قسمت اول: گزارش شبکه خبری سی ان ان که مدعی شد 20 ادعای ترامپ نادرست می باشد
به روز شده در      شنبه 28 آبان 1401     -   Saturday November 19 2022

بنابه گزارش شبکه خبری سی ان ان، سخنرانی اعلام کاندیدتوری دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری 2024 درروز سه‌شنبه 15 نوامبر مملو از ادعاهای نادرست در مورد موضوعات مختلف بود - از سوابق در ریاست جمهوری وی گرفته تا مخالفان دموکراتش ،اقتصاد، محیط زیست و سیاست خارجی و دیگر موارد . در این گزارش 20 ادعای دونالد ترامپ که از سوی این شبکه خبری نادرست خوانده شده است، ارائه می گردد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
درابتدا لازم است اشاره شود که ادعاهای مطرح شده دیدگاه های خبرگزاری ایرانشهر نمی باشد و فقط ترجمه این گزارش در 2 قسمت جداگانه برای مخاطبان محترم ارائه می شود. 
قسمت  اول گزارش: 
ادعاهای نادرست دونالد ترامپ در سخنرانی کاندیداتوری وی برای ریاست جمهوری 2024 از نظر شبکه سی ان ان : 
1-خروج از افغانستان
ترامپ شامگاه سه شنبه مدعی شد که ایالات متحده « پس از خروج نظامی خود در سال 2021، 85 میلیارد دلار تجهیزات نظامی در افغانستان باقی گذاشته است.»
ترامپ گفت: «شاید شرم‌آورترین لحظه در تاریخ کشورمان باشد، جایی که جان‌هایمان را از دست دادیم ، 85 میلیارد دلار بهترین تجهیزات نظامی خود را به آنجا تسلیم کردیم.»
 
شبکه سی ان ان این ادعا را رد می کند و می گوید: در حالی که تجهیزات نظامی که توسط ایالات متحده به نیروهای دولتی افغانستان ارائه شده بود، پس از خروج نیروهای آمریکایی در اختیار طالبان قرار گرفت،و وزارت دفاع تخمین زد که ارزش این تجهیزات حدود 7.1 میلیارد دلار بوده است و این بخشی از تجهیزاتی به میزان 18.6 میلیارد دلاری می باشد که بین سال‌های 2005 تا 2021 در اختیار نیروهای افغانستان قرار گرفته بود و برخی از تجهیزات به جا مانده قبل از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کار افتاده بودند.
هیچ مبنایی برای ادعای ترامپ مبنی بر جا گذاشتن تجهیزات به ارزش 85 میلیارد دلار وجود ندارد. ، این رقم نزدیک به ۸۳ میلیارد دلار کل پولی بود که کنگره در طول جنگ به صندوق حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان اختصاص داده بود. 
 
2-ذخیره استراتژیک نفت
ترامپ مدعی شد که دولت او ذخایر استراتژیک نفت را «پر کرده است» اما اکنون توسط دولت بایدن «عملاً تخلیه شده است».
 
شبکه خبری سی ان ان می گوید: اگرچه ترامپ بارها به پر کردن ذخایر نفت در زمان خود مباهات کرده است، اما در اوایل سال 2021 در مقایسه با زمانی که او قدرت را به دست گرفت، در واقع بشکه های کمتری نفت خام موجود بود. همانطور که مت ایگان و فیل متینگلی از سی ان ان در اواسط اکتبر گزارش دادند، ذخایر ایالات متحده همچنان بزرگترین ذخایر در جهان است، و با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، این ذخایر تا هفته منتهی به 4 نوامبر بیش از 396 میلیون بشکه نفت خام بوده است.
 
3-تعرفه ها بر چین
ترامپ همچنین درباره تعرفه‌های وارده بر چین به خود ‌بالید و مدعی شد که «تا زمانی که من نیامدم، هیچ رئیس‌جمهوری از چین یک دلار برای کشور ما طلب نکرده یا دریافت نکرده است».
شبکه خبری سی ان ان مدعی است : ایالات متحده بیش از دو قرن است که بر چین تعرفه اعمال کرده است و طبق گزارش کمیسیون تجارت بین‌الملل ، ایالات متحده از سال 2007 تا 2016 به طور متوسط سالانه 12.3 میلیارد دلار عوارض گمرکی دریافت کرده است."
همچنین یک تحقیق در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نشان داد که واردکنندگان آمریکایی‌خود هزینه تعرفه‌ها را متحمل می‌شوند و پرداخت های واقعی تعرفه های را انجام می دهند، نه صادرکنندگان چینی. 
 
4-افزایش سطح آب دریا
ترامپ مدعی شد که در مورد تهدید سلاح های هسته ای صحبت نمی شود و به مسائل زیست محیطی بیشتر اهمیت داده می شود . او گفت: «آنها می گویند که سطح اقیانوس در طول 200 تا 300 سال آینده 8/1 اینچ افزایش خواهد یافت. اما نگران سلاح‌های هسته‌ای نباشید که می‌توانند با یک شلیک کل کشورها را از بین ببرند.»
 
 شبکه خبری سی ان ان ضمن رد این ادعا خاطرنشان می کند: سرویس ملی گزارش در مورد اقیانوسها در وب سایت خود اعلام کرده است که "پیش بینی می شود سطح دریا در امتداد خط ساحلی ایالات متحده در 30 سال آینده (2020 - 2050) به طور متوسط 10 تا 12 اینچ (0.25 - 0.30 متر) افزایش یابد. 
اگرچه ترامپ در این ادعا از واژه «تغییر آب و هوا» استفاده نکرد، اما قویاً پیشنهاد کرد که مردم بگویند تغییرات آب و هوایی ممکن است تنها 300 سال دیگر بر ما تأثیر بگذارد. این به شدت نادرست است. بلکه این شرایط در حال حاضر آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است. وزارت دفاع در گزارشی در سال 2021 گفت: «افزایش دما. تغییر الگوهای بارش؛ و شرایط آب و هوایی شدید، شدیدتر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر ناشی از تغییرات آب و هوایی، خطرات موجود را تشدید کرده و چالش‌های امنیتی جدیدی را برای منافع ایالات متحده ایجاد می‌کند.»
 
5-مصرف و مجازات مواد مخدر در چین
ترامپ مدعی شد که رهبر چین به او گفته است که چین به دلیل رفتار خشن با قاچاقچیان مواد مخدر، اصلا "مشکل مواد مخدر" ندارد. سپس خودش این ادعا را تکرار کرد و گفت: «اگر در حال خرید و فروش مواد مخدر در چین دستگیر شوید، محاکمه فوری و سریع دارید و تا پایان روز اعدام می‌شوید. این یک چیز وحشتناک است، اما آنها هیچ مشکلی با مواد مخدر ندارند."
 
از نظر این شبکه ادعای ترامپ درست نیست، زیرا جو آمون، مدیر بهداشت جهانی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه درکسل، گفت :در چین همانند ایالات متحده آمریکا تعداد زیادی از افراد ، مواد مخدر مصرف می کنند و دولت چین خود گزارش داده است که تا پایان سال 2021 ،1.49 میلیون مصرف کننده مواد مخدر در سراسر کشور ثبت شده است". مقامات چین اذعان کرده‌بودند که تعداد مصرف‌کنندگان ثبت‌شده مواد مخدر کمتر از میزان مصرف واقعی در این کشور است. در حالی که ترامپ صرفاً موفقیت چین در مدیریت مواد مخدر، را مجازات‌های سخت می داند، دولت چین تلاش‌های خود را برای بازپروری، آموزش و مبارزه با فقر نیز مطرح می‌کند.
 
6-سوابق ریاست جمهوری
ترامپ با شکایت از اینکه چگونه به دلیل بردن اسناد ریاست جمهوری به خانه و استراحتگاهش در فلوریدا تحت تحقیقات جنایی قرار گرفته و در مقایسه با اوباما که او چیزهایی زیادتری را با خود برده است ولی اینگونه رفتار نشده است. 
شبکه خبری سی ان ان می گوید :این ادعا نادرست است - اگرچه ترامپ می گوید که اوباما میلیون‌ها پرونده را به شیکاگو برده است، "نارا – مرکز ملی بایگانی اسناد" در بیانیه‌ای عمومی توضیح داد که خود این اسناد را به یک مرکز تحت مدیریت "نارا " در منطقه شیکاگو - که نزدیک جایی است که کتابخانه ریاست‌جمهوری اوباما قرار دارد، برده است. طبق قانون فدرال، "رئیس جمهور سابق،  اوباما هیچ کنترلی بر اینکه "نارا" سوابق ریاست جمهوری دولت خود را کجا و چگونه ذخیره می کند" ندارد.
در آن موارد نیز این "نارا" بود که اسناد را جابجا کرد، نه رئیس جمهور سابق. برای "نارا " استانداردی وجود دارد بدین صورت که مرکزی موقتی را در نزدیکی جایی که کتابخانه های دائمی روسای جمهور سابق در نهایت قرار خواهند گرفت، راه اندازی کند.
 
7-قیمت بنزین
ترامپ گفت: "در زمان من هر گالن بنزین هر گالن 1.87 دلار بود، و اکنون 5 تا 8 دلاراست، و این بسیار بد است."
شبکه خبری سی ان ان  این دعا را رد کرده  و می گوید: در حالی که قیمت یک گالن بنزین معمولی برای مدت کوتاهی به 1.87 دلار (و کمتر) در طول همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 کاهش یافت، ولی میانگین قیمت بنزین معمولی در آخرین روز ریاست جمهوری ترامپ، 20 ژانویه 2021، بالاتر بود و بر اساس اطلاعات انجمن خودرو آمریکا به CNN، قیمت بنزین در آن زمان بیش از 2.393 دلار در هر گالن بود ، در حالی که در  روز سه‌شنبه بنابه اطلاعات AAA قیمت بنزین 3.759 دلار بود نه 5 تا 8 دلار و در کالیفرنیا، ایالتی که طبق معمول بالاترین قیمت ها را دارد، به طور میانگین 5.423 دلار دارد.
 
8-اخراج در دوران اوباما
ترامپ مدعی شد که دولت او برخلاف دولت اوباما، کشورهایی مانند گواتمالا و هندوراس را متقاعد کرده است که اعضای باند خود را که به آمریکا آمده‌اند، پس بگیرند. ترامپ گفت: "بدترین باندها ام اس-13 هستند. و تحت دولت باراک حسین اوباما، آنها قادر به بیرون کردن آنها نبودند. زیرا کشورهایشان آنها را پس نمی گرفتند."
 
بنابه خبرگزاری سی ان ان این ادعا درست نیست، در سال 2016، درست قبل از ریاست جمهوری ترامپ، نه گواتمالا و نه هندوراس در فهرست کشورهایی قرار نداشتند که اداره مهاجرت و گمرک (ICE) آنها را «سرکش» یا غیرهمکار در پذیرش بازگشت اتباع خود می دانست. زیرا در سال مالی 2016، آخرین سال مالی ریاست جمهوری اوباما، ICE گزارش داد که گواتمالا و هندوراس پس از مکزیک در رتبه های دوم و سوم کشورهایی قرار دادند که تابعیت افرادی از آنها از ایالات متحده حذف شده اند.
 
9- فرود موشک در لهستان
ترامپ روز سه شنبه مدعی شد که موشکی که در 50 مایلی در لهستان فرود آمد «احتمالاً از سوی روسیه فرستاده شده است».
 
شبکه خبری سی ان ان می گوید این ادعا درست نیست. در حالی که لهستان اعلام کرد یک موشک ساخت روسیه که روز سه شنبه در خاک آنها فرود آمد و باعث کشته شدن دو شهروند لهستانی شد، این انفجار در حدود چهار مایلی غرب مرز اوکراین روی داده است. علاوه بر این، هنوز مشخص نیست که موشک از کجا شلیک شده و چرا در لهستان سقوط کرده است.
 
10- اتمام دیوار مرزی
ترامپ در مورد ایجاد دیوار در مرز با مکزیک، ادعای نادرستی کرد.و گفت: 
ما دیوار را ساختیم و اکنون به آن اضافه خواهیم کرد. حالا، دیوار را ساختیم - دیوار را تکمیل کردیم - و بعد گفتیم بیایید کارهای بیشتری انجام دهیم، و کارهای بیشتری انجام دادیم. و ما کارهای بیشتری انجام دادیم. و همانطور که این کار را انجام می دادیم، انتخاباتی داشتیم که پیش آمد. و وقتی وارد شدند، سه هفته دیگر فرصت داشتند تا الحاقات به دیوار را تکمیل کنند، که عالی بود، و گفتند نه، نه، ما این کار را نمی‌کنیم.»
 
از نظر سی ان ان حقیقت این است که بر اساس گزارش رسمی "وضعیت دیوار مرزی " که توسط گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده دو روز پس از خروج ترامپ از قدرت نوشته شده است، حدود 458 مایل دیوار در زمان ترامپ تکمیل شده بود - اما حدود 280 مایل دیگر که برای ساخت دیوار مشخص شده بود تکمیل نشده بود.
 
ادامه این گزارش در قسمت بعدی ارائه می شود. 
 
ترجمه از گروه خبری خبرگزاری ایرانشهر
منبع : سایت خبری سی ان ان 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©