انتشار تمبر یادبود «کورش بزرگ» در اسرائیل
به روز شده در      پنجشنبه 27 فروردین 1394     -   Thursday April 16 2015

سايت رسمی اداره پست جمهوری اسرائيل با اعلام خبر رونمايی و آغاز فروش تمبر گرامی‌داشت کوروش بزرگ، به فتح پادشاهی بابل به وسيله نخستين پادشاه ايران در سال ۵۳۹ قبل از ميلاد و صدور فرمانی اشاره کرده‌است که متن منشور کورش را تشکیل می‌دهد. این فرمان نخستین سند مکتوب بشر در رعایت آزادی اندیشه و عقیده در جهان محسوب می‌شود.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

اداره پست اسرائيل در توضيح اين تمبر نوشته است: «کوروش بزرگ پس از فتح بابل، دستور آزادی يهوديان از بردگی را در بابل صادر می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد که آزادانه به سرزمين يهودا بازگردند و معبد مقدس خود را در اورشليم از نو بنا کنند.» بر روی تمبر گرامی‌داشت کوروش بزرگ، به سه زبان عبری، انگليسی و فارسی جملاتی نوشته شده و از جمله این عبارت از او خطاب به یهودیان در کتاب مقدس آمده‌است: «خداوند با همه شما که قوم او هستيد، همراه است. شما اجازه داريد که به اورشليم بازگرديد». 

رونمايی از تمبر گرامی‌داشت کوروش بزرگ در اسرائيل  به مناسبت روز يادبود هولوکاست، در رنگ‌های آبی و طلایی منتشر شده است.

پيروان آیین يهود احترام زيادی برای نخستين شاهنشاه ايران قائل‌اند و خيابانی نيز در اورشليم به نام کوروش وجود دارد. 

بیش از 200هزار تن از ساکنان جمهوری اسرائیل را یهودیان ایرانی‌تبار تشکیل می‌دهند که در مناسبت‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اسرائیل نقش سازنده‌ای دارند.

یهودیان ایرانی‌تبار علاوه بر اسرائیل در ایالات متحده آمریکا و خصوصا در دو کلانشهر لس‌آنجلس و نیویورک نیز حضور پر رنگی دارند و بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در راستای تجلیل از تاریخ، ادبیات و هنر ایران با حمایت‌های مادی و معنوی آنان امکان پذیر شده‌است.

رونمایی از تمبر کورش بزرگ و مشارکت یهودیان در گرامی‌داشت تاریخ، فرهنگ و هنر ایران در حالی صورت می‌پذیرد که جمهوری اسلامی از ابتدای تاسیس سیاست برخورد قهری با پیروان آیین یهود در ایران را دنبال کرده‌است و بسیاری از پیروان این مذهب مجبور به ترک ایران شده‌اند. سابقه حضور یهودیان در ایران به بیش از 2500 سال پیش باز می‌گردد و در برهه‌های مختلف تاریخی یهودیان بخشی لاینفک از مردم این سرزمین و تاثیرگذار در تاریخ پر شکوه فرهنگ و هنر ایران‌ بوده‌اند.

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©