کرسی بهائی برای صلح جهانی در دانشگاه مریلند
به روز شده در      چهارشنبه 26 مهر 1396     -   Wednesday October 18 2017

خشونت. رنج. تخریب محیط زیست. نابرابری های جنسی. زن ستیزی. نابرابری تعلیم و تربیت، منابع و ثروت. نظام و حاکمیت در حال تغییر جهان. کاهش ارزش حیات و تجربه انسانی. اینها بعضی از چالشهای مشکل و پیچیده ای هستند که عالم انسانی با آنها روبروست – و اینها فقط بعضی از موانع رسیدن به صلح جهانی میباشند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
صلح فقط عدم وجود جنگ نیست؛ وضعیتی است که در آن هر فرد قادر به رفع احتیاجات مبرم خود میباشد. در حالیکه بسیاری از افراد، سازمانها، دولتها و رهبران جهان موافقند که صلح جهانی هدفی است که باید به آن اولویت جهانی داده شود، راههای رسیدن به صلح پر از چالش و نامشخص باقی مانده اند. 
خانم دکتر هدی محمودی که در حال حاضر متصدی کرسی بهائی برای صلح جهانی در دانشگاه مریلند میباشند این چالشها و موانع و همچنین تأثیرات جهانی شدن بر صلح جهانی را برای ایجاد یک جامعه مسالمت آمیز مورد بررسی قرار میدهند. ایشان از تاریخ غنی و مأموریت محوله به کرسی استفاده نموده و با دانشمندان، دیپلماتها و سازمانهای بین المللی که برای رفع چالشهای امروز و پیش بینی فرصتهای آینده تلاش میکنند همکاری مینماید.
کرسی بهائی در سال 1993 توسط یک موقوفه سخاوتمندانه تأسیس یافت و هدفش مطالعه و بررسی چالشهای اساسی برای رسیدن به صلح جهانی میباشد. چالشهایی که در پیام "وعده صلح جهانی،" بیانیه ای از بیت العدل اعظم الهی، عالیترین مقام تصمیم گیری در آیین بهائی، مورد بررسی قرار گرفته شده اند. از زمان تأسیس، این کرسی بر آگاهی و دانش افزوده و منافع و سعادت نوع بشر را ترویج نموده است. این کرسی معروف است به ارائه آموزش عالی، پژوهش و انتشاراتی که راه حل های رفع موانع برای رسیدن به صلح را ترویج میکنند.
کرسی بهائی یک برنامه آموزشی دانشگاهی است که بررسی میان رشته ای و گفتگو برای صلح جهانی را پیش میبرد. در حالیکه چند بینش اولیه از دیانت گرفته است، هدف این برنامه ایجاد یک اساس علمی استوار برای دانش و استراتژی هایی برای ایجاد یک دنیای بهتر میباشد. در طول بیش از 20 سال، کرسی بهائی صحنه ای بوده است که رهبران فکری بین المللی در آن برای پژوهش، بحث و رفع موانع دائم  التغییر صلح دورهم جمع میشوند.
در قرن بیستم و در دهه های اولیه قرن بیست و یکم معنی صلح تغییر یافته و بطور قابل توجهی گسترش یافته است و شامل طیف گسترده تری از مسائل گشته. صلح دیگر فقط بعنوان عدم وجود جنگ شناخته نمیشود – مثل دو جنگ جهانی، جنگ های بیشمار منطقه ای یا ملی و یا جنگ سرد. حال هدف رسیدن به صلح به مسائل بسیاری اهمیت میدهد مثل فرقه گرایی؛ نابرابری های جهانی؛ حقوق بشر؛ اعدام های دسته جمعی؛ قاچاق انسان؛ نابرابری های جنسی؛ تعصب نژادی، دینی، ملی و طبقاتی؛ و محیط زیست و دسترسی و یا عدم دسترسی به منابع. تمرکز توجه به درگیری های خاص بین ملل و یا گروه های رزمندگان کمکی به حل مشکل بزرگتر ترویج یک چارچوب جهانی برای رسیدن به صلح کامل نمینماید.
کرسی بهائی برای صلح جهانی فعالانه مشغول پیشبرد گفتمان فکری در مواضیعی است که برای شناخت طیف وسیعتر و پیچیده تری از راه های وصول به یک دنیای بهتر و صلح آمیزتر ضروری میباشند. تمرکز این برنامه بخصوص در خصوصیات روحانی و اخلاقی است که مبنای حرکت جهان بسوی صلح و عدالت میباشند. آنچه که برای رسیدن به صلح جهانی در دنیایی که در حال جهانی شدن میباشد اهمیت اساسی دارد آگاهی از یک عالم مشترک و وابسته به یکدیگر انسانی است. این آگاهی تنوع گسترده در جامعه جهانی را ارزشمند شمرده و صمیمانه میپذیرد.
ولیکن در حقیقت، حقوق بشر برای بیش از نصفی از جمعیت جهان محافظت نشده است. خشونت، درگیری و رنج و مشقات بیشمار در سراسر جهان دیده میشوند. کرسی بهائی بر این عقیده است که در مرکز این درگیری های جهانی افکار و اعمال منسوخ شده و ساختارهای اجتماعی قرار دارند که قادر به رفع نیازهای برجسته یک نظم دائم التغییر جهان نیستند. 
با اتخاذ یک هدف برنامه ای سه گانه، کرسی بهائی برای صلح جهانی بطور برجسته به امور ذیل کمک مینماید: 1) حیات آکادمیک در دانشگاه مریلند، 2) توسعه نیروی فزاینده برای پیشبرد سیستماتیک گفتمان از طریق تولید دانش و انتشار مطالعات صلح و خط مشی صلح در بین تمام کسانی که سهمی در این مواضیع دارند، 3) تأکید خصوصیات برجسته از بینش پانورامیک صلح جهانی که آثار بهائی برای منفعت حیات فکری جامعه جهانی ارائه میکند.
خانم دکتر هدی محمودی در حال حاضر متصدی کرسی بهائی برای صلح جهانی در دانشگاه مریلند میباشند. از ماه جولای 2012 ایشان در این سمت بوده و با گروه وسیعی از دانشمندان، پژوهشگران و کاردانان برای پیشبرد بررسی میان رشته ای و گفتمان در مورد صلح جهانی همکاری میکنند.
کرسی بهائی بر این عقیده است که بهترین راه درک صلح آنست که آنرا توسط یک فرایند فراگیر، جامع و جهانی بررسی نمود. این طریقه یک روش سازنده برای صلح خوانده میشود. فرایندی که ارزشهای مشترک انسانی و امور اخلاقی که اساس آموزش صلح میباشند را مورد نظر داشته و از آنها الهام میگیرد. کرسی بهائی بینش صلح جهانی را از طریق یک فرایند فشرده آموزشی که بر پنج موضوع تمرکز دارد ترویج میدهد: نژادپرستی ساختاری و ریشه اصلی تعصب، طبیعت انسان، تواندهی به خانمان و صلح، مرزهای جهانی شدن و حکومت و غلبه بر چالشهای جهانی شدن محیط زیست.
پروفسور محمودی بخصوص حامی از یک مفهوم عمومی از صلح سازی میباشند – که ایشان آنرا یک "شیوه جهان بینی" میخوانند – که از همه فرهنگها کسب بینش مینماید.
قبل از ملحق شدن به دانشگاه مریلند، خانم دکتر محمودی در بین سالهای 2001 تا 2012 هماهنگ کننده دائره مطالعه نصوص و الواح در مرکز جهانی بهائی در حیفا، اسرائیل بودند. قبل از آن خانم دکتر محمودی رئیس دانشکده هنر و علوم دانشگاه نورت وسترن درایلینوی بودند و همچنین در دانشکده جامعه شناسی آن دانشگاه تدریس مینمودند. خانم دکتر محمودی معاون رئیس  و رئیس اولیوت کالج  بودند که در آن سمت ایشان در بهبودی و تغییر آن کالج که در سطح ملی شهرت یافت سهم بسزایی اجرا کردند.
نوشتجات ایشان چندین بار در مجلات برجسته بچاپ رسیده شده مثل مطالعات سازمانی، مطالعات گروهی و سازمانی  و بررسی بین المللی جامعه شناسی مدرن. از سال 2013 وقتی که دکتر محمودی شروع به مطالعه و پژوهش در نژادپرستی ساختاری و ریشه اصلی تعصب نمودند، دانشمندان برجسته در این موضوع به دانشگاه مریلند دعوت شده تا آنچه که در پژوهشهای خود یافته اند را عرضه کرده و راه حل های از بین بردن نژادپرستی و تعصب را بررسی نمایند. چاپخانه دانشگاه کالیفورنیا این یافته ها را در کتابی تحت عنوان "نژادپرستی ساختاری و ریشه تعصب" که توسط رشوان ری و هدی محمودی نوشته شده در سال 2018 بچاپ خواهد رساند.
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©