تیرگان ششم در تورنتو به کار خود پایان داد
به روز شده در      جمعه 13 مرداد 1396     -   Friday August 4 2017

ششمین جشنواره دو سالانه تیرگان در تورنتو برگزار شد و این شهر میزبان هنرمندان، چهره های فرهنگی، شخصیت های برجسته و مهمانان ویژه ای بود که از گوشه و کنار جهان به کانادا سفر کردند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

جشنواره تیرگان ششم شامل برنامه های متنوعی چون موسیقی، رقص، تأتر، فیلم، عکاسی، سخنرانی، شعر، داستان نویسی، آشپزی، زنان، کودکان، و تفریح و سرگرمی بود و برای نخستین بار در دو نقطه شهر یعنی «هاربر فرانت» و محله تاریخی «دیستلری» ترتیب یافت.

 

حضور غیر ایرانی ها در این جشنواره بسیار چشمگیر بود و تیرگان به تدریج به یکی از رویدادهای مهم کلان شهر تورنتو تبدیل می شود، برنامه ای که نقش مهمی در معرفی فرهنگ ایران زمین به جامعه میزبان دارد.

وجود برنامه های متنوع هنری، نقش مهمی در جذب مخاطبین غیر ایرانی داشته و موقعیت مناسبی برای آشنایی با آداب و رسوم و آیین های آن سرزمین فراهم می کند.

 

امسال تعدادی از مقامات شهری، استانی و کشوری هم در این جشنواره حضور داشتند یا با ارسال پیامهای دیداری و نوشتاری از تیرگان حمایت کردند. از جمله «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا یا «کاتلین وین» نخست وزیر استان انتاریو که رابطه گرم و صمیمی با ایرانیان ساکن آن کشور دارند.

دکتر رضا مریدی وزیر علوم و فناوری استان انتاریو، «جان توری» شهردار تورنتو از جمله چهره های برجسته حاضر در جشتواره بودند.

 

تیرگان بنیادی است غیر انتفاعی، غیر سیاسی و غیر مذهبی که با هدف ایجاد ارتباط بیشتر میان مهاجرین ایرانی با جامعه میزبان تأسیس شده و هر دو سال یکبار این جشنواره فرهنگی و هنری را برگزار می کند.

بودجه این برنامه از طریق کمک های دولتی، پشتیبانی شرکت های تجاری و حمایت صاحبان مشاغل تأمین می شود و اکثر برنامه های جشنواره رایگان است.

 

به گفته برگزار کنندگان، در جشنواره امسال بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر شرکت داشتند که رکورد قابل توجهی است و موفقیت بزرگی برای تیرگان محسوب می شود.

کثرت برنامه های هنری جشنواره به ویژه در زمینه موسیقی، یکی از جذابیت های مهم تیرگان است و مجموعه ای از آواها و نواهای متنوع ایرانی را به حاضرین عرضه می کند.

 

در جریان برگزاری این جشنواره چهار روزه، شاهد اجراهای خواننده ها و گروههای مختلفی در سبک های پاپ، راک، جاز، الکترونیک، کلاسیک، سنتی، محلی و تلفیقی بودیم که با استقبال زیادی از سوی حاضرین همراه شد.

برگزار کنندگان با دعوت از هنرمندان جوان و ستاره های محبوب، ترکیب متنوعی را ارائه کرده و سعی در جلب نظر مساعد طیف های گوناگون سنی دارند.

 

جشنواره تیرگان طبق سنت هر دوره، امسال هم از یکی از شخصیت های برجسته ایرانی تقدیر کرد.

بهرام بیضایی نویسنده، پژوهشگر و از چهره های صاحب سبک سینما و تأتر ایران، به پاس سالها فعالیت حرفه ای و دستاوردهای ارزنده هنری، نماد جشنواره تیرگان یعنی «تندیس آرش» را دریافت کرد.

ضمن اینکه تقدیرنامه ویژه ای نیز از طرف نخست وزیر استان انتاریو به وی اهدا شد.

 

در جشنواره امسال نمایش «آرش» که یکی از آثار ارزنده بهرام بیضایی است در حضور وی اجرا شد، این نمایش را «سهیل پارسا» از چهره های نامدار هنرهای نمایشی تورنتو کارگردانی کرد.

او رویکردی نو در پردازش این اثر داشت ولی به متن اصلی وفادار بود و با همراهی تعدادی از بازیگران جوان و مستعد ایرانی، آرش را به روی صحنه برد که با استقبال زیادی از سوی هنردوستان همراه شد.

 

در برگزاری جشنواره امسال نیز دهها داوطلب جوان و پرانرژی مشارکت داشتند و در بخش های مختلف جشنواره فعال بودند، عشق به ایران و علاقه به فرهنگ و سنت های سرزمین مادری مهمترین انگیزه آنها برای همکاری با تیرگان است.

هفتمین جشنواره تیرگان در سال ۲۰۱۹ در «هاربرفرانت» شهر تورنتو برگزار می شود.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©