نوروز به تقویم رسمی ایالات متحده آمریکا اضافه شد
به روز شده در      چهارشنبه 27 اسفند 1393     -   Wednesday March 18 2015

با تصویب کنکره ایالتی کالیفرنیا نوروز به عنوان یک جشن‌ ملی، در تقویم آمریکا ثبت شد و از سال 2016 به مناسبت‌های مندرج در تقویم این کشور اضافه خواهد گشت.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

با پیگیری ایرانیان مقیم ایالت کالیفرنیا و پس از دو سال پیاپی برگزاری مراسم نوروز در سنای این ایالت، نمایندگان این نهاد با تصویب طرحی که از سوی تنی چند از سناتورهای ایالتی تقدیم کنگره شده بود، روز 21 ماه مارچ هر سال را به عنوان روز نوروز در تقویم آمریکا نامگذاری کردند.

ارائه طرح فوق محصول زحمات و پیگیری‌های تنی چند از مقامات ایالتی و فدرال ایرانی‌تبار بود که از چند سال پیش زمینه‌های تصویب چنین طرحی را فراهم کرده بودند. آقایان آدریان نازاریان، دکترامیر حمیدی و سهراب منصوریان با حمایت چهره‌های سرشناس ایرانی‌تبار ساکن آمریکا همانند استاد محمدرضا شجریان، مهران دلیجانی، حمید عمرانی و دکتر نیکی حکیمی، تقدیم کنندگان طرح ثبت نوروز در تقویم رسمی آمریکا به سنای ایالتی کالیفرنیا بودند.

پشتوانه نگارش چنین طرحی، سابقه بیش از سه دهه برپایی نوروز در جامعه ایرانیان آمریکاست که از سال 2004 با تصویب شهرداری کلانشهر لس‌آنجلس، مهمترین مراسم‌ ایرانی در آمریکا برپایی جشن دید و بازدید نوروزی ایرانیان در وست‌وود لس‌آنجلس بوده است. این مراسم در خلال سیزده سال برپایی خود همه ساله شاهد حضور نمایندگان شهری، شهرداران، فرماندهان پلیس ایالتی، نمایندگان دولت و سنای ایالتی کالیفرنیا و سناتورهای دولت فدرال ایالات متحده آمریکا در میان خیل کثیر شرکت کنندگان بوده است. برپایی این مراسم در کنار سابقه حضور چهل ساله مشاغل ایرانی در این منطقه عنوان پرژن اسکوئر (محله ایرانیان) را در سال 2011 به تصویب شورای شهری لس‌آنجلس رسانید.

از هفت سال پیش هم به همت بنیاد فرهنگ مراسم نوروز با همکاری موزه هنر لس‌آنجلس در محل این موزه همه ساله بر پا شده است.

در حاشیه جلسه تصویب این طرح، مراسم رسمی گرامی‌داشت نوروز به میزبانی سنای ایالتی کالیفرنیا نیز در شهر ساکرامنتو برگزار شد که برخی چهره‌های شناخته شده جامعه ایرانی ساکن کالیفرنیا در آن حضور داشتند. بهمن بنت طراح مد ایرانی‌آمرکایی - مدیر گالری عشق- و از ساکنین پرژن اسکوئر (محله ایرانیان) در لس‌آنجلس که در این مراسم دعوت داشت به ایرانشهر گفت: «برپایی سفره مجلل هفت سین در سالن ویژه مراسم در کنار پذیرایی با غذاها و سنن ایرانی شگفتی نمایندگان و کارکنان آمریکایی سنا را به دنبال داشت. در این مراسم حضور پر رنگ چهره‌های سرشناس و هنرمندان صاحب نام ایرانی‌تبار ساکن کالیفرنیا شرایط حضور در محیطی که نمایندگی فرهنگی مردم ایران را تداعی می‌کرد، ایجاد کرده بود.»

در مراسم ضیافت نوروز در سنای کالیفرنیا، موسیقی ایرانی بخش لاینفکی از برنامه‌ای بود که مدیریت اجرای آنرا خانم‌ها نوشین نصیریان و مگی حمیدی عهده دار بودند.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©