گرامی‌داشت دویستمین سالگرد تولد طاهره قره‌العین در ویرجینیا
به روز شده در      جمعه 26 تیر 1394     -   Friday July 17 2015

گروهی از فعالان اجتماعی و حقوق زنان ایرانی‌آمریکایی با همکاری مرکز بهاییان ویرجینیا در همسایگی پایتخت آمریکا به مناسبت دویستمین سالگرد تولد طاهره قره العین، مراسمی با عنوان «کشف حجاب طاهره-بستر تاریخی و تاثیرات اجتماعی این رویداد» برگزار می‌کنند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

در همایش «کشف حجاب طاهره قره العین، بستر تاریخی و تاثیرات اجتماعی این رویداد»  که شنبه 18 جولای 2015  در سالن همایش‌های بهایی سنتر شهر استرلینگ ایالت ویرجینیا برگزار خواهد شد، خانم‌ها مهرانگیز کار (حقوقدان و فعال حقوق زنان)، نسرین افضلی (پژوهشگر مسائل زنان) و دکتر کاویان صادق زاده میلانی (پژوهشگر تاریخ و فعال حقوق بشر) سخنرانی خواهند کرد.

بنا به اعلام رسمی برگزار کنندگان این همایش، اداره جلسه فوق به عهده خانم حمیده آرمیده، گوینده و مجری سرشناس ایرانی‌آمریکایی است که در زمینه فعالیت‌های حقوق زنان سابقه درخشانی دارد.

طاهره قره‌العین (فاطمه زرین تاج برغانی) در ایران، نخستین زنی بود که بر خلاف رسم و عرف زمانه بی حجاب در برابر مردان ظاهر شد و با علما و رجال به بحث و مجادله پرداخت. او از اولین مریدان سید علی‌محمد باب و از رهبران جنبش باب بوده‌است و مورد احترام باورمندان به آیین بهایی می‌باشد. درباره تاریخ دقیق تولد طاهره اختلاف نظر وجود دارد(بین 1194 تا 1197 خورشیدی). اما گفته می‌شود که در حدود سن 35 سالگی و در سال 1231 خورشیدی مقارن با 1852 میلادی به فرمان ناصرالدین شاه قاجار و فتوای روحانیون شیعه، چراغ عمر او، در باغ ایلخانی خاموش گشته است.

آثار نظم و نثر قره العین ظاهرا از میان رفته و آنچه از نوشته‌های پراکنده او از قبیل مناجات‌ها و نامه‌ها، به خط خودش یا استنساخ دیگران، بر جای مانده و بعضی از آنها در کتاب "ظهورالحق" چاپ شده است.

اشعاری هم که به او نسبت داده شده سبک بیان باب را دارد و پر از عبارات و اصطلاحات دینی و سخت متأثر از آثار متقدمان از جمله مولوی و جامی است.

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©