زنان بیشتر از مردان به آلزایمر مبتلا می شوند
به روز شده در      سه شنبه 26 اردیبهشت 1402     -   Tuesday May 16 2023

بنابه گزارش انجمن آلزایمر جهان، بیماری آلزایمر حدود شش ‌میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد که 75 درصد از مبتلایان این بیماری را زنان تشکیل می‌دهند. استفاده مرتب از اینترنت باعث ابتلا به زوال عقل و آلزایمز در افراد سالمند می‌شود.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
براساس تحقیقات انجام‌شده، «افزایش سن» بزرگ‌ترین عاملی است که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد و از آن جهت که زنان به‌طور متوسط بیشتر از مردان عمر می‌کنند، این بیماری در بین آنها گستردگی بیشتری دارد. 
 
بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، در سال 2021، امید به زندگی زنان در ایالات متحده 79.1 سال بود، در‌حالی‌که این رقم برای مردان 73.2 بود. اما همچنان این سؤال مطرح است که «چرا زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند؟ » آیا سال‌های بیشتری که زنان زندگی می‌کنند به تنهایی می‌تواند سبب شود تا خطر ابتلا در زنان افزایش یابد؟ 
 
بنابه تحقیقات انجام شده به نظر می‌رسد که «تغییرات هورمونی پس از یائسگی» ممکن است به افزایش خطر ابتلا به آلزایمر کمک کند و همچنین زنان ممکن است از نظر « ژنتیکی» امکان ابتلای بیشتری نیز داشته باشند. به نظر می‌رسد نوع ژنی که خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد و حدود 15 تا 25 درصد افراد آن را حمل می‌کنند، در زنان تأثیر بیشتری نسبت به مردان دارد. 
 
همچنین در این تحقیق، «عوامل اجتماعی و سبک زندگی» نیز مدنظر قرار گرفته است‌. انجمن آلزایمر اخیرا گزارش داده است، زنانی که «کار» می کنند و شاغل هستند، در اواخر عمر نسبت به زنانی که کار نمی کنند، کاهش حافظه کمتری دارند.
تحقیق انجام شده بر این موضوع متمرکز شده است که آیا استرس یک عامل کمک‌کننده به ابتلا به آلزایمر است یا خیر که مشخص شده استرس می‌تواند علائم آلزایمر را تسریع کند. در این تحقیقات مشخص شده است که «استرس» منجر به افزایش تکانه‌های عصبی در مغز می‌شود که مسئول بسیاری از علائم بیماری آلزایمر است. سبنم اونلویسلر، مهندس ژنتیک معتقد است: «استرس می‌تواند تأثیر عمیقی بر بدن داشته باشد و ما درباره پیامدهایی که می‌تواند بر سلامت روحی و جسمی ما داشته باشد -‌چه مثبت و چه منفی- اطلاعاتی داریم. مثلا استرس باعث ترشح هورمون‌هایی مانند کورتیزول و آدرنالین می‌شود که اگر بیش از حد یا در طولانی‌مدت تولید شوند، می‌توانند اثراتی بسیار منفی بر بدن داشته باشند و باعث آسیب به سلول‌ها و تسریع روند پیری شوند که البته می‌تواند بر مغز و شناخت تأثیر بگذارد.»
دکتر جان سیریتو، نویسنده ارشد این تحقیق می گوید: «بسیاری از تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که زنان بیشتر در معرض استرس هستند، استرس هم با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است؛ در نتیجه زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. ما اولین کسی نیستیم که این ارتباط را بررسی کردیم با‌این‌حال، عوامل زیاد دیگری وجود دارد که استرس، زنان و بیماری آلزایمر را مرتبط می‌کند.»
با‌این‌حال این تحقیق نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین استرس و بیماری آلزایمر در زنان در سطح سلولی نشان می‌دهد.
 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©