نتایج امیدبخش واکسن سرطان
به روز شده در      پنجشنبه 23 تیر 1401     -   Thursday July 14 2022

پژوهشگران می‌گویند واکسن سرطان مختص هر شخص که از فناوری مشابه در واکسن کووید استفاده می‌کند، نتایج اولیه «بسیار امیدبخشی» به وجود آورده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

این واکسن در مرکز سرطان کلتربریج سازمان ملی خدمات بهداشت (ان‌اچ‌اس)، به هشت بیمار مبتلا به سرطان سر و گردن که روند درمان معمول را طی کرده بودند، تزریق شد و پس از چندین ماه، سرطان هیچ‌یک از این بیماران عود نکرد. این در حالی است که سرطان دو بیمار در گروه کنترل که واکسن نزده بودند، دوباره بازگشت.

پروفسور کریستین آتنزمیر، مشاور پزشکی سرطان‌شناسی و مدیر تحقیقات بالینی این مرکز، در مصاحبه با اسکای‌نیوز گفت که درباره این نتایج، «محتاطانه خوش‌بین» است. او گفت «بله، واقعا امیدوارم. واقعا از این نتایج هیجان‌زده‌ام. همه داده‌ها در مسیر درستی قرار دارد.»

این واکسن با کد تی‌جی۴۰۵۰ ساخت شرکتی فرانسوی به نام ترنس‌ژن ((Transgene) است و با استفاده از همان فناوری تولید شد که در ساخت واکسن‌های آسترازنکا به کار رفت. این واکسن مخصوص هر بیمار و با استفاده از دی‌ان‌ای تومورهای او ساخته می‌شود. پس از تزریق این واکسن، به بدن دستور می‌رسد پروتئین‌هایی مشابه پروتئین‌های موجود در سطح خارجی غده تولید کند که به تحریک واکنش ایمنی منجر می‌شود.

به لحاظ نظری، سلول‌های تی هر سلول سرطانی که همان پروتئین‌های سطحی‌ را نشان می‌دهند که پس از جراحی در جریان خون باقی می‌مانند، نابود می‌کنند و بدین ترتیب از عود کردن دوباره سرطان جلوگیری می‌شود.

پروفسور آتنزمیر در مصاحبه با اسکای نیوز گفت: «دستگاه ایمنی چیزهایی را می‌تواند ببیند که ما در اسکن‌ نمی‌توانیم ببینیم و از انسان بسیار هوشمندتر است.». وی افزود: «شانس زنده‌ماندن طولانی‌مدت بیماران ما در صورتی بسیار بالاتر می‌رود که بتوانیم به سیستم ایمنی یاد بدهیم جلو آن یاخته‌هایی را که دور از چشم ما باعث می‌شوند بیماری مدتی بعد دوباره عود کند، بگیرند.»

۳۰ بیمار مبتلا به سرطان سر و گردن در این آزمایش حضور دارد که به محض پایان یافتن درمان متعارف به نیمی از آن‌ها این واکسن را تزریق می‌کنند و به نیمی دیگر هم فقط وقتی بیماری‌ آنان دوباره عود کرد، تزریق می‌شود.

تشخیص سرطان سر و گردن در بریتانیا به‌تازگی به بیش از ۱۲ هزار نفر و در ایالات متحده به ۶۵ هزار نفر در سال رسیده  است و هر سال جان بیش از چهار هزار بریتانیایی و ۱۴ هزار آمریکایی را می‌گیرد. بیش از ۳۰ ناحیه در سر و گردن وجود دارد که می‌تواند با سرطان درگیر شود؛ از جمله دهان و گلو. در این نوع از بیماران مبتلا به سرطان، احتمال بازگشت دوباره تومور زیاد است.

پزشکان در مورد این واکسن خوش‌بین‌ هستند؛ زیرا دقیقا مختص سرطان یک فرد خاص است. دکتر مود برندلی، کارشناس پزشکی ارشد ترنسجین، می‌گوید که این واکسن به بیماران در مسیر درمان سرطان «امید تازه‌ای» داده است. 

با این حال، دکتر خوانیتا لوپز، پژوهشگر بالینی موسسه سرطان‌پژوهی، گوشزد می‌کند که این استراتژی تزریق واکسن «کاملا شخصی‌سازی شده»، زمان‌بر و پیچیده است و حدود چهار هفته طول می‌کشد تا فقط برای یک نفر، یک واکسن تولید شود. به گفته او این واکسن «بسیار پرهزینه» است و امکان‌ ارائه این درمان از طریق ان‌اچ‌اس را زیر سوال می‌برد.

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©