یادواره جشن هنر شیراز در لندن برگزار شد
به روز شده در      پنجشنبه 23 مهر 1394     -   Thursday October 15 2015

گالری وایت چپل لندن از یکم آپریل تا ششم اکتبر 2015 میزبان نمایشگاهی بود که به بررسی ابعاد و تاثیر جشن هنر شیراز در توسعه فرهنگی ایران در دوران برپایی آن پرداخت.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

این نمایشگاه که برای اولین بار در بریتانیا برپا شد، شامل مجموعه ای از پوسترهای دوره های مختلف این جشنواره، کاتالوگ ها، بروشورها، بولتن های خبری روزانه، عکس‌های مربوط به اجراهای نمایشی، رقص ها و کنسرت های موسیقی و برخی نوارهای ویدئویی و صوتی با کیفیت نسبتا خوب از برخی اجراهای نمایشی و موسیقایی اجرا شده در طی یازده دورۀ جشن هنر شیراز بود.

در حالی که مطالعۀ جشن هنر و بازخوانی آن در فضای فرهنگی و دانشگاهی کنونی داخل کشور و رسانه های داخلی تقریباً ممکن نیست، برگزاری نمایشگاه جشن هنر در لندن و کوشش های برخی مراکز دانشگاهی و فرهنگی در خارج از ایران برای معرفی و بررسی جنبه های مختلف آن و تاثیر اجتماعی و فرهنگی آن، تلاش شایسته و ارزنده ای است.

ولی محلوجی، برگزار کنندۀ اصلی این نمایشگاه، در سخنرانی خود در خانۀ آسیایی لندن، هدف از برگزاری این نمایشگاه را ارزیابی دوبارۀ ارزش های هنری و روشنفکرانۀ جشن هنر شیراز دانسته و گفته است: «این پروژه، بخشی از باستان شناسی یک دهۀ تاریخی است. این کار، یک پلاتفورم آموزشی است که من به منظور شناساندن فضای هنری دهۀ چهل و پنجاه در ایران فراهم کردم.»
به اعتقاد محلوجی، هدف او از این تحقیق باستان شناسانه، تنها کندن به منظور استخراج مواد آرشیوی نیست بلکه یک تحقیق وسیع افقی برای درک ایده ها و انگیزه های روشنفکرانۀ پشت این رویداد فرهنگی- هنری است. به گفته محلوجی او در این نمایشگاه، مواد آرشیوی و اسنادی را به نمایش گذاشته که برخی از آنها پیش تر دیده نشده و یا از دسترس خارج بوده اند. محلوجی، پیش از برپایی این نمایشگاه در لندن، در ماه مِی سال ۲۰۱۴ آن را در نمایشگاه هنر معاصر ایران در پاریس با عنوان « ایران: تاریخ ویرایش نشده» به نمایش گذاشته بود.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©