که کلیشه ها را می شکنند و کیفیت و وسعت سینمای ایران را نشان می دهند.

 

جشنواره فیلم ایرانی اسمیت سونین با مستند «‌۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» که سیف الله صمدیان در مورد عباس کیارستمی تهیه کرده به پایان می‌رسد.

اکران فیلم با گفتمانی با نویسندگان «پلا کرونین» و حمید دباشی همراه خواهد بود که هر دو در مورد عباس کیارستمی کتاب نوشته اند. رویدادی منحصر به فرد که به گفته تام ویک بزرگداشت چهره برتر سینمای ایران است.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©