شمشیر نادرشاه از موزه‌ای در روسیه دزدیده شد
به روز شده در      سه شنبه 23 خرداد 1396     -   Tuesday June 13 2017

پلیس روسیه از سرقت شمشیر متعلق به نادرشاه افشار از موزه کوباچی داغستان خبر داد. این حادثه در منطقه کوهستانی کوباچین در جمهوری داغستان در منطقه قفقاز روسیه رخ داده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

خبرگزاری‌های روسی می گویند این حادثه عصر روز دوشنبه 12 جون 2017 به وقت محلی و در حالی که این موزه در تعطیلی هفتگی بوده است، روی داد و دزدان حرفه‌ای بیش از 90 شیء باارزش از جمله مُهره‌های قدیمی، گلدان‌های نقره منقوش به استخوان و تصاویر استالین و کرملین را به سرقت بردند.

کارشناسان هرچند معتقدند که نمی‌توان قیمتی قطعی برای شمشیر نادرشاه تعیین کرد، اما این شی تاریخی دست کم بین یک تا دو میلیون دلار در حراجی‌های بازار سیاه اجناس آنتیک به فروش خواهد رفت. به گفته پلیس روسیه این موزه که در روستای کوباچی داغستان قرار دارد، فاقد نگهبان حرفه‌ای و آژیرهای خطر هشدار دهنده بوده است.

نادرشاه افشار متولد ۱۰۶۷ خورشیدی در خراسان و کشته شده در سال ۱۱۲۶ خورشیدی در قوچان، بنیانگذار دودمان افشاریه است و پادشاهان جهانگشای ایرانی است که به دلیل روحیه روادارانه‌ای که داشت و نیز عدم اعتقاد به دخالت پیوایان مذهبی در امور دینی شهرت دارد. وی از مشهورترین پادشاهان ایران است که با پاکسازی کشور از مهاجمان افغان، عثمانی‌، روس‌ و تجدید استقلال ایران، فتح هندوستان و دیگر جنگ‌های پیروزمندانه به جهانگشا و نابغه جنگی شهرت یافت.

شمشیر نادری یا شمشیر جهانگشا به دلیل جواهرات نصب شده روی آن بخشی از خزانه ملی ایران محسوب می‌شد اما در دوران قاجاریه و در خلال جنگ‌های قفقاز و پس از شکست سپاهیان ایران، تسلیم روس‌ها شد.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©