در انتظار مرگ: نگاه گاردین به یک زندان دختران در ایران
به روز شده در      سه شنبه 22 دی 1394     -   Tuesday January 12 2016

روزنامه گاردین در گزارشی تصویری که از دریچه دوربین صادق صبوری فتو ژورنالیست ایرانی‌تبار ثبت شده‌است، نگاهی به نقض حقوق کودکان و شمار کودکان در انتاظر اعدام در ایران داشته است. این گزارش همزمان با برپایی جلسه بررسی وضعیت حقوق کودک در ایران در کمیته حقوق کودک سازمان ملل منتشر شد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

روزنامه گاردین در توصیف شرایط زندگی دختران نوجوان زندانی در ایران می‌نویسد: «در ایران دختران به لحاظ کیفری از سن نه سالگی در مقابل قانون پاسخگو هستند و ممکن  است برای جرایمی مانند قتل، قاچاق مواد مخدر و سرقت مسلحانه محکوم به اعدام شوند.»

تصاویری که این روزنامه برای انتشار در گزارش خود برگزیده است اگرچه بیشتر به صحنه‌هایی از یک فیلم مانند است اما حقیقتی است که به دور از چشم نهادهای بین المللی و مردم کوچه و خیابان در زندان‌های ویژه‌ای که برای نگهداری دختران نوجوان (زیر سن قانونی) در جریان است.

در تصاویری که روزنامه گاردین از مجموعه عکس صادق صبوری انتخاب و منتشر کرده است تعدادی از دختران نوجوان ایرانی که در انتظار رسیدن به سن 18 سالگی برای اجرای حکم اعدام هستند دیده می‌شوند.

همزمان با انتشار این گزارش، جلسه بررسی وضعیت حقوق کودک در ایران در کمیته حقوق کودک سازمان ملل با حضور نمایندگانی از دستگاه قضایی ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژتو برگزار شد.

در این جلسه نماینده قوه قضاییه جمهوری اسلامی در سخنانی متناقض سعی در توجیه اعدام کودکان در ایران داشت. او از یک سو می‌گوید: «به جرات می توانیم بگوییم که ما برای سن زیر 18 سال اعدام برای کودکان نداریم.هر نوع مجازاتی که باعث شود که از نظر فیزیکی و سلامت روانی به کودک ضربه ای بزند ممنوع است.» از سوی دیگر در پاسخ به به سوال خانم وینتر از اعضای کمیته حقوق کودک در این رابطه، به صراحت از اعدام کودکان دفاع می کند و می گوید که احکام اعدام کودکان در ایران تعزیری نیستند ولی در مورد مساله قتل ما قانون شریعت را داریم و چنانچه به قاضی اطمیینان پیدا کند که کودکی بین 15 تا 18 ساله و از روی آگاهی قتل را انجام داده باشد حکم قصاص برایش صادر می شود.

بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، ایران بالاترین اعدام کودکان در جهان را دارد و تنها کشوری است که کودکان زیر 18 سال در آن محکوم به اعدام، پس از رسیدن به 18 سال اعدام می‌شوند.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©