«قطار چهارشنبه ها»
به روز شده در      جمعه 15 اردیبهشت 1402     -   Friday May 5 2023

نویسنده: انیسا دهقانی ، انتشارات: ناکجا (فرانسه) ، سال انتشار: 2023
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
معرفی نویسنده:
انیسا دهقانی متولد اصفهان، تحصیلات دانشگاهی خود را به دلیل محرومیت از ورود به دانشگاههای ایران، در دانشگاه زیرزمینی بیهه متعلق به بهائیان ایران تا مقطع کارشناسی ارشد دنبال کرد و پس از چندین سال زندگی در تهران عاقبت در مشهد بازداشت شد و به زندان افتاد. او پس از آزادی از زندان وکیل آباد مشهد، ایران را ترک کرد و در آنکارا دکترای خود را در رشته نوروساینس ادامه داد و پس از فارغ التحصیلی به عنوان پژوهشگر در دانشگاه لیدن هلند به کار مشغول شد. او هم اکنون پژوهشگر علوم اعصاب در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در بوستن می باشد.  
انیسا دهقان داستان های نخست خود را در سال های 2010 تا 2012 در تهران و اصفهان نوشت و در سال 2019 مجموعه داستانی با عنوان «اگر در خانه ام دو تا کلید داشت» را توسط نشر ناکجا در پاریس به چاپ رساند. این کتاب در سبک رئالیسم نوشته شده است و به مفاهیم انسانی و اگزیستانسیالیستی در زندگی روزمره انسان ها اشاره می کند. اثر دوم این نویسنده، رمان «قطار چهارشنبه ها» است که توسط نشر ناکجا منتشر شده است. این رمان روایت یک خانواده بهایی در ایران پس از انقلاب 57 است که در آن چهار عضو خانواده و بازجوی جمهوری اسلامی هر یک مستقل از دیگری روایت خود از حوادث را بیان می کنند. پدر خانواده که در زمان انقلاب زندان بوده و شکنجه شده است، مادر که شغلش به شدت تحت تأثیر حملات به بهائیان قرار گرفته است، دختر خانواده که به زندان افتاده و پسری که برای ادامه تحصیل و زندگی آرامتر ایران را ترک کرده و بازجویی که طبق اعتصادش عمل کرده است. 
انیسا دهقانی کتاب های متعدد دیگری نیز از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه کرده است که توسط ناشران در ایران به چاپ های دوم رسیده است. از جمله « پرندگان زرد»، «داستان نویسی»، «ساندویچ دزد» و «گفت و گو با چاپلین». 
 
معرفی کتاب: 
رمان « قطار چهارشنبه ها» شرح  اودیسه وار رها، دختر یک خانواده تحت تعقیب بهایی است که تاب آوردن بر دو عشق را به جان می خرد: عشق به معشوق، عشق به وطن 
این کتاب، رمانی است شخصیت‌محور و هر فصل آن از دریچه چشم یکی از پنج شخصیت اصلی داستان روایت می‌شود. رمان شرح سرگذشت خانواده‌ای چهارنفره است که هر کدام با شخصیت‌های فرعی دیگری گره خورده‌اند. پدر با بازجو ، مادر با خاله مهری، رها با ساسان، سینا با سهند و مونا و ساسان و چند تن دیگر. 
متین فردوسیان- پدر خانواده- در نقش فردی معتقد و مبارز در کشمکش با همسرش است که دیگر اعتقاد و مبارزه برایش رنگ باخته است و در تلاش است تا جایی که می‌تواند فقط خود را سرپا نگه دارد. او که آرزوهایش را از دست رفته می‌بیند همه را، از جمله همسرش متین فردوسیان را مقصر می‌داند و در هوای اندک آزادی است تا حداقل مطبش باز باشد و بیمارانش را ببیند و همین هم از او دریغ شده است.
متین فردوسیان سال‌ها زندان و شکنجه را در ایستادگی بر عقایدش تاب آورده است و پس از آزادی در بین جمعیت بهاییان قهرمان مبارزه شناخته می‌شود. 
رها، دختری که جا پای پدر گذاشته است، گرچه همچون پدر معتقدی مومن به مذهب نیست ولی ایستادگی در برابر ستم را پاس می‌دارد و معتقد است مانند پدر برای آزادی باید جنگید و بر این حق پای فشرد و سهند، برادر خانواده، خود را از معرکه به در برده است تا در دنیایی راحت و آرام زندگی‌ معمول خود را پی بگیرد. پسر حامی خانواده است بدون اینکه به اعتقادات یا مبارزات آنها پایبند باشد و حتی در این باره سخن بگوید با این همه شامه خوبی دارد و از همان اول حس خوبی نسبت به بازجو ندارد که حالا فرسنگ‌ها دورتر از سرزمین آبا و اجدادی پدرش را که زمانی زیردست او شکنجه می‌شده یافته و با او طرح دوستی غریبی ریخته است و ...
 
برای خرید این کتاب می توانید به سایت شرکت کتاب www.ketab.com مراجعه نمایید و یا اینجا را کلیک کنید. 
 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©