سو استفاده مقامات تهران در بازتاب خبر گردهمایی حمایت از توافق هسته‌ای در نشریات داخلی ایران
به روز شده در      سه شنبه 27 مرداد 1394     -   Tuesday August 18 2015

در حالی که تنها 72 ساعت از برپایی گردهمایی‌هایی از سوی برخی ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی و آمریکا از توافق هسته‌ای می‌گذرد، رسانه‌های وابسته به حکومت ایران در داخل کشور با استفاده از تصاویر منتشر شده از این رویداد می‌کوشند، حقایق مربوط به پرونده هسته‌ای و توافق وین را وارونه جلوه دهند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

انتشار تصاویر گزینشی و دست‌کاری شده مربوط به گردهمایی‌های چند ده نفره برخی ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی و آمریکا که روز شنبه 15 آگوست 2015 در تجمع‌هایی کوچک در چند شهر اروپا و آمریکا کوشیده بودند تا به گفته خود در افکار عمومی آمریکا برای تصویب توافق هسته‌ای با ایران در کنگره این کشور تاثیر بگذارند، بازتاب گسترده ای در رسانه‌های داخل ایران داشته است.

اگرچه برگزارکنندگان این گردهمایی‌های کوچک در صفحات وابسته به خود در فضای مجازی مدعی شده بودند که توانسته‌اند در 100 شهر دنیا برنامه‌هایی را برای موافقت با توافق هسته‌ای هماهنگ کنند، اما تصاویر منتشر شده زیر هشتگ SupportIranDeal# نشان می‌دهد که این تجمع‌های کوچک تنها در چند شهر بزرگ اروپا و آمریکا که جمعیت نسبی ایرانیان مهاجر در آنها بیشتر است مانند لندن، پاریس، واشنگتن، نیویورک، تورنتو و لس‌آنجلس برپا شد.

از سوی دیگر رسانه‌های وابسته به حکومت در داخل ایران با بزرگنمایی درباره این تجمع‌ها کوشیده‌اند، این گردهمایی‌ها را صدها هزار نفری و در ابعاد جهان شمول جلوه دهند در حالی که بر اساس اطلاعات منعکس شده در تصاویر این همایش‌ها، میزان شرکت کنندگان در شهرهایی که دارای بیشترین تعداد ایرانیان مهاجر است از 50 نفر در بیشترین مورد تجاوز نکرده است.

به گزارش خبرنگار محلی خبرگزاری ایرانشهر در لس‌آنجلس که بر اساس آمارهای تقریبی بیش از 300‌هزار ایرانی‌تبار در آن ساکن هستند و مهمترین شهر ایرانی‌نشین جهان در خارج از ایران تلقی می‌شود، شرکت کنندگان حامی توافق هسته‌ای تنها حدود 30 نفر بوده است. این تجمع نیمروز شنبه 15 آگوست در بخش کوچکی از پلکان ورودی گرند پارک در مرکز شهر لس‌آنجلس برپا شد، در حالی که عموما تجمعات بزرگ در این شهر همواره در محوطه بزرگ مقابل فدرال بیلدینگ در این شهر برگزار می شود.

در واشنگتن ‌دی‌سی پایتخت آمریکا نیز که برپاکنندگان تجمع 15 آگوست از ایرانیان برای حضور در مقابل کاخ سفید دعوت کرده بودند، تعداد شرکت کنندگان در تجمع فوق الذکر از 50 نفر تجاوز نکرده است. تصاویری از همین تجمع روی صفحه اول روزنامه‌های صبح دیروز تهران منتشر شد که نویسندگان این جراید ادعا کردند تجمع هواداران توافق هسته‌ای بیش از یکصد هزار شرکت کننده داشته است. آمار تایید نشده از سکونت حدود 80‌هزار ایرانی تبار در محدوده واشنگتن بزرگ خبر می دهد. در مقایسه تصویری دیگر که به صورت سلفی در همین تجمع گرفته شده با عکس‌های منتشر شده در روزنامه‌های ایران می‌توان دید این تصاویر به هدف افزایش جمعیت دستکاری شده‌اند.

تنها در لندن که بیشترین میزبان بیشترین اعضای خانواده‌های مقامات جمهوری اسلامی و یا وابستگان به آنها در سال‌های گذشته بوده و هست، تعداد این شرکت کنندگان از 100 نفر تجاوز کرده است.

همزمان برخی شبکه‌های خیری فارسی زبان مانند بی‌بی‌سی فارسی به صورت گسترده کوشیده بودند برای این همایش که از آنها «کارزار جهانی حمایت از توافق هسته‌ای» نامیده شده بود، به صورت مستقیم و غیر مستقیم تبلیغ کنند.

همزمان با آغار تبلیغات برای این برنامه نیک آهنگ کوثر روزنامه نگار و کارتونیست ایرانی، در وب سایت خودنویس اسنادی را منتشر کرده که نشان می‌داد وزارت امور خارجه ایران به صورت غیر مستقیم دستور برپایی این همایش‌ها را صادر کرده است. این اسناد برنامه وزارت خارجه ایران برای استفاده از پتانسیل ایرانیان مقیم در کشورهای طرف توافق هسته‌ای با ایران را برای تاثیرگذاری به نفع جمهوری اسلامی افشا می‌کند.

مهدی آقازمانی روزنامه‌نگار و جامعه شناس نیز که واکنش انتقادی او به حضور پناهندگان ایرانی در این تجمع‌ها با بازتاب گسترده در صدای آمریکا و سپس رسانه‌های دیگر روبرو شد، با طرح این پرسش که چگونه کسانی که به دلیل عدم اعتماد به مقامات رژیم اسلامی برای ادامه زندگی در ایران، به کشورهای اروپایی و یا آمریکا درخواست پناهندگی می‌دهند،  حالا و پس از اینکه صاحب گرین کارت شده‌اند، برای دفاع از سیاست‌های همان مقامات سینه چاک می‌کنند؟

احمد باطبی نیز که از شاخصه‌های جنبش دانشجویی ایران به شمار می‌رود، در واکنشی جداگانه در سخنانی که از رسانه‌های آمریکایی بازتاب یافت گفت مخالف توافق هسته‌ای است و نمی‌توان به رژیم ایران اعتماد کرد. این گفته‌های آقای باطبی که نشانگر شناخت او از روش غیر دموکراتیک حاکم در ایران‌است، اگرچه انتقاد برخی افراد وابسته به جناح اصلاح طلب را در میان کنشگران سیاسی ایرانی‌تبار در خارج از ایران برانگیخت، اما به شدت مورد توجه فعالان سیاسی و علاقمندان به ایران قرار گرفت.

گروه بزرگی از ایرانیان خارج از کشور اعتقاد دارند، رفع تحریم‌ها و سازش با غرب به بقای سیستم غیر دموکراتیک جمهوری اسلامی منجر شده و شرایط حقوق بشر در ایران بیش از پیش در تنگنا خواهد بود. آنها معتقدند رژیم تهران به دنبال الکوی عربستان درباره وضعیت حقوق بشر است. عربستان سعودی با اینکه از همپیمانان استراتژیک ایالات متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه به شمار می رود اما در زمینه حقوق بشر به شدت مورد انتقاد سازمان‌های مربوطه است. این سازمان‌ها به سکوت آمریکا در قبال قوانین ضد بشری در عربستان نیز اعتراض دارند.

از سوی دیگر و پس از افت و خیزهای اقتصادی اخیر در ایران و گفته‌های مکرر مقامات تهران که به مردم گوشزد می‌کنند توافق هسته‌ای به کاهش قیمت‌های در این کشور کمکی نخواهد کرد و نیز اظهارات ضد و نقیض مقامات دولتی درباره دارایی‌های بلوکه شده ایران که قرار است در آینده آزاد شود، امید مردم به بهبود وضعیت در ایران را به شدت کاهش داده است.

برخی کارشناسان معتقدند اجرای نمایش گونه گردهمایی‌هایی در حمایت از توافق هسته‌ای حربه تازه جمهوری اسلامی برای فریب داخلی و تلاش برای نشان دادن تاثیر و نفوذ خود در بین ایرانیان خارج از کشور است. کارشناسان امنیتی اعتقاد دارند مقامات امنیتی ایران می‌کوشند تا از این راه به دولت‌های طرف توافق هسته‌ای پیام دهند که آنها می توانند در خاک این کشورها نیروهای هوادار خود را بسیج نمایند. اگرچه این ادعا تا حدودی دور از ذهن جلوه می‌کند.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©