برخورد نژاد پرستانه نماینده مجلس با دانش‌آموز ایرانی‌دانمارکی
به روز شده در      یکشنبه 2 آبان 1395     -   Sunday October 23 2016

در برنامه‌ای که هفته گذشته از تلویزیون ملی دانمارک پخش شد، «مارتین هنریکسن» نماینده مجلس دانمارک و از اعضای حزب راست افراطی «مردم» و رییس کمیته مهاجرت در مجلس دانمارک، خطاب به «ینس فیلیپ یزدانی» دانش‌آموز 18 ساله ایرانی‌‌تبار متولد دانمارک، هویت دانمارکی او را زیر سوال برد. آقای یزدانی از پدری ایرانی و مادری دانمارکی زاده شده و رییس شورای دانش‌آموزی دبیرستان محل زندگی خود است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

به گزارش رسانه‌های دانمارکی این نماینده مجلس دانمارک ، با قطع کردن حرف‌های دانش‌آموز 18 ساله ایرانی‌دانمارکی که درباره هویت دانمارکی خود به عنوان کسی که در دانمارک بدنیا آمده و بزرگ شده سخن می‌گفت، گفته است: «اینکه یک نفر چگونه دانمارکی می شود، مهم نیست.» و در برابر شگفتی بینندگان ادامه داد: «هیچکس نمی‌تواند بگوید که منصفانه است که یک نفر همه دنیا را به دانمارک بیاورد و آنها بچه‌دار شوند و سپس بچه‌هایشان دانمارکی شوند. این بحث را ساده کردن است و توهین به نسل‌هایی است که این سرزمین را ساخته‌اند!» اینجا پرسشی قدیمی مطرح می‌شود به این مضمون که «دانمارکی بودن یعنی چه؟»

بسیاری از سیاستمداران ملی‌گرای افراطی با رد امکان دانمارکی شدن افراد مهاجر حتی با گذشت چند نسل، خواستار کنار گذاشتن سیاست رسمی ادغام مهاجران در جامعه دانمارک هستند.  

بسیاری از مخاطبان این برنامه تلویزیونی از سخنان آقای هنریکسن شگفت‌زده شدند زیرا ینس فیلیپ یزدانی نمونه بارز یک پسر دانمارکی است که نتیجه سیاست ادغام مهاجران در جامعه دانمارک است. یزدانی از مادری دانمارکی و پدری ایرانی بدنیا آمده، بسیار روان به زبان دانمارکی حرف می‌زند و رییس شورای دانش‌آموزی دبیرستان خود است.

شایان ذکر است این گونه رفتارهای تند در سیاست‌های مهاجرتی دانمارک پس از بحران اخیر هجوم مهاجران و پناهجویان به اروپا، اوج گرفته است. در موردی دیگر در مجمع اخیر حزب «مردم» دانمارک، یکی از چهره‌های شناخته شده این حزب یعنی خانم «چی‌ینه نیلسن» در میان تشویق حاضران گفته بود: «بیگانگان گدایانی هستند که مورد لطف قرار گرفته‌اند اما عامل گسترش آلودگی و پلیدی هستند. آنها متقلب، دزد، تجاوزگر و قاتلند.»

سخنران دیگر این حزب «مارلین هارپسو» که نماینده مجلس دانمارک نیز است، گفت: «باید به این پناهجویان یک جفت کفش کتانی داد و گفت، اگر توانسته‌اند تا اینجا پیاده بیایند، پیاده هم می‌توانند به خانه‌شان برگردند.»

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©