نشنال‌جغرافی یادبود جشن‌های 2500 ساله را در اینستاگرام گرامی‌داشت
به روز شده در      دوشنبه 24 مهر 1396     -   Monday October 16 2017

موسسه نشنال جغرافی که ناشر معتبرترین نشریه علمی و جغرافیایی جهان است، با انتشار عکسی از تخت جمشید از جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی ایران که در میانه اکتبر 1971 میلادی در محل این بنای باستانی برگزار شد یاد کرده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

موسسه نشنال جغرافی در ساعات نخستین روز دوشنبه 16 اکتبر 2017 در چهل وششمین سالگرد برگزاری جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی ایران با انتشار عکسی از مجموعه کاخ‌های باستانی پرسپولیس(تخت جمشید) در اکانت رسمی اینستاگرام خود خاطره برپایی این رویداد تاریخ ایران را گرامی داشته است.

نشنال جغرافی در توضیح عکس منتشر شده در اینستاگرام آورده است: «در این هفته (12 تا 16 اکتبر) به سال 1971، شاه ایران (محمدرضا شاه پهلوی) جشن‌هایی برای نشان دادن 2500 سال تاریخ امپراتوری ایران برگزار کرد. هدف شاه از برپایی این جشن‌ها آن بود که تمدن باستانی کشورش را به نمایش گذاشته  و پیشرفت معاصر خود را نمایان سازد. این رویدادها در اطراف سایت‌های باستان‌شناسی تخت جمشید و پاسارگاد قرار داشتند و گرامی ترین و پرطرفدارترین جشن در تاریخ بودند.»

اکانت رسمی نشنال جغرافی در ادامه و توصیف عکس منتشر شده می‌افزاید: «تصویر پرسپولیس در سال 2008 به سفارش مجله نشنال جغرافی گرفته شده است.» و سپس در معرفی مکان به بینندگان خود به نقل از تصویر دیگری از همین مجموعه که یک کتیبه مربوط به داریوش شاه را نشان می‌دهد و از زبان این پادشاه هخامنشی می نویسد:
«من، داریوش شاه، بزرگترین کاخ را در تخت جمشید در قسمت غربی این مجموعه ساختم و این قصر آپادانا نامیده شد.»
کاخ آپادانا یا کاخ بار داریوش و خشایارشا یکی از کاخ‌های اندرونی تخت‌جمشید است. مشتمل بر یک تالار چهارگوش مرکزی با ۳۶ستون و سه ایوان، در جهت‌های شمال، شرق و غرب (هر یک با ۱۲ ستون) و چهار برج در چهار گوشه بیرونی تالار و یک رشته اتاق نگهبانی که در جنوب آن قرار دارند. بنای کاخ آپادانا به دست داریوش بزرگ آغاز شد و در زمان خشایارشا تکمیل گردید. سطح این کاخ حدود سه متر از کف حیاط آپادانا و کف دروازه ملل بلندتر ساخته شده‌است.

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©