با تصویب لایحه مهسا، نایاک و لابی های جمهوری اسلامی در آستانه شکست قرار خواهند گرفت
به روز شده در      جمعه 31 فروردین 1403     -   Friday April 19 2024

مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم گرفت به همراه قوانینی که پس از حمله موشکی و پهبادی جمهوری اسلامی در ۱۳ اپریل، در راستای حمایت و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از اسرائیل به تصویب رسید، بار دیگر «لایحه مهسا» را برای تصویب در این مجلس به رأی بگذارد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
اگرچه در یک سال گذشته «لایحه مهسا» برای اجرایی شدن معطل مانده است، اما این ترفند قانونگذاران سبب خواهد شد که مجلس سنای امریکا، نتواند با تصویب آن مخالفت کند. 
در صورت تصویب «لایحه مهسا» در مجلس سنا و  امضای جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، این لایحه به قانون تبدیل می شود و سپس قوه مجریه ملزم به اجرای آن خواهد شد. 
در پی اجرای این قانون، تحریم‌های گسترده‌ای بر شخص خامنه‌ای و دفترش، رئیس‌ جمهوری و مقام‌های کابینه و سایر نهادهای مرتبط با خامنه‌ای اعمال خواهد شد. مدافعان این لایحه می‌گویند هدف از لایحه مدنظرشان این است که به مردم عادی ایران آسیبی وارد نشود.
ایرانشهر پیش تر در خبری تحلیلی در همین زمینه چهار نماینده (سه نفر از دموکرات‌ها و یک نفر از جمهوری خواهان) که  به قانون مهسا رأی منفی داده بودند به همراه لابی های جمهوری اسلامی، «دشمنان ملت ایران» خواند.    
لازم به یادآوری است که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در 26 اپریل سال گذشته، به اتفاق آرا لایحه «مهسا» را تأیید کرد. جیم بنکز، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت ایندیانا و حامی اصلی این لایحه در آن زمان به «مخالفت وسیع» نمایندگان کنگره به سرکوبگری حکومت جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: «امیدوارم رأی قاطع امروز، کاخ سفید را قانع کند که هرگونه تلاش برای مماشات با خامنه‌ای و رفع تحریم‌ها علیه ایران، به اتفاق آرا محکوم خواهد شد». 
برد اشنایدر نماینده حزب دموکرات حومه شیکاگو نیز تاکید کرد که «دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان متحدند و از حکومت جمهوری اسلامی ایران بیزارند».
در همین راستا، بسیاری از چهره‌های جامعه ایرانی - آمریکا برای تصویب این لایحه تلاش کرده بودند. سازمان «نوفدی» (اتحاد ملی برای دموکراسی در ایران) از جمله سازمان‌دهندگان این تلاش‌ها بود. سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (یوآنی)، منتقد شدید برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، و «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (آیپک) که مدافع منافع و مواضع اسرائیل است، نیز از حامیان این لایحه بودند. 
در مقابل، سازمان «نایاک» (شورای ملی ایرانیان آمریکا)، با این لایحه مخالفت‌هایی کرده و نمونه‌وار، به سابقه بنکز در مخالفت با برجام اشاره کرده بود.  
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©