چرا باید اسرائیل به ایران حمله کند؟
به روز شده در      پنجشنبه 30 فروردین 1403     -   Thursday April 18 2024

جاناتان اسپایر ، مدیر تحقیقات انجمن خاورمیانه در مقاله ای با عنوان « چرا باید اسرائیل به ایران حمله کند» بر این باور است که خویشتن داری و عدم واکنش از سوی اسرائیل هیچ نقش بازدارندگی در برابر نیت جمهوری اسلامی برای تسلط بر منطقه و نابودی اسرائیل ندارد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
بدون شک داستان قورباغه و آب جوش را به خاطر می آورید؟ این داستان زمانی در مقاله‌ها و ستون‌های روزنامه ها و خبرگزاری ها به عنوان سندی متقن بکار گرفته می شد و اینگونه ادعا می شد که قورباغه‌ای که بطور ناگهانی در آب جوش قرار می‌گیرد بلافاصله بیرون می‌پرد. در مقابل، قورباغه ای که در آب سرد قرار داده می شود و سپس به آرامی گرم می شود، از شرایط موجود راضی است و تا اینکه به نقطه جوش می رسد و شروع به جوشیدن می کند در این مرحله زنده زنده پخته می شود. 
این داستان مصداق استراتژی‌ خصمانه رژیم جمهوری اسلامی است که با حفظ جاه طلبی های تروریستی خود، دیگران را راضی نگه می دارد. 
 
داستان قورباغه در سال های اخیر در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. بنا بر نظر هرپتولوژیست ها ، قورباغه ای که ناگهان در آب جوش قرار می گیرد فورا می میرد. در مقابل، قورباغه ای که در آب سرد قرار می گیرد و به تدریج گرم می شود، به محض اینکه تشخیص دهد که گرما به سطح خطرناکی می رسد، به فکر راهی برای فرار می افتد. 
 
 با نگاهی به استراتژی اسرائیل و متحدان غربی‌اش در خاورمیانه در سال‌های اخیر، می توان گفت که به جای نگاه کردن به واکنش قورباغه، باید در واقع از آن درس گرفت. به نظر می رسد این جانور دوزیست اهمیت شناسایی تهدیدی را که به آرامی جان او را به خطر می اندازد، بهتر از دولتمردان غربی می داند.  
 
حمله پهپادها و موشک های بالستیک جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل در شب 13 اپریل توسط حاکمان اسلامگرای آن برای آغاز دوره جدیدی از رویارویی اسرائیل و ایران نبود. بلکه برعکس هدف ایجاد بازدارندگی اسرائیل از اقدامات بعدی آن بود که حمله به نیروهای نیابتی این رژیم و همچنین کشته شدن سرلشکر زاهدی و شش فرمانده دیگر سپاه در دمشق از جدیدترین و بارزترین اقدامات اسرائیل بود. که در واقع حملات اسرائیل به مذاق مقامات ایرانی خوش نیامد. 
استراتژی جنگ نیابتی این رژیم علیه اسرائیل و از بین بردن امنیت خاورمیانه 40 سال است که ادامه دارد. در این مدت، آخوندها شبه نظامیان اسلامگرای نیابتی را در منطقه جمع آوری کرده، آموزش داده و مسلح کرده اند و از آنها به عنوان ابزاری برای پیشبرد منافع حکومت و ایدئولوژی خود استفاده کرده اند.
البته باید گفت که این استراتژی به خوبی نتیجه داده است. ایران اکنون عملاً تمام فضای زمینی بین مرز عراق و ایران و دریای مدیترانه را کنترل می کند. این کشور توانایی فلج کردن کشتیرانی در یکی از مسیرهای تجاری دریایی کلیدی جهان (دریای سرخ- خلیج عدن) را دارد  و آرمان فلسطین را در اختیار گرفته و آن را به یک نیروی راهبردی برای خود تبدیل کرده و با استراتژی نیابتی، ایران دو ارتش اسلام‌گرا را در مرزهای اسرائیل جمع کرده است - حزب‌الله در شمال، حماس در جنوب - که قصد دارد از آنها برای از بین بردن اسرائیل استفاده کند. 
با این حال، ادامه این استراتژی موفق برای تسلط بر منطقه به این بستگی دارد که قربانیان آن همچنان نتوانند تشخیص دهند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است! اگر آنها این کار را انجام دهند، ممکن است مانند آن قورباغه، برای بقای خود دست به اقدامی جبران ناپذیر بزنند.  
همانطور که اوضاع پیش می رود، نشانه های موجود بیانگر این است که حکومت ایران در این اقدام موفق بوده است. از آنجایی که از یک سو ، دولت بایدن از اسرائیل می خواهد از واکنش به حمله 13 اپریل خودداری کند و از سوی دیگر، دولت های غربی نیز از عکس العمل جمهوری اسلامی هراسان می باشند و انتظار دارند که اسرائیل از اقداماتی که باعث تکرار آن می شود دست بردارد. این بدان معنا است که بیشتر از این دیگر مقاماتی حکومت ایران را اذیت نکنید!
خویشتن داری و عدم واکنشی از سوی اسرائیل هیچ نقش بازدارندگی در برابر نیت جمهوری اسلامی برای تسلط بر منطقه و نابودی اسرائیل ندارد و دولت های غربی همچنان برخلاف قورباغه هوشمند، همچنان در آبی شناورند که کم کم در حال جوشیدن است و از شرایط موجود راضی اند و به آرامی به سوی نابودی پیش می روند. 
 
نویسنده  مقاله : جاناتان اسپایر ، مدیر تحقیقات انجمن خاورمیانه، مدیر مرکز گزارش و تحلیل خاورمیانه و نویسنده کتاب «روزهای پاییز»: سفر گزارشگر در جنگ سوریه و عراق (2018)
 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©