«ناظری ها در کانادا» گزارشی از کنسرت بزرگ شهرام و حافظ ناظری در تورنتو
به روز شده در      سه شنبه 15 آبان 1397     -   Tuesday November 6 2018

شهرام ناظری هنرمند کرمانشاهی موسیقی سنتی ایران به همراه پسرش، حافظ ناظری، مهمان شهر تورونتو در کانادا بودند. این هنرمندان کرمانشاهی مورد استقبال پرشور ایرانیان مقیم کانادا قرار گرفتند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
به گزارش شبکه خبری کردستان ۲۴،  یکشنبه ۲۱ اکتبر گذشته، کنسرت ناظری ها در شلوغ ترین شهر کانادا و در حضور ایرانیان مشتاق برگزار شد. شهرام و حافظ ناظری به همراه گروه نوازنده شان، سومین برنامه از مجموعه تور دور کانادا (در پنج شهر این کشور) خود را در سالن the Sony Centre for the Performing Arts در قلب دان تان شهر تورونتو اجرا کردند.
صدها تن از ایرانیان هنردوست مقیم کانادا یکشنبه شب خود را در جشن ملودی و صدای جادویی پدر و پسر ناظری و نواهای سازهای کوبه ای و زهی موسیقی سنتی ایرانی، مشتاقانه سپری کردند و از صدای جاودانه شهرام ناظری و حافظ لذت بردند. جمعیت علاقمندان به هنرمندان کرد ایرانی، ساعت ها در صف ایستادند و همه صندلی های سالن اجرای کنسرت را پر کردند.
شهرام و حافظ ناظری علاوه بر اجرای قطعات موسیقی اصیل ایرانی به زبان فارسی، قطعاتی را نیز به زبان کردی اجرا و به مردم کرد تقدیم کردند. شهرام ناظری ۶۸ ساله، خواننده، آهنگساز و موسیقیدان برجسته سنتی ایرانی به همراه حافظ ناظری ۳۹ ساله که همچون پدر مبدل به موسیقیدان و آهنگساز مشهوری شده است، مخاطبان خود را با نواهای موزون و دل انگیز تحت تاثیر قرار دادند.
رازیک ۳۸ ساله پس از کنسرت به خبرنگار شبکه کردستان ۲۴ گفت: «اجرای آنها بی نظیر بود. این کنسرت یک رویداد فوق العاده بود! من خیلی خوشحالم که در این برنامه حضور داشتم.» آنا کیارش پور هوادار ۲۶ ساله ناظری ها گفت: «خیلی شادم از این که شاهد اجرای زنده ناظری ها بودم، من سالهاست که هوادار حافظ ناظری هستم! کنسرت امروز سورئالیسم بود. من با شنیدن هر نوایی از حافظ و پدرش احساس دل انگیزی داشتم. من یک هوادار واقعی آنها هستم.» 
حسین زهاوی (هژار زهاوی) یکی از مشهورترین نوازندگان دف از منطقه کردستان عراق نیز در گروه نوازندگان حضور داشت و تک نوازی های او در بین برنامه باعث شد تا جمعیت ایستاده به تشویق او بپردازند. زهاوی در خانواده ای کرد در کردستان عراق به دنیا آمد. دوران کودکی را در ایران گذراند و سپس به انگلستان مهاجرت کرد. او از سیزده سالگی شروع به نواختن دف کرد.
شهرام ناظری (زاده ۲۹ بهمن ۱۳۲۸ در کرمانشاه) خواننده، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و موسیقی اصیل ایرانی است. ناظری به «شوالیه» معروف است. شهرام ناظری در بیشتر آثار خود از شعرهای مولانا بهره برده‌ است و طی ۳۰ سال فعالیت هنری، توانسته سبک جدیدی از موسیقی را که آمیخته به ادبیات حماسی و عرفانی ایران است بو‌جود آورد. ناظری، علاوه بر بهره‌گیری از شعرهای مولوی در زمینه استفاده و استوارسازی شعر معاصر پارسی بر روی موسیقی سنتی ایرانی نیز پیشرو بوده ‌است. علاوه بر این‌ شهرام ناظری از نخستین هنرمندانی است که با استفاده از موسیقی مقامی، اشعار شاهنامه فردوسی را اجرا کرده ‌است. وی تاکنون بیش از ۴۰ آلبوم موسیقی منتشر کرده ‌است. 
حافظ ناظری (زاده ۸ مرداد ۱۳۵۸)، فرزند شهرام ناظری، یادگیری موسیقی را از نه سالگی در نزد پدر آغاز کرد. او نوازنده حافظ (ساز) و دف می‌باشد. وی ساز حافظ را بر اساس ساز سه تار و الهام از نام حافظ شیرازی ابداع کرده ‌است. او تاکنون ۶ آلبوم منتشر کرده است.
ترجمه و بازنویسی: امیر رنجبر 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©