معرفی پنج غذایی که فکر می کنید Healthy هستند اما فوق فرآوری شده اند
به روز شده در      پنجشنبه 30 شهریور 1402     -   Thursday September 21 2023

پیتزای منجمد، غذاهای آماده (فست فود) و انواع شکلات‌ به عنوان مواد غذایی شناخته شده اند که برای سلامتی مضر می باشند. با این حال، بعضی از غذاهایی که اغلب گمان می رود، سالم و Healthy باشند، مانند نان، سریال سبوس دار، ماست بدون شکر، اسنک ها و تنقلات میوه ای و پروتئینی در گروه «غذاهای فوق فرآوری شده» (Ultra-procesed foods) قرار می گیرند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
بنا به مطالعات و پژوهش های انجام شده، بسیاری از غذاهای فرآوری شده که با افزودن مواد نگهدارنده و طعم دهنده های مصنوعی دستخوش تغییرات زیادی قرار می گیرند، با بیماری هایی از جملع :چاقی، دیابت و سرطان مرتبط می باشند.  
علاوه بر این، کسانی که غذاهای فوق فرآوری شده (Ultra-procesed foods) مصرف می‌کنند، به دلیل چگالی بالاتر، کالری بیشتری را دریافت می کنند که خود منجر به الگوهای غذایی بالقوه اعتیادآوری می‌شود. 
مطالعات اخیر رابطه بین غذاهای فوق فرآوری شده و سلامت روان را مورد بررسی قرار داده است که ارتباط بین افزایش مصرف این نوع مواد غذایی با افسردگی و اضطراب در همه گیری کوید 19 را نشان می دهد. 
در اینجا به پنج ماده غذایی  که به عنوان «مواد غذایی فوق فرآوری شده» شناخته می شوند و برای سلامتی مضر می باشند، اشاره می کنیم: 
- سریال های شیرین، حتی سریال هایی که به عنوان "سالم" و یا (healthy)  شناخته می شوند، از جمله غذاهای فوق فرآوری شده هستند. سریال هایی مانند کورن فلکس که اغلب به عنوان گزینه ای برای یک صبحانه مغذی مصرف می شوند، حاوی افزودنی هایی مانند عصاره مالت جو، شکر و سایر مواد مصنوعی(شیمیایی) است. 
با این حال، توجه به این نکته مهم است که غلات و سریال های غنی شده برای رفع کمبودهای رایج مواد مغذی تهیه می شوند. 
 این سریال ها با مواد مغذی ضروری مانند آهن و ویتامین های لازم برای سلامت قلب و سیستم عصبی غنی شده اند که برای تولید گلبول های قرمز خون و اکسیژن رسانی ضروری می باشند.  
- نان های خانگی نیز که معمولاً حاوی آرد، آب و مخمر می باشند، در مواد غذایی فرآوری شده طبقه بندی شده اند. با این حال، نان های تجاری اغلب حاوی امولسیفایرها و نگهدارنده هایی هستند تا مدت استفاده آنها افزایش یابد. 
با این حال، نان های سبوس دار به دلیل داشتن فیبر بالا برای سلامتی مفید هستند. فیبر نقش حیاتی در سلامت دستگاه گوارش دارد و خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و سرطان روده را کاهش می دهد. برخی از نان ها را نیز می توان با ویتامین ها و مواد معدنی غنی کرد.
- ماست منبع سالمی از پروتئین و کلسیم است که برای سلامت ماهیچه ها و استخوان ها ضروری است . با این حال، بسیاری از ماست در دسته غذاهای فوق فرآوری شده قرار می گیرند . آنها ممکن است برای بهبود طعم و رنگ حاوی مواد مصنوعی باشند.  برخی از انواع ماست هایی که به عنوان ماست کم شیرین به بازار عرضه می شوند با شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام شیرین می شوند که اغلب برای ماندگاری بیشتر آنها اضافه می شود. 
 برای انتخاب ماست سالم‌تر، ماست شیرین نشده و کم‌چرب را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل انتخاب کنید.
-اسنک های میوه ای و پروتیینی (Fruit and Protein Bars) ممکن است یک اسنک راحت و سالم به نظر برسند، اما یک اسنک فوق فراوری شده می باشند. میان وعده های میوه ای اغلب حاوی میوه های یخ زده و نشاسته هستند که هر دو مواد فرآوری شده هستند. علاوه بر این، ممکن است حاوی تنظیم‌کننده‌های اسیدیته و مواد نگهدارنده باشند تا بافت و ماندگاری آن‌ها را افزایش دهند.  بارهای پروتئینی و میوه ای ویژگی های مشابهی دارند که اغلب مملو از شیرین کننده ها، امولسیفایرها، نگهدارنده ها و رنگ های غذایی هستند. 
 
بنابراین مهم است که مراقب غذاهایی که مصرف می کنیم باشیم و از مواد اولیه فوق فرآوری شده پنهانی که ممکن است در آنها وجود داشته باشد، آگاه باشیم. ما می توانیم سلامت و تندرستی خود را با درک نحوه شناسایی و انتخاب غذاهای کم فرآوری شده یا کامل در اولویت قرار دهیم.
ترجمه خبرگزاری ایرانشهر 
منبع : سایت خبری Jerusalem Post
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©