« بلند آسمان جایگاه من است»- ( خاطرات و یادداشت های سپهبد خلبان نیروی هوایی شاهنشاهی ایران )
به روز شده در      دوشنبه 19 تیر 1402     -   Monday July 10 2023

نویسنده: محمدحسین مهرمند ، انتشارات: شرکت کتاب ، سال انتشار: 2023
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
درباره نویسنده : 
سپهبد خلبان محمد حسین مهرمند دوره های نظامی و تکمیلی مختلفی را در کشور آمریکا گذراند. ایشان بیش از 8 هزار ساعت تجربه پرواز روی انواع هواپیماهای شکاری مختلف از جمله F4 و F5 را دارد. وی در همان مرحله اولیه پرواز به درجه استادی خلبان نایل شد و در طول خدمت نظام، تعداد کثیری خلبان عملیاتی برای نیروی هوایی ایران پرورش داد. وی در سال 1340 با درجه سروانی به سمت افسر رابط نیروی هوایی شاهنشاهی در آمریکا منصوب و به مدت دو سال نظارت و سرپرستی کلیه پرسنل تحت آموزش در آمریکا را به عهده داشت . در سال 1344 پس از مراجعت از این مأموریت، به سمت فرمانده گردان تاکتیکی شناسایی و پس از مدتی کوتاه با درجه سرگردی فرمانده یکی از تنها چهره گردان شکاری ایران را عهده دار گردید. 
پس از گذشت چهار سال و در زمانی که نیروی هوایی در اوج توسعه امکانات رزمی بود، اقدام به تأسیس فرماندهی تاکتیکی هوایی نمود، سپهبد مهرمند ابتدا به سمت جانشین و پس از حدود یکسال به سمت فرماندهی تاکتیکی نیروی هوایی شاهنشاه ایران انتخاب شد. ایشان در این سمت سرپرستی ده پایگاه مجهز هوایی شامل 55 هزار نفر پرسنل با بیش از 600 فروند هواپیما را به عهده داشت. 
سپهبد مهرمند پس از فتنه 57 با 30 سال خدمت در نیروی هوایی شاهنشاهی بدون دریافت حقوق بازنشستگی از خدمت معزول و پس از 5 ماه اجبارأ میهن را ترک  به آمریکا مهاجرت کرد. وی از زمان خروج از میهن تا به امروز همواره در صحنه مبارزه علیه رژیم جمهوری اسلامی در خارج از کشور فعال بوده است.  
 
در پشت جلد کتاب نوشته شده است: 
ویکتور هوگو:«برای پیروزی جامعه ای بکوشیم که در آن جای کشیش در کلیسای خودش باشد و جای دولت در مراکز کار خودش، نه حکومت در موعظه مذهبی کشیشان دخالت کند و نه مذهب به بودجه و سیاست دولت کاری داشته باشد. » 
اسماعیل خویی :«در پیشگاه ملت بزرگ ایران از بدی هایی که در حق خانواده پهلوی کردم ،صمیمانه عذر میخواهم، هم چنین از شهبانو فرح، از شاهزاده رضا پهلوی و خانواده پهلوی، بارها و بارها معذرت میخواهم، لطفا مرا ببخشید و حلالم کنید. 
عباس میلانی: « اینکه انقلابیون میگفتند شاه در اختیار آمریکا بود حقیقت نداشت. من، دکتر میلانی با سند در کتابم اثبات کردم که شاه برای منافع ایران عملاً در جنگ با دولت آمریکا و دولتهای اروپایی و به ویژه انگلیس بود و من با سند و مدرک اثبات کردم که شاه قدمی، جز برای منافع ایران برنداشت.» 
 
نوشته ای از متن کتاب: 
پس از شکوفایی اقتصادی مملکت در دوران محمدرضا شاه پهلوی، ما توانستیم هواپیمای جت فایتر (جنگی)از آمریکا خریداری کنیم. اولین هوایپمایی که خریداری کردیم F5 بود که تعداد 100 فروند از این نوع هوایپما بود. بعد F4 را خریداری کردیم که آنرا بنام فانتوم می شناسند. 
نیروی هوائی ما پنجمین قدرت جهانی پس از آلمان بود. آلمان چهارمین قدرت آن روزگار بود. واقعا در مانورهایی که ما با کشورهای مختلف خصوصا با آمریکا داشتیم، خودمان را کمتر از آنها نمی دانستیم. هیچ وقت این خاطره از یادم نمی رود که پادشاه ایران در آن روزهای آخر که این مانورهای اجرا می شد، فوق العاده ضعیف و خیلی لاغر شده بود. حتی پالتوی تن اش واقعاً نشان می داد که این مرد بزرگ، چقدر رنج بیماری خود را شاهانه به دوش می کشد. البته همیشه هر چیزی که راجع به ایران بود و حتی با آن وضعیت بیماری خود را سر حال نشان می داد و اعلام رضایت و قدردانی می کرد. و خوشحال بود که مملکت روبروز ترقی می کند. صفحات 29 و 30
 
 برای خرید کتاب به سایت www.ketab.com مراجعه کنید یا اینجا را کلیک کنید. 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©