سو استفاده جواد ظریف از ساده دلی گروهی از ایرانیان لس‌آنجلس
به روز شده در      سه شنبه 27 تیر 1396     -   Tuesday July 18 2017

جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی طی سخنانی که در یک جلسه پرسش و پاسخ در شورای روابط خارجی آمریکا(CFR) در نیویورک داشت از حضور گروه کوچکی از ایرانیان مقیم لس‌انجلس در نمایش انتخاباتی رژیم تهران سود برده و آن را دلیل مشروعیت حکومت اسلامی قرار داد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

جواد ظریف در پاسخ به سوال یکی از حضار در جلسه پرسش و پاسخ CFR گفت: «وزیر خارجه تیلرسون صحبت از تغییر رژیم در ایران می‌کند اما متوجه نیست که ما سی و هشت سال است با این سیاست آمریکا مواجه هستیم. تنها در دوره پرزیدنت اوباما این سیاست به طور رسمی از دستور کار خارج شد که البته ما باور نداریم در حقیقت این طور بوده باشد. آیا فکر کرده‌اید چرا این سیاست موفق نبوده‌است؟ چون ما به مردم کشور خودمان متکی هستیم. مردمی که در انتخابات پیش 10 ساعت در صف ایستادند تا به انتخاب خود رای بدهند. وزیر دفاع (جمیز متیس) می‌گوید مردم در ایران حق انتخاب ندارند و آیت الله (علی خامنه‌ای) برایشان انتخاب می‌کند. مثل اینکه بگویید پرزیدنت ترامپ رییس جمهور بعدی را انتخاب کند. نه این طور نیست مردم 10 ساعت در صف ایستادند تا رییس جمهور خودشان را انتخاب کنند. شاید بگویید مردم در ایران مغز شویی شده‌اند. در لس‌‌آنجلس چطور؟ آیا در لس‌‌آنجلس هم ما هستیم؟ مردم (ایرانی تبار) در لس‌آنجلس 4 ساعت در صف ایستادند تا به پرزیدنت روحانی رای بدهند.»

سواستفاده دیپلماتیک جواد ظریف از حضور گروه محدودی از ایرانیان که انتخابات ریاست جمهوری پیشین در لس‌آنجلس در حالی جنبه علنی به خود گرفته است که پیشتر و در ایام انتخابات بسیاری از تحلیلگران سیاسی درباره آن هشدار داده بودند و کوشش گروهی از جوانان ایرانی خصوصا دانشجویانی که در سال‌های اخیر از ایران به آمریکا مهاجرت کرده‌اند را برای تشویق دیگر ایرانیان به رای دادن، سو استفاده غیر مستقیم حکومت از انگیزه‌های جوانان و تلاش برای فضا سازی قلمداد کرده بودند.

شایان ذکر است در حالی جواد ظریف سخن از حضور و شکیبایی 4 ساعته مردم در صف‌های رای دهی در لس‌آنجلس می‌کند که بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت کشور مجموع آرای ماخوذه در انتخابات دوره دوازدهم در سراسر آمریکای شمالی 30 هزار و سی و نه رای اعلام شده است. یعنی از بیش از دو میلیون ایرانی ساکن در آمریکا مکزیک و کانادا در سراسر قاره آمریکای شمالی تنها 30 هزار نفر در انتخابات نمایشی رژیم ایران شرکت کرده‌اند، چیزی کمتر از یک و نیم درصد.

اتکای ظریف بر حضور چهارساعته شهروندان لس‌آنجلس در رای گیری انتخابات پیشین ریاست جمهوری ایران در حالی است که به گفته دفتر حافظ منافع رژیم ایران در واشنگتن دی‌سی ، 56 شعبه اخذ رای در سراسر آمریکا در این زمینه فعال بوده است و در سراسر کانتی لس‌‌آنجلس با نزدیک به نیم میلیون شهروند ایرانی‌تبار تنها یک شعبه اخذ رای دایر شد. در این میان نیز بر اساس اطلاعات افراد شرکت کننده و مشاهدات خبرنگار محلی خبرگزاری ایرانشهر میزان رای دهندگان بین 3 تا 5 هزار نفر تخمین زده می‌شد. اگرچه وزارت کشور ایران از اعلام آمار تفکیکی حوزه‌های رای گیری در آمریکای شمالی سرباز زده است.

از سوی دیگر شاهدان از روند کند رای گیری در لس‌‌آنجلس و تشکیل نمایشی صف برای تهیه گزارش نیز در زمان انتخابات گزارش‌هایی منتشر کردند.

این همه در حالی بود که گروه‌هایی مانند نایاک از پیش از انتخابات بر تشکل‌های مختلف دانشجویی و گروه های جوانان برای تحریک احساسات مردمی به منظور شرکت در انتخابات با هدف جلوگیری از جنگ با ایران و نیز به مدد سیاست‌های مهاجرتی پرزیدنت ترامپ برای تشویق مردم به مخالفت با آن از طریق انتخاب مجدد حسن روحانی، سرمایه گذاری کرده بودند.

با این حال وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حالی در قضاوتی یک طرفه و سودجویانه با نادیده گرفتن بیش از 98.5 درصد ایرانیان مقیم خارج از کشور، رای یک و نیم درصدی شرکت کنندگان را نشانه مشروعیت رژیم اسلامی اعلام می‌دارد که رهبران رژیم تهران خصوصا رهبران مذهبی حکومت، در اختلافات اخیر بین خامنه‌ای و روحانی رای مردم به روحانی را برای مشروعیت وی ناکافی دانسته و اساسا مشروعیت حکومت را ناشی از اراده خدا و در ید اختیار ولی فقیه دانسته و رای مردم را تا زمانی معتبر می‌دانند که منتخب آنها تابع بی چون و چرای ولی فقیه (علی خامنه‌ای) باشد.

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©