تراول بن، نخست دستور اوباما بود نه ترامپ!
به روز شده در      پنجشنبه 9 اسفند 1397     -   Thursday February 28 2019

هفته گذشته، 12 نفر از افراد یک گروه 87 نفره پناهندگان اقلیت های مذهبی از ایران که به مدت دوسال و نیم در اتریش در انتظار بودند، با استقبال گرم خانواده و دوستانشان مواجه شدند. آنها با ورود به فرودگاه لس آنجلس پس از 29 ماه سختی و مشکلات، درآغوش بستگان و دوستانشان قرار گرفتند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

در حالی که این 12 نفر موفقیت شان را جشن می گیرند، این پرسش پیش می آید که آیا دولت ایالات متحده آمریکا مانع ورود دیگر پناهندگان می شود، در حالی که متقاضیان قبلی تحت همین برنامه تقاضایشان پذیرفته شده بود. اعضای خانواده این پناهجویان، برای درخواست پناهندگی آنها بنا به قانون لوتنبرگ، آنها را مورد حمایت مالی قرار داده اند. ( قانونی که سه دهه پیش برای تسهیل پذیرش یهودیانی که از شوروی فرار کرده بودند ، درکنگره به تصویب رسید).

قانونگذاران این برنامه را در سال 2004 گسترش دادند تا شامل اقلیتهای مذهبی مورد آزار و اذیت در جمهوری اسلامی ایران نیز بشود. طبق آمار ارایه شده، این قانون تقریبا 30هزار نفرایرانی که مورد آزاد و اذیت قرار می گرفتند، نه تنها یهودیان و مسیحیان، بلکه ماندایی ها، زرتشتیان و بهاییان را نیز در چند سال گذشته تحت حمایت خود قرار داده است.

وکلای این گروه در ابتدا بر این باور بودند که این 87 نفر، قربانی دستور ممنوعیت پرزیدنت ترامپ (تراول بن برای شهروندان چند کشور مسلمان از جمله ایران) شدند. طبق بررسی های بعمل آمده، درخواست این پناهجویان قبل از اینکه دستور ترامپ به تصویب برسد، رد شده بود. پس از آنکه این گروه 87 نفره  درسال 2016 وارد وین شدند، وزارت امنیت داخلی دولت اوباما برای پذیرش این افراد بطور ناگهانی ترمز کشید و این وزارتخانه ورود این افراد را بدون ارایه دلیل، رد کرد.

طرفداران حقوقی این گروه بر این نظرند زمانی که کنگره اصلاحیه لوتنبرگ را تصویب کند، مشخص می شود که آیا دولت امریکا درخواست پناهندگی این افراد را می پذیرد یا خیر. با این وجود در ژانویه 2018 یک گروه دو حزبی از اعضای کلیدی کنگره از آقای پنس معاون رئیس جمهور خواستند تا وی به نمایندگی آنها به این مسئله ورود کند، ولی تاکنون هیچگونه اظهارنظری صورت نگرفته است.

  یک مقام کاخ سفید در اوایل سال گذشته خاطرنشان ساخت که دولت توجه قابل ملاحظه ای به این موضوع دارد . این مقام رسمی اظهار داشت: مقامات عالی رتبه دولت، پیشرفت این پرونده را کنترل می کنند ولی این مسئله دارای پیچیدگی هایی است از جمله، نگرانی های حقوق بشر و امنیت ملی که دولت در حال حاضر بر روی این مسائل کار می کند.

در همان روز که رسما این بیانیه صادر شد، رئیس جمهور ترامپ در روز 16 ژانویه 2018 به عنوان روز آزادی مذهب اعلام کرد از حقوق همه شهروندان ایالات متحده با هر مذهبی محافظت می کند. او همچنین بر ضرورت حمایت از آزادی مذهب در سراسر جهان تأکید کرد. رئیس جمهور در آن زمان گفت: "ما با آزار و اذیت های مذهبی مخالفیم و برای اجرای سیاست هایی که آزادی های مذهبی را ترویج می کنند، ناامید نخواهیم شد."

بطورکلی هیچ گونه نگرانی خاصی در خصوص امنیت ملی وجود ندارد. به نظر می رسد مسئله ای که این 87 نفر با آن مواجه هستند، در واقع عدم توافق  بین رئیس جمهور ترامپ و مقامات عالی وزارت امور خارجه امریکا است. زیرا این اصلاحیه، پناهندگی مسیحیان و سایر اقلیت های مذهبی تحت تعقیب در خاورمیانه را در اولویت خود قرار داده است.

همچنین، نظرات مبهمی در خصوص حق قانونی این گروه 87 نفره ا رایه شده است. شریل هریس، سخنگوی  اداره پناهندگان و مهاجرت وزارت امور خارجه، گفت: "ایمنی و امنیت مردم آمریکا بسیار مهم است." وی افزود: "متقاضیان پناهندگی ایرانی تحت همان روند بررسی امنیتی قرار دارند که متقاضیان پناهندگی ملیت های دیگر برای پذیرش در ایالات متحده قرار می گیرند. این مسئله که پناهندگان اقلیت ها ی مذهبی تحت آزارو اذیت ایران با دیگر پناهندگان غیراقلیتی یک پروسه یکسانی راطی می کند، واقعیت ندارد.

مدیر اجرایی کمپین جوبیلبی، کمپین غیرانتفاعی که از اقلیت های مذهبی خارج از کشور حمایت می کند، می گوید: بررسی مسئله این افراد بسیار ساده تر از سایر پناهندگان غیرمسیحی است که به دنبال پناهندگی در ایالات متحده هستند. اغلب ایرانیان مسیحی در این گروه 87 نفره، اقلیت های قومی مسیحی، ارمنی و آشوری هستند که بدلیل آزار و اذیت در ترکیه در جنگ جهانی اول از کشور خود فرار کرده اند. آنها نامهای متفاوت غیرایرانی دارند و به زبان های مختلف صحبت می کنند، وبه کلیساهای مجاز در ایران می رفتند هرچند که به شدت مورد تبعیض قرار می گرفتند. وی افزود: بلاتکلیف نگهداشتن این گروه برای پناهندگی در آمریکا، با توجه به آزار و اذیت هایی که از سوی دولت ایران متحمل شده اند، بسیار بی رحمانه است.

قاضی فدرال در کالیفرنیا در ماه ژانویه اداره مهاجرت امریکا را مجبور کرد تا تقاضانامه های این گروه را به طور مجزا مجددا ارزیابی کند. در اوایل این ماه بود که این اداره اعلام کرد تقاضای 12 نفر از افراد متقاضی پناهندگی آمریکا در وین پذیرفته شده است و آنها می توانند بلیت هواپیما به آمریکا برای خود رزرو کنند.

اداره مهاجرت برای این سوال که چرا تقاضای این افراد در ابتدا رد و سپس تأیید شد ، توضیحی ارایه نکرده و مشخص نکرده است که آیا به غیر از این گروه 87 نفره، افراد دیگری نیز پناهندگی خواهند گرفت یا خیر؟

سخنگوی وزارت امور خارجه به ریل کلیر پولتیکس گفت: ما نمی توانیم دلیل خاصی را برای رد یا تأیید این پرونده  ارائه دهیم.

وکلای این گروه ایرانی گفته اند: این مسئله برای موکلانشان یک پیروزی بشمارمی آید بدین معنا که کسانی که اجازه ورود به ایالات متحده را دارند، دیگر لازم نیست با ترس بازگشت به ایران زندگی کنند.

نینا شیعه، مدیر مرکز آزادی مذهبی موسسه هادسون ازترامپ خواست به اداره مهاجرت دستور دهد تا پرونده های مربوط به تأمین امنیت اقلیت های مذهبی که به طور وحشیانه در ایران سرکوب می شوند، را سریعا پیگیری نمایند.

وی اظهارداشت: در نهایت، عدالت شامل حال گروهی ازاقلیت های مذهبی مورد آزار و اذیت جهان قرار گرفت. با توجه به اینکه اداره مهاجرت، دفاع ازاقلیت های مذهبی خاورمیانه را به عنوان اولویت سیاست خارجی پذیرفته و رژیم ایران را رسما به عنوان متخلف شناخته است، دیگر جای هیچ درنگی نیست.

نینا شیعه بدنبال ورود 12 نفر از مسیحیان ایرانی به آمریکا، ضمن بیان این مطلب از دولت ترامپ خواست تا با تأکید براولویت سیاست خارجی درجهت حفاظت از اقلیت های مذهبی در خاورمیانه، به ویژه در ایران، گام بردارند. وی بر این باور است که ترامپ و وزیر امور خارجه مایک پمپئو، هر دو از حامیان سرسخت آزادی مذهب درجهان می باشند.

مایک پمپئو در سخنرانی خود در کتابخانه ریاست جمهوری ریگان در ماه ژانویه، رهبران ایران را محکوم کرد و آنها را متهم  به حمایت از تروریسم و تقویت رژیم های استبدادی کرد، در حالی که  مردم خود در فقر و رنج بسر می برند. او گفت: اما مردم ایران در مقابل سوء استفاده های این رژیم سکوت نخواهند کرد. همانطور که ایالات متحده امریکا نیز و رئیس جمهور ترامپ سکوت نکرده اند. پمپو اضافه کرد: با توجه به استبداد 40 ساله رژیم، من پیامی برای مردم ایران دارم: " ایالات متحده صدای شما را می شنود؛ ایالات متحده از شما حمایت می کند؛ ایالات متحده با شما است."

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©