فیلم طاق کسری، عجایب معماری، برای اولین بار در استرالیا نمایش داده خواهد شد
به روز شده در      پنجشنبه 4 بهمن 1397     -   Thursday January 24 2019

فیلم مستند "طاق کسری: عجایب معماری" ساخته پژمان اکبرزاده برای اولین بار درسمپوزیوم دو روزه "میراث فرهنگی در غرب آسیا" در دانشگاه دیکین ملبورن استرالیا در 30 ژانویه سال جاری نمایش داده می شود.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

فیلم مستند  "طاق کسری: عجایب معماری" ساخته پژمان اکبرزاده برای اولین باردر 30 ژانویه سال جاری در استرالیا نمایش داده می شود. نمایش این فیلم به عنوان بخشی از سمپوزیوم دو روزه  با عنوان "میراث فرهنگی در غرب آسیا" در دانشگاه دیکین در ملبورن برگزار می شود.
بنا به گزارش خبرگزاری ایرانشهر، پس از نمایش این فیلم، جلسه پرسش و پاسخ با عنوان «شکل گیری هویت ملی در ایران: ایده مادری از فارسی باستان و اسلام » با  حضور پژمان اکبرزاده ، کارگردان این فیلم و دکتر علی مظفری از دانشگاه دیکین برگزار می گردد. 
طاق کسری همچنین به عنوان طاق تیسفون، نماد امپراتوری ایران در دوران ساسانیان ( از سال221 تا 654 میلادی) (زمانی که قسمت بزرگی از بین النهرین عراق کنونی بخشی از ایران بود)، شناخته می شود. این بنای یادبود پس از حمله عربستان به ایران در قرن هفتم میلادی رها شده بود اما به عنوان منبع الهام بخشی برای باستان شناسان، شاعران و سایر مسافران بشمار می رود.   
طاق کسرا طی سال های 2014  و 2016 در معرض خطر جدی حملات داعش  قرار داشت که این امرخود انگیزه اصلی برای پژمان اکبرزاده سازنده فیلم مستند در هلند بود و باعث شد در آن زمان  به عراق سفر کند و قبل از اینکه این بنا به طور بالقوه نابود شود، این فیلم را به تصویر کشیده است.
فیلم "طاق کسری: عجایب معماری" اولین فیلم مستند درباره این طاق می باشد که در آن جنبه های مختلفی از این سایت توسط معماران، باستان شناسان و اساتید مربوطه سراسر دنیا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. این فیلم همچنین اثر بزرگی از جنگ های قرن بیستم و سیاست های ایدئولوژیکی را درمورد این اثر باستانی نشان می دهد. 
پزمان اکبرزاده مستندساز، روزنامه نگار و پیانیست متولد سال 1980 اهل شیرازمی باشد. کتاب مرجع وی در مورد آهنگسازان و رهبران قرن بیست و یکم ایران که در 18 سالگی نوشته شده است، به عنوان منبع نشریات علمی از جمله دانشنامه ایرانیکا مورد استفاده قرار گرفته است. او همچنین در مراسم کنسرت رویال امستردل پیانو اجرا کرده است. 
پژمان اکبرزاده به عنوان روزنامه نگار در  تهران کار می کرد که پس از افزایش فشار بر مطبوعات ازسوی حکومت جمهوری اسلامی، در سال 2006 به هلند رفت و در طول هشت سال با رادیو محلی فارسی به عنوان تهیه کننده ارشد کار کرد. او همچنین با چندین رسانه دیگر از جمله BBC و VOA همکاری کرده است . در سال 2009 پژمان یک مرحله جدید از حرفه اش را آغاز کرد و با شناختن چشم انداز گسترده رسانه های تصویری ، در همان سال اولین مستند خود را، فیلمی بلند با نام افسانه پارسی دیوا  (Hayed: The Legendary Persian Diva) را ساخت. این فیلم در جشنواره های اروپا و آمریکا نمایش داده شده و برای بهترین مستند در جشنواره فیلم  ایرانی نور در لس آنجلس نامزد شده است.
در فیلم طاق کسری ساخته پژمان اکبرزاده با پژوهشگران و معماران ذیل به ترتیب ظاهر شدن مصاحبه شده است : 
حسین امانت معمار کانادای ایرانی تبار، پروفسور اد کیل مدیر سابق موزه سلطنتی انتاریو،پروفسور تورج دریایی مدیر مرکز مطالعات فارسی دانشگاه کالیفرنیا، دکتر اوت فرانک مسوول موزه های دولتی برلین، دکتر وستا سرخوش کورتیس از موزه بریتانیا، دکتر علی مظفری عضو شورای پژوهشی دانشگاه دایکین استرالیا، دکتر محمود مولاخلف سفیر عراق در یونسکو، دکتر قاضی حسین رشید رئیس هیئت آثار باستانی عراق، دکتر میروسلاو زمان از پراگ، پروفسور رابرت هیلنبراند از دانشگاه ادینبورگ و هنرمندان مهمان: شاهرخ حیدری و فریدون وارسته
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©