فرهاد عرفانی، نویسنده و زندانی گمنام در مشهد
به روز شده در      دوشنبه 15 مهر 1398     -   Monday October 7 2019

فرهاد عرفانی شهروند دوتابعیتی که کمتر از او در خبرها گفته ‌شده، در سال 1396 به اتهام محتوای کتابها و مقالاتش که به صورت آنلاین منتشر شده بود، به سه سال حبس محکوم شد. بیشترین مستندات اتهامات او از کتاب «نکبت» استخراج‌شده ، کتابی که شامل خاطرات او در اوایل دهه ۶۰ در زندان می باشد. اتهامات فرهاد عرفانی «توهین به مقدسات اسلامی، تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام» با استناد به محتوای کتاب‌ها و مقالات منتشرشده‌اش در سوئد و شبکه‌های مجازی عنوان‌شده است. دادگاه انقلاب اسلامی در مشهد به وی تأکید کرد، اگر اتهاماتش را نپذیرد خانواده‌اش در سوئد در معرض خطر قرار می‌گیرند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

فرهاد عرفانی در سال ۱۳۹۶ به دلیل اتهامات ذکر شده بازداشت و روانه زندان اوین شد، اما از آنجایی که شکایت مستقیم معاون دادستان مشهد از او بر مبنای محتویات کتاب هایش بوده ، به این شهر فرستاده شد تا محاکمه شود.

پس از دو ماه بازداشت، بازپرس پرونده برای او قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا زمان صدوررای نهایی صادر کرده اما پس از مدتی مبلغ وثیقه به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. بااین‌حال، پس از ثبت قرار وثیقه معاون دادستان به خانواده او اعلام کرده که نظرش تغییر کرده و به دلیل امنیتی بودن پرونده بهتر است  وی تا پایان دوران محاکمه‌اش در زندان بماند.

وی در بهار ۱۳۹۷ در شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد محاکمه و به پنج سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم در شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر به ۳۶ ماه (سه سال حبس) تغییر یافت اما حکم شلاق او عینا تایید شد. بیشترین اتهام او توهین به مقدسات است که در دادگاه بدوی برای آن به پنج سال حبس محکوم شده بود.

یکی از هم بندان سابق این نویسنده گفته است: «فرهاد را تهدید کرده بودند که اگر اتهاماتش را نپذیرد خانواده‌اش در سوئد در معرض خطر قرار می‌گیرند. فرهاد یک دختر جوان در سوئد دارد. حتی به او گفته‌اند که نباید خانواده‌اش درباره او اطلاع‌رسانی کنند و به همین دلیل تا مدت‌ها هیچ خبری از بازداشت او منتشر نشد. »

او در ادامه با اشاره به اینکه فرهاد عرفانی در زندان وکیل‌آباد دوران سختی را داشته، گفت: «به دلیل شرکت نکردن در نماز جماعت زندان و تشویق بقیه زندانیان به شرکت نکردن او را از بند پنج به بند ۱۰۴ این زندان منتقل کردند که به‌شدت وضعیت نامناسبی دارد. این بند بسیار کوچک است و مملو از زندانی است. او تا مدتی جلوی سرویس بهداشتی می‌خوابیده و مدتی هم در راه‌پله‌ها. درواقع یک پاکت سیگار به زندانی می‌فروخته تا برایش در راه‌پله جای خواب باز کند. خوشبختانه پس از مدتی به بند چهارم زندان منتقل شد اما پس از برگشت وضعیت جسمی و روحی بسیار بدی داشت.»

 فرهاد حتی قادر به تماس تلفنی با همسرش نیست. حفاظت زندان به او گفته تماست با خارج از کشور باید با حضور ما باشد. ایشان هم موافقت نکرده است. او هیچ‌کس را ندارد که دنبال کارهایش باشد، به‌شدت شکسته، پیر و رنجور شده است.»

گفتنی است، فرهاد عرفانی کتاب‌های مانند « از نگاه خیس تا بوسه های تلخ» و « شکوفه های بینالود» را نوشته و این کتاب‌ها را به شکل آنلاین منتشر کرده است.

 

 

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©