جعفر پناهی پس از 14 سال ممنوعیت خروج از کشور، ایران را ترک کرد
به روز شده در      دوشنبه 18 اردیبهشت 1402     -   Monday May 8 2023

جعفر پناهی، کارگردان مردمی، برای اولین بار پس از 14 سال ممنوعیت خروج از کشور، ایران را ترک کرد. او که در ماه فوریه از زندان آزاد شد، شایعه شده است که در جشنواره فیلم کن به عنوان داور منصفه خواهد بود.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

طاهره سعیدی، همسر پناهی، سه شنبه شب تصویری را در اینستاگرام خود منتشر کرد که نشان می دهد او به همراه همسرش به فرودگاهی نامعلوم رسیده است.
سعیدی در توضیح(کپشن) این عکس گفته است که ممنوع الخروجی پناهی برداشته شده و برای «چند روز» سفر می روند. در این عکس، این زوج با چند چمدان بزرگ دیده می شوند که برخی از افراد در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند ، پس‌زمینه (بک گراند) عکس نشان می دهد پناهی ممکن است در فرانسه باشد.
 
جعفر پناهی، 62 ساله، بیشتر برای فیلم هایی مانند بادکنک سفید، دایره و تاکسی تهران شناخته می شود و ممنوعیت خروج  او از ایران اولین بار در سال 2009 و پس از شرکت در مراسم تشییع جنازه یک دانشجوی کشته شده در انقلاب سبز اعمال شد. سال بعد به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس تعلیقی و ۲۰ سال ممنوع الخروجی و ممنوع الکاری محکوم شد.
 
او در سال 2013 برای فیلم «پرده بسته» برنده خرس نقره ای جشنواره فیلم برلین شد و در سال 2015 برای فیلم تاکسی تهران که تماماً در داخل ماشین فیلمبرداری شده بود برنده جایزه برتر جشنواره شد. او همچنین برنده جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره کن برای 3 چهره در سال 2018 شد و فیلم «خرس نیست» در سال 2022 تحسین زیادی دریافت کرد.
در ماه ژانویه گذشته، پناهی پس از مراجعه به دادسرای تهران برای تحقیق در مورد محمد رسول اف، فیلمساز همکار خود که پس از انتقاد از دولت بازداشت شده بود، دستگیر و زندانی شد.
جعفر پناهی در ماه فوریه دست به اعتصاب غذا زد و دو روز بعد با قرار وثیقه آزاد گردید. 
 
ترجمه: خبرگزاری  ایرانشهر 
منبع: گاردین
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©