3800 شرکت ایرانی در ترکیه زیر ذره بین
به روز شده در      سه شنبه 24 آذر 1394     -   Tuesday December 15 2015

با تیره شدن روابط ایارن و ترکیه به دلیل انتشار اخبار تجارت دولت ترکیه و داعش در رسانه‌های ایرانی و افزایش نیروهای ترکیه در شمال عراق، فعالیت‌های شرکت‌های ایرانی در ترکیه که برای دورزدن تحریم‌ها شکل گرفته‌بودند، تحت نظارت شدید قرارگرفته‌است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

بر اساس آمار و گزارش‌های اعلام شده در سایت Todayszaman حدود 3800 شرکت پشت پرده ایرانی در ترکیه مشغول به کار هستند. این شرکت‌ها که تعدادشان در سال 2010 تنها 419 عدد بوده است در سال 2015 به 3800 رسیده‌اند. این شرکت‌ها که در زمان اعمال تحریم‌ها علیه ایران و برای دور زدن آنها شکل گرفته بودند، به تجارت با طرف‌های سوری و عراقی می‌پرداختند.

در ماه جولای سال 2015 روزنامه گاردین بریتانیا اسنادی را منتشرکرد که بر اساس آنها رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و خانواده‌اش از گروه تروریستی داعش نفت خریداری می‌کردند و با آنها روابط تجاری داشتند. با اینکه این ادعاها از سوی دولتمردان ترک بارها رد شده‌است، رسانه‌های ایرانی مانور بزرگی بر روی این خبرها داده‌اند که این موضوع باعث تیره شدن روابط دو کشور شده‌است.

اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز در دیدار رسمی‌اش از ترکمنستان، ایران را به دامن زدن اختلافات میان ترکیه و عراق محکوم کرد. وی همچنین در دیداری که با معاون اول رییس جمهور ایران داشت، از او خواسته بود که به انتشار اینگونه اخبار در رسانه‌های ایران پایان دهد. آقای جهانگیری نیز اعلام کرده‌بود که دولت ایران نمی‌تواند رسانه‌ها را کنترل کند و آنها در انتشار اخبار آزاد هستند.

علاوه بر تمام این اختلافات، ترکیه با افزایش نیروهای نظامی خود در شمال عراق باعث نارضایتی ایران و روسیه شده‌است. این رفتار ترکیه که از طرف کشورهای همسایه به معنای قدرت‌طلبی این کشور در منطقه تعبیر شده‌، نیز باعث هرچه تیره‌تر شدن روابط شده‌است.

همانطور که واضح است روابط ایران و ترکیه در این روزها بسیار حساس و متشنج است، از این رو ترکیه نیز فعالیت شرکت‌های وابسته به ایران در ترکیه را به شدت تحت‌نظر گرفته‌است و بسیار موشکافانه آنها را بررسی می‌کند. این بررسی‌ها که ادارات مالیاتی و نیز چند نهاد امنیتی ترک مسئول آن عنوان شده‌اند می‌تواند به تعطیلی طیف گسترده‌ای از این موسسات بیانجامد.

لازم به یاد‌آوری است اتباع غیر ترک برای تاسیس شرکت‌های تجاری و خدماتی در ترکیه نیازمند مشارکت با اتباع ترک هستند.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©