پشت پرده فروش مجوز شکار «قوچ ایرانی» در آمریکا کیست؟
به روز شده در      دوشنبه 17 اسفند 1394     -   Monday March 7 2016

پس از دو سال که از افشاگری‌ سام خسروی فرد (روزنامه‌نگار محیط زیست ایرانی کانادایی) در خصوص روابط پنهان معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست ایران و مراد طاهباز تاجر ایرانی‌امریکایی می‌گذرد، بار دیگر روابط این دو و فروش مجوز شکار در ایران به وسیله چند آژانس گردشگری در آمریکا به قیمت هزاران دلار، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

در حالی بار دیگر بحث بر سر فروش مجوز شکار چند‌ گونه نایاب حیات وحش در ایران از حمله قوچ لارستان در محافل رسانه‌ای مطرح شده است که در ماه می سال 2014 برای نخستین بار تحقیقات سام خسروی فرد روزنامه‌نگار ایرانی مقیم کانادا نشان داد گروهی تحت اسم «موسسه‌ حیات وحش میراث پارسیان» که فردی به نام مراد طاهباز از مدیران اصلی آن است در این زمینه فعالیت دارد و توانسته است مجوزهای ویژه‌ای برای شکار گونه‌های کمیاب حیوانی در شکارگاه‌های تحت کنترل سازمان محیط زیست ایران کسب کند.

تحقیقات آقای خسروی فرد نشان داد: 

«این موسسه در بهار سال 2012 ثبت شده و خواهری خوانده‌ای دارد با نامی مشابه که در آمریکا به ثبت رسیده‌است. افراد کلیدی و مدیران هر دو موسسه کم‌وبیش مشترکند. این بنگاه غیرانتفاعی ایرانی-آمریکایی در اقدامی شگفت‌انگیز با بنیاد قوچ‌های وحشی (Wild Sheep Foundation)، همکاری کرده تا یک راس قوچ لارستان را به مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به مزایده بگذارند. قوچ لارستان، زیرگونه‌ای آسیب‌پذیر و در خطر است که برخی آن را کوچکترین قوچ جهان می‌دانند.»

پیشتر صحبت‌هایی از روابط نزدیک آقای طاهباز (تاجر ایرانی‌آمریکایی) با خیریه‌ای در ایران که معصومه ابتکار از طریق آن اهداف سیاسی و فعالیت‌های اقتصادی خود را هدایت می کند در رسانه‌ها مطرح شده بود. این در حالی است که معصومه ابتکار به دلیل نقش فعال در اشغال سفارت آمریکا اجازه سفر به خاک ایالات متحده را ندارد اما پسر و عروس او در آمریکا زندگی می‌کنند.

موج تازه توجه رسانه‌ها به فروش ویژه تورهای شکار و سافاری در آمریکا برای سفر به ایران در حالی اوج گرفته است که چندی پیش نیویورک تایمز در اقدامی تامل برانگیز مقالاتی برای تبلیغ سفر به ایران منتشر کرد. انتشار این مقالات با سفر فرزند خانم ابتکار از کالیفرنیا به نیویورک همزمان شد و انتقاد گسترده خبرنگاران همان موسسه خبری را به همراه داشت.

این در حالی است که اخیرا در تهران یک روزنامه تندروی نزدیک به منتقدان دولت حسن روحانی در مقاله‌ای بلند بالا از ارتباط نزدیک خانواده نمازی و مراد طاهبار سخن به میان آورده است. همین روزنامه درست یک سال پیش، در مقاله‌ای به تاریخ 19 اسفند 1393 به صورت گسترده از پشت پرده روابط «مراد طاهباز» و مقامات ارشد سازمان محیط زیست ایران در قالب پروژه حفاظت از یوز ایرانی سخن به میان آورده بود. 

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©