لغو مصاحبه ابراهیم رئیسی با کریستین امانپور و استقبال گسترده از اقدام این خبرنگار بین المللی در فضای مجازی
به روز شده در      جمعه 1 مهر 1401     -   Friday September 23 2022

کریستین امانپور، خبرنگار باسابقه سی‌ان‌ان شرط مصاحبه رئیس جمهور اسلامی ایران را برای رعایت حجاب اسلامی نپذیرفت و این اقدام وی، تحسین بسیاری را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برانگیخت.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
مجری ارشد بخش بین‌الملل شبکه سی‌ان‌ان در مجموعه‌ای از توئیت‌ها روز پنج شنبه 22 سپتامبر اعلام کرد که قرار بود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با ابراهیم رئیسی دیدار کند و از وی در مورد موضوعات مختلف از جمله آغاز اعتراض‌ها در ایران و مرگ مهسا امینی 22 ساله که به دلیل نقض قوانین حجاب توسط «پلیس اخلاق» یا گشت ارشاد دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، سوالاتی بپرسد.
 
کریستین امانپور در این توئیت نوشت: «این اولین مصاحبه من با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در خاک ایالات متحده آمریکا بود که پس از هفته ها برنامه ریزی و آماده سازی چراغ ها و دوربین های مصاحبه ، آماده بودیم. اما روز پنجشنبه هیچ نشانی از این رئیس جمهوری نبود.»
وی در ادامه می نویسد: « 40 دقیقه بعد از اینکه قرار بود مصاحبه شروع شود، یکی از دستیاران او به من مراجعه کرد و گفت که رئیسی پیشنهاد می کند وی روسری بپوشد، زیرا ماه های محرم و صفر است.»
 
امانپور گفت که این درخواست را رد کرده و توضیح داد که «ما در نیویورک هستیم، جایی که قانون و سنتی در مورد حجاب وجود ندارد». او افزود که او در مقابل هیچ رئیس جمهور دیگری از ایران هنگام مصاحبه با آنها (در خارج از ایران)، ملزم به پوشیدن روسری نبوده است.
 
وی اضافه می کند: «دستیارش به صراحت گفت که اگر من روسری نداشته باشم، مصاحبه انجام نمی شود و من در مقابل با اشاره به «وضعیت ایران» که اعتراضات سراسر کشور را فرا گرفته است، پاسخ دادم « نمی‌توانم با این شرط بی‌سابقه و غیرمنتظره موافقت کنم.»
 
سرانجام کریستین امان پور و تیمش دور شدند و مصاحبه انجام نشد. 
تصویری که امانپور در پایان توییت‌هایش منتشر کرده است، نشان می‌دهد او در حالی که روبه‌روی صندلی خالی نشسته است، کت و شلوار سفید پوشیده و موهایش را باز کرده و منتظر رئیس‌جمهور ایران است!
 
امتناع این روزنامه نگار ایرانی-بریتانیایی از پوشیدن روسری با تحسین گسترده ای در فضای مجازی مواجه شده است.
 
در این راستا، کریم سجادپور، تحلیلگر سیاست ایرانی-آمریکایی در مؤسسه کارنگی، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن دی سی، در توییتی نوشت:« آفرین بر کریستین امانپور. دیگر روزهایی که مسوولین جمهوری اسلامی ایران برای مصاحبه و ملاقات، خبرنگاران و مسئولان زن را ملزم به رعایت حجاب می کنند، باید تمام شود. حجاب اجباری منعکس کننده یک ایدئولوژی منسوخ و غیر قابل تحمل است، نه یک فرهنگ.»
 
استر سیاماکیلی، مجری رادیو NPR، عکس امانپور را بازنشر کرد و نوشت: « ثبات شخصیت و یکپارچگی کلام کریستین امانپور کاملاً دست نخورده است و همیشه محفوظ است. »
 
بهمن کلباسی، خبرنگار نیویورک و سازمان ملل برای سرویس فارسی بی‌بی‌سی نیز در توئیتر خود نوشت: «رئیسی با  لغو مصاحبه خود با کریستین امان‌پور بدلیل عدم رعایت حجاب اجباری این رژیم، فکر می کند که می تواند در نیویورک نیز حجاب را تحمیل کند.»
 
 
 
 
 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©