تجربه متفاوت مسیح علی‌نژاد از لس‌آنجلس
به روز شده در      سه شنبه 25 فروردین 1394     -   Tuesday April 14 2015

مسیح علی‌نژاد روزنامه نگار و مبتکر صفحه آزادی‌های یواشکی که برای سخنرانی در دو دانشگاه UCLA و CSUN به لس‌آنجلس سفر کرده، در یادداشت کوتاهی که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد، از تجربه متفاوتش از این شهر خبر داد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

خانم علی‌نژاد با انتشار عکسی سلفی با بانویی که با ویلچیر به دیدار او آمده بود، نوشته‌است: «زنی که روی ویلچر نشسته می‌گفت تمام راه را آمده ام از نزدیک ببینمت. توی راهروهای دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای بغلش کردم و کلمه نداشتم که بگویم چقدر این مهربانی شان برایم ارزشمند است.»

مسیح علی‌نژاد با اشاره به حاشیه‌های دلنشین سفر خود به لس‌آنجلس می‌افزاید: «زنی که در جلسه هنگام پرسش و پاسخ میکروفن را گرفت و گفت تازه از ایران آمده‌ام، تو رو خدا به خود زن‌ها بگویید خودشان با هم مهربان تر باشند، زن همسنِ مادرم بود می گفت: زنانی که وقتی می‌بینند کسی روسری ندارد سر به نشان تاسف تکان می‌دهند به آنها بگویید با هم جنس‌های خودشان مهربان باشند. از جایم بلند شدم رفتم سراغش و گفتم بیا مهربانی را خودمان شروع کنیم و بغلش کردم یک دل سیر....»

این روزنامه نگار ایرانی که به روایی نویسی در ادبیات ژورنالیستی شهرت دارد، توصیف خود از لس‌آنجلس به عنوان خانه بزرگترین جامعه ایرانیان مهاجر در جهان را با قدر شناسی از دکتر نیره توحیدی که فرصت این سفر را برای او فراهم آورد، چنین در فیس بوک شخصی خود باز تاب داده است: «لس آنجلس را زیبا و پر از عشق یافتم، چنان که انگار اینجا شهرِ مردمِ من است. مرا از این شهر بیخودی ترساندند، از این شهر بد گفته‌اند، ولی من این شهر را با تک تک ایرانیانش، با خیابان نوشته‌های فارسی‌اش دوست دارم. از خانم دکتر توحیدی استاد دانشگاه نازنینی که مرا با مردم این شهر آشنا کرد، ممنونم. حتما گزارشی در مورد نشست‌ها و دیدارها و این شهرِ پر از حسِ خوب ایران می نویسم. زنان و مردانی را در این شهر شناخته‌ام که هر کدام‌شان به تنهایی یک کتاب‌اند و قابل افتخار. گاهی فکر می کنم ما عادت کرده‌ایم همیشه توی سر خودمان بزنیم. همه جای دنیا بد و خوب با هم است ولی ما خیلی وقت‌ها بیشتر از بدی‌ها می‌نویسیم... لس‌آنجلس در یک سفر کوتاه برایم شهر آدم‌های نازنینی بود که هر کدام ایران‌شان را با خودشان به این شهر آورده‌اند...»

اشاره خانم علی‌نژاد به گفته‌های ناخوشایندی که پیش از نخستین سفرش به لس‌آنجلس شنیده بود، می‌تواند متضمن جریانی باشد که اهالی ایرانی لس‌آنجلس را به دلیل سبک زندگی کالیفرنیایی و آرامش موجود در این شهر و نیز تمرکز هنرمندان و خوانندگان ایرانی‌تبار در آن، نزد برخی جریانات سیاسی و روشنفکری، فارغ از دغدغه جلوه می‌دهد، در حالی که نبض مبارزات سیاسی ایرانیان و اپوزیسیون برای بیش از سه دهه در این شهر تپیده‌است. در حال حاضر منطقه جنوب کالیفرنیا بر اساس تحقیقات مرکز اطلاعات ایرانیان آمریکا که به اختصار (08) خواننده می‌شود مامن بیش از 500‌هزار ایرانی تبار است که بیش از دو سوم ایشان در کلانشهر لس‌آنجلس و اورنج کانتی ساکن هستند.

مراسم گفت‌و‌شنود با مسیح علی‌نژاد در دانشگاه UCLA که به همت دکتر نیره توحیدی برگزار شد، در غیاب نمایندگان رسانه‌های جمعی که جای شگفتی‌ داشت، توجه نخبگان فرهنگی و دانشگاهی جامعه ایرانیان آمریکا را به خود جلب کرد. تا آنجا چهره‌های دانشگاهی و فرهنگی جامعه ایرانی مقیم کالیفرنیا، چون دکتر هما محمودی (نخستین زن ایرانی‌آمریکایی صاحب کرسی استادی در دانشگاه کالیفرنیا)، مهناز عطارها، دکتر کاظم عمداری، دکتر مهدی آقازمانی، عباس حجت پناه و دکتر اکبر مهدی را می‌شد در میان حضار جلسه دید.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©