سپهبد خلبان محمد حسین مهرمند درگذشت
به روز شده در      جمعه 23 شهریور 1403     -   Friday September 13 2024

سپهبد خلبان محمد حسین مهرمند، آخرین فرمانده تاکتیکی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران در زادروز 96 سالگی خود در 19 شهریور (نهم سپتامبر) درگذشت. او بعد از خروج از ایران در آمریکا ساکن شد و تا پایان عمر در صف نخست مبارزه علیه جمهوری اسلامی فعالیت کرد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

 سپهبد خلبان محمدحسین مهرمند در شهریور سال ۱۳۰۷ در تهران متولد گردید. او پس از پایان دبیرستان نظام در سال ۱۳۲۸ وارد دانشکده افسری و پس از طی دوره خلبانی در سال ۱۳۳۱ با درجه ستوان دومی وارد خدمت در نیروی هوایی شاهنشاهی ایران گردید. ضمن دوران خدمت سپهبد مهرمند دوره‌های نظامی و تکمیلی مختلفه‌ای را از جمله: دوره پرواز با هواپیمای جت در آلمان غربی دوره هنر آموزگاری پرواز - دوره تکمیلی پرواز با دستگاه (در ابر و شرایط نامساعد) - دوره فرماندهی گردان و دوره فرماندهی و ستاد در کشور آمریکا را طی نموده است. ایشان بیش از ۸ هزار ساعت تجربه پرواز روی انواع هواپیماهای شکاری مختلف از جمله هواپیماهای F-5و F-4 فانتوم را داشت.

سپهبد مهرمند در همان مراحل اولیه پروازی به درجه استادی خلبان نایل آمد و در طول خدمت نظامی تعداد کثیری خلبان عملیاتی برای نیروی هوایی ایران پرورش داده است. ایشان در سال ۱۳۴۰ با درجه سروانی به سمت افسر رابط نیروی هوایی شاهنشاهی در آمریکا منصوب و به مدت ۲ سال نظارت و سرپرستی کلیه پرسنل تحت آموزش در آمریکا را به عهده داشت. در سال ۱۳۴۴پس از مراجعت از این مأموریت به سمت فرمانده گردان تاکتیکی شناسایی و پس از مدتی کوتاه با درجه سرگردی فرمانده یکی از تنها چهارگردان شکاری ایران را عهده‌دار گردید.

در سال ۱۳۵۰ پس از کسب تجارب مختلفه نظامی در مشاغل عملیاتی و جانشین فرماندهی پایگاه به سمت فرمانده پایگاه سوم شکاری (شاهرخی) منصوب گردید. پایگاه شاهرخی در آن زمان دارای چهار گردان از هواپیماهای مدرن (فانتوم) بوده و اساس قدرت عملیاتی نیروی هوایی را شامل می‌گردید. پس از گذشت چهار سال و در زمانی که نیروی هوایی در اوج توسعه امکانات رزمی، اقدام به تاسیس فرماندهی تاکتیکی هوایی نمود، سپهبد مهرمند ابتدا به سمت جانشین و پس از حدود یکسال به سمت فرماندهی تاکتیکی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران انتخاب شد. ایشان در این سمت سرپرستی ده پایگاه مجهز هوایی شامل ۵۵ هزار نفر پرسنل بیش از ۶۰۰ فروند هواپیما نظارت مستقیم داشت.

سپهبد مهرمند پس از فتنه ۵۷ با ۳۰ سال خدمت در نیروی هوایی شاهنشاهی بدون دریافت حقوق بازنشستگی از خدمت معزول و پس از ۵ ماه اجباراً میهن را ترک و به امریکا مهاجرت کردند. سپهبد مهرمند از زمان خروج از میهن تا به امروز همواره در صحنه مبارزه بر علیه رژیم تهران در خارج از کشور فعال و کوشا بود.

انتشارات شرکت کتاب ، کتاب نفیسی شامل خاطرات و تجربیات نظامی او با عنوان « بلند آسمان جایگاه من است» را در سال 2023 منتشر نمود. 

مراسم خاکسپاری و ادای احترام به این بزرگمرد میهن پرست در روز سه شنبه 17 سپتامبر از ساعت 11 بامداد تا 12:30 بعدازظهر در آرامستان El Toro Memerial Park به نشانی و تلفن زیر برگزار می شود.  

 25751Trabuco Road

Lake Forest,CA 92630
Phone: (949) 951-8244

 

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©