صهبا امینی‌کیا آهنگسازی که دنیاها را در زمانی بی‌نهایت به یکدیگر متصل می‌کند
به روز شده در      سه شنبه 24 اسفند 1395     -   Tuesday March 14 2017

«صهبا امینی‌کیا» رهبر ارکستر سمفونی جوانان اوکلند که یک موزیسین کلاسیک در غرب آموزش دیده است، در سال 1360 خورشیدی در خانواده‌ای موزیک دوست و علاقمند به موسیقی سنتی ایرانی در تهران متولد شده است. وی از آهنگسازان معاصر ایرانی‌تبار مقیم شهر سان‌فرانسیسکو است. صهبا امینی‌کیا تحصیلات موسیقیایی خود را درایران نزد «دکتر مهران روحانی»، «نیکان میلانی»، «صفا شهیدی» و «گاگیک بابایان» و در روسیه نزد «بوریس ایوانوویچ تیشنکو» گذرانده و پس از مهاجرت به ایالات متحده در سان‌فرانسیسکو نزد «دیوید کانتی»، «دیوید گارنر»، «دن بکرو کنراد سوسا» به پایان رساند. وی همچنین از «ریچارد دنیلپور»، «جان کرلیانو» و «جان آدامز» درس موسیقی فرا گرفته است. موزیک‌های ساخته شده توسط امینی‌کیا الهام گرفته از موسیقی معاصر کلاسیک روسیه، جاز غربی و موسیقی شهری و محلی ایرانی است. کارهای موسیقیایی صهبا امینی‌کیا نوعی اتصال بین میراث فرهنگی دنیاهای متفاوت است که در هم آمیخته، از موسیقی سنتی ایرانی گرفته تا کلاسیک‌های ناب روسی و موزیک جاز غربی.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

 ترجمه - امیر رنجبر:

در هنگام تمرین و تنظیم 10 قطعه موسیقی ساخته شده توسط صهبا امینی در ماه گذشته (فوریه) که برای ارایه در جشنواره سالیانه موسیقی «کرونوس کوارتت» سان‌فرانسیسکو آماده می‌شد، فرودگاه‌های آمریکا دچار هرج و مرج شد؛ فرمان مهاجرتی رییس‌جمهور دونالد ترامپ که ورود اتباع و پناهجویان هفت کشور با اکثریت جمعیت مسلمان را به خاک ایالات متحده ممنوع می‌کرد، نگرانی‌هایی را برای ادامه کار امینی کیا بوجود آورده بود زیرا صهبا ایرانی‌تبار است و کشورش در فهرست فرمان ممنوعیت مسافرتی ترامپ قرار داشت. آقای امینی‌کیا در سال 2006 به‌عنوان پناهجو به آمریکا مهاجرت کرده است، چون او کیش بهایی دارد و در کشورش پیروان بهاییت مورد آزار و اذیت حکومت جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند و از بسیاری از حقوق اساسی انسانی محروم هستند از جمله حق تحصیل، بنابراین امینی‌کیا برای ادامه پژوهش و مطالعه موسیقی به آمریکا مهاجرت کرد.

صهبا امینی در مصاحبه با خبرگزاری KQED سان‌فرانسیسکو درباره فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ می‌گوید: «این ممنوعیت، تنها یک احساس شخصی نیست بلکه این در تقابل با آنچه در آمریکا عزیز شمرده می‌شود، است. این تصمیمی غیر انسانی و در برابر ارزش‌های بشری پذیرفته شده در این کشور است. ما در حال ورود به یک دوره زمانی بی‌نهایت افراطی هستیم و اگر من بتوانم پلی فرهنگی برای گذار به اهداف بشری بسازم، رسالت انسانی خود را در این زمینه ادا کرده‌ام.»    

هنگامی‌که انجمن هنرهای نمایشی جشنواره کرونوس سفارش ساخت یک قطعه موسیقی مقدس (آواز مذهبی) 30 دقیقه‌ای را به صهبا امینی‌کیا داد، وی با انستیتو ملی موسیقی افغانستان تماس بر قرار کرد تا ترتیب یک همکاری بین گروه سرود دانش‌آموزی افغان با دسته کر دختران سان‌فرانسیسکو را بدهد. او معتقد است که ملیت، رنگ، نژاد و حتی فرهنگ متفاوت هیچکدام موضوع قابل اهمیتی برای آفرینش‌های هنری نیست. امینی‌کیا برای انجام این پروژه از ملودی‌های لالایی ایرانی استفاده کرده و نام آن را «موسیقی گوی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها» گذاشته است.  

صهبا امینی‌کیا ماهرانه فرهنگ دنیاهای متفاوت را بوسیله پل موسیقی به یکدیگر متصل می‌کند تا در زمانی بی‌نهایت به یکدیگر پیوند بخورند. این هنرمند ایرانی‌تبار هم اکنون علاوه بر رهبری ارکستر سمفونیک جوانان سان‌فرانسیسکو و فعالیت آهنگسازی برای انجمن هنرهای نمایشی جشنواره کرونوس، در آکادمی هنرهای سان‌فرانسیسکو به تدریس علوم آهنگسازی نیز مشغول است. 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©