پروفسور سهیل بدیع بشرویی درگذشت
به روز شده در      چهارشنبه 11 شهریور 1394     -   Wednesday September 2 2015

سحرگاه امروز دوم سپتامبر 2015 (11 شهریور 1394) پروفسور سهیل بدیع بشرویی، نویسنده، شاعر و منتقد برجسته‌ایرانی‌لبنانی آمریکایی و از شخصیت‌های عالی رتبه علمی و پژوهشی بهاییان جهان در ایالت اوهایو دیده از جهان فروبست.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

پروفسور سهیل بدیع بشرویی یکی از شناخته‌ شده‌ترین محققان بهایی در سراسر جهان بود که علاوه بر ایالات متحده آمریکا، در خاورمیانه، هندوستان، آفریقا و کشورهای عربی به دفعات آثار او به زبان‌های گوناگون منتشر شده است. پروفسور بدیع بشرویی همچنین برای یک دوره طولانی از سال 1992 تا 2005 میلادی مسئولیت کرسی صلح جهانی بهایی را به عهده داشت و در این مقام توانست با همکاری نهاد‌های علمی و پژوهشی جهان و همچنین در رایزنی با مقامات سیاسی دنیا از جمله پرنس چالز ولیعهد انگلستان گام‌های موثری در تاسیس گفتمان «صلح و محیط زیست برای آیندگان» بردارد.

پروفسور بشرویی موسس و مدیر پروژه تحقیقات و مطالعات جبران خلیل جبران در دانشگاه مریلند بود و توانست در معرفی این شاعر عرب زبان به جهان نقش عمده‌ای ایفا کند. تسلط او به زبان‌های عربی و انگلیسی و نیز شناخت درست از زیر ساخت‌های فرهنگی جامعه عربی خاورمیانه موجب شد تا بهترین ترجمه از آثار خلیل جبران به همت این چهره متنفذ ادبی پدید آمده و زمینه پژوهش دانشجویان غیر عرب زبان بر آثار وی باشد.

از پروفسور سهیل بدیع بشرویی، آثار با ارزشی به یادگار مانده‌است، کتاب‌های «عبدالبها عباس»، «نامه‌های یک پیامبر»، «ابعاد اخلاقی علم، دین و سیاست»، «میراث معنوی بشر» و... از مجموعه آثار مکتوب اوست و تا کنون علاوه بر زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی به زبان‌های فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و چینی نیز ترجمه شده است.

پروفسور سهیل بدیع بشرویی آخرین مصاحبه رسمی خود را با رسانه‌های فارسی زبان را در نوروز 1392 خورشیدی با دکتر مهدی آقازمانی به نمایندگی از مجله فرهنگی ایرانشهر انجام داد و بر اهمیت تغییر نگاه جهانیان برای عبور از بحران جنگ، تضاد و تبعیض بر پایه مذهب، نژاد و جنسیت تاکید ورزید. بخش‌هایی از این مصاحبه در شماره ششم سال هجدهم مجله فرهنگی ایرانشهر منتشر شده است. بخش‌های دیگری از این مصاحبه  نیز که هم اکنون در اختیار خبرگزاری ایرانشهر است، در آتیه نزدیک منتشر می شود.

پروفسور سهیل بدیع بشرویی که سالیان متمادی از زندگی خود را در حومه پایتخت ایالات متحده آمریکا زیسته بود، در ماه‌های اخیر به ایالت اوهایو و مجاورت دخترش نقل مکان کرد و سرانجام در هیمن منطقه دیده از جهان فروبست. بر اساس باور بهاییان، هر فرد بهایی در همان شهری که دیده از جهان فرو می‌بندد، به خاک سپرده خواهد شد.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©