موج گسترده اعتراض روزنامه‌نگاران ایرانی‌تبار به وزیر خارجه ایران
به روز شده در      پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394     -   Thursday April 30 2015

پس از آنکه جواد ظریف در مصاحبه با چارلی رز، مجری تلويزيون پی‌بی‌اس آمريکا گفت: «ما در ايران هیچ کسی را به خاطر عقيده‌اش زندانی نمی‌کنيم و افرادی که جرايمی مرتکب می‌شوند، نمی‌توانند پشت اينکه روزنامه‌نگار يا فعال سياسی هستند، پنهان شوند»، گروه کثیری از روزنامه‌نگاران ایرانی‌تبار این ادعاها را واهی دانسته‌ و به آن واکنش نشان دادند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

علی‌اصغر رمضان‌پور معاون پیشین وزارت فرهنگ در ایران و از روزنامه‌نگاران ایرانی بریتانیایی در مقاله‌ای تحت عنوان «مغالطه ظریف در نیویورک» در پاسخ به ادعاهای وزیر خارجه جمهوری اسلامی نوشته‌است: « به این دلیل روشن که آقای ظریف پیش از آن که دادگاه جیسون رضاییان برگزار شود و به قول خودش روند قضایی تمام شود، تشخیص داده است که آقای رضاییان مجرم است و نقض قانون کرده است، می‌توان ادعای وی را رد کرد.»

اوستا علیرضایی از مدیران گروه روزنامه‌نگار ایرانی که بزرگترین تشکل روزنامه نگاران ایرانی در فضای مجازی است نیز به انتقاد از ادعای وزیر خارجه ایران پرداخته و می‌گوید: «آقای ظریف مطمئن باشید که همیشه از حلب تا کاشغر میدان سلطان سنجر نخواهد بود. این نهایتِ بی اخلاقی و بی انصافی را مردم فراموش نخواهند کرد. همین کسانی که شما به ناحق در موردشان دروغ تحویل رسانه ها می دهید و به شعور مخاطب توهین میکنید که بر اساس قوانین کشور حرف زده و نوشته اند و زندانی شده اند.آیا طبق قوانینِ حبشه فعالیت کرده اند؟ مردم ایران به خوبی می دانند که به قول دهخدا از خیار آتش نجهد و استقبالشان از تفاهم لوزان هم به خاطر انجام وظیفه ای معوق بود که شما انجام دادید و هم اینکه شاید گشایشی برای وضع زندگی شان حاصل شود. امّا تابِ شنیدن دروغ در مورد عزیزانشان را ندارند. در این میان شما تنها مقصر نیستید. اصلاح طلبان حکومتی هم مسبب این دروغ پراکنی های شما در مورد مظلوم ترین روزنامه نگاران و زندانیان سیاسی هستند. وقتی که به نام اعتدال ترویج سکوت میکنند و مصلحت مصلحت گویان راه را بر انتقاد به امثال جنابعالی بسته اند.»

مسیح علی‌نژاد خبرنگار شناخته شده ایرانی‌تبار نیز با انتشار فیلم تاثیرگذاری از خود که به شدت در آن می‌گریست، می‌نویسد: «آقای ظریف! پشت لبخند شما گریه‌های ماست.» خانم علی‌نژاد در متن کوتاهی که ضمیمه فیلم خود کرده است صراحتا با اشاره به روزنامه نگاران می‌افزاید: «ما عاشق ایرانیم ما روزنامه نگاریم ما خلافکار نیستیم، ما ایرانی هستیم، ما خوشحالیم تحریم‌ها برداشته می‌شه ولی دروغ نگید ما زندانی شدیم ما اخراج شدیم، ما نمی‌تونیم برگردیم و خانواده هامون گروگان هستند...»

مسیح علی‌نژاد در بخش دیگری از نوشته خود می‌گوید: «این مسولان جمهوری اسلامی هستند که پشت قوانین پنهان می شوند وگرنه در طول تاریخ هزاران نفر قربانی همین قوانین موجود شدند، زندانی شدند، کشته شدند، تبعید شدند، خانواده شان در داخل ایران گروگان گرفته شدند....چرا باید رو به دوربین های جهانی با لبخند بگید که در ایران هیچ کسی به خاطر عقیده اش زندانی نشده....»

مهدی آقازمانی از نخستین روزنامه‌نگارانی بود که تنها دقایقی پس از مصاحبه آقای ظریف با شبکه تلویزیونی PBS در واکنش به ادعاهای وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در گفتگویی با رادیو KIRN گفت: «سخنان آقای ظریف از همان آبشخور فکری نشات می‌گیرد که ادعاهای آقای احمدی نژاد در دانشگاه کمبیا مبنی بر اینکه ما در ایران همجنس‌باز نداریم، نشات می‌گرفت.»

این روزنامه نگار ایرانی‌آمریکایی با متهم کردن ساختار فکری جمهوری اسلامی به دروغگویی افزوده‌است: «آنچه این اعتماد نفس را به مقامات جمهوری اسلامی می‌دهد تا چشم در چشم میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به راحتی دروغ‌ بگوییند، ساختار فکری دروغ پرور در نظام دین‌باوری است که به اسم خدا سال‌هاست نهایت ظلم و استبداد را توجیه کرده‌است.»

لازم به یاد‌آوری است شمار چشمگیری از روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی، کنشگران مدنی و صنفی، دگر اندیشان معنوی و... هم اکنون در زندان هستند. 

موج اعتراضات روزنامه نگاران ایرانی در داخل و خارج از ایران به ادعاهای دروغین وزیر خارجه ایران همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©