ابنیه باستانی ایران روی تمبر
به روز شده در      چهارشنبه 3 آبان 1396     -   Wednesday October 25 2017

از پیدایش و رواج استفاده از تمبر در ایران که همزمان با زمامداری ناصر الدین شاه قاجار اغاز شد به صورت غالب تصویر پادشاه وقت روی تمبر چاپ می شد که فقط برای دوران کوتاهی در خلال انقلاب مشروطه این مهم متوقف شد و نوعی بلبشوی سیاسی که ایران را فرا گرفته بود موجب شد تا شاهد انتشار برخی تمبر‌های متفاوت باشیم.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
پرویز کاردان:
اما با تثبیت قدرت دولت مرکزی و همزمان با تاجگذاری احمد شاه قاجار در تیرماه 1293 خورشیدی مطابق با 1914 میلادی سری تمبر به مناسبت این رویداد به دست طبع سپرده شد که در آن برای نخستین بار از تصاویری از تخت جمشید استفاده شده بود.
بد نیست به این نکته اشاره کنیم که تا همین زمان یعنی اواخر دوران قاجاریه تخت جمشید و سلسله پادشاهی هخامنشیان برای اهالی ولایات محروسه ایران ناشناخته بود و آن بخش از مردم که به نیت سفر از کنار آن گذشته بودند بیشتر این ویرانه‌های قدیمی را محل اجتماع اجنه و یا خانه شیاطین قلمداد می‌کردند. از این رو وقتی برای نخستین‌بار تمبر ایرانی مزین به تصاویری از تخت جمشید و شکوه باستانی ایران می شود به خوبی می‌توان دریافت که مسئولان فرهنگی وقت ایران دریافته بودند که باید جامعه را از پیشینه تاریخی خود بهتر و بیشتر آشنا کنند و در همین مسیر است که تمبر ایرانی به ابزاری برای شناساندن ابنیه تاریخی و ریشه‌های هویتی ایرانیان مبدل می شود.
به هر روی تمبر تاجگذاری احمد شاه قاجار اگرچه در تیرماه 1293 خورشیدی در هارلم هلند به چاپ سپرده می‌شود اما به دلیل تقارن این ایام با وقایع آغازین جنگ اول بین الملل، این تمبر در فروردین سال بعد یعنی  1294 خورشیدی به تهران رسیده و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.
در خصوص این سری تمبر ذکر این نکته ضروری است که با اینکه این سری تمبر از زیباترین تمبرهای ایرانی عصر قاجاریه است ولی به دلیل اینکه در تیراژ بسیار بالایی منتشر شد و به وفور از آن در اختیار علاقمندان قرار دارد، از بهای بالایی نزد کلکسیونرهای تمبر برخوردار نیست. اما شاید ارزش فاخر این تمبر در معرفی تخت جمشید به بخش وسیعی از مردم ایران بود تا پیشینه تاریخی خود را بهتر بشناسند.
در 9 بهمن 1326 و در جریان هزاره بوعلی سینا یکی دیگر از فاخرترین سری تمبر‌های ایرانی که به سیمای ابنیه و آثار باستانی ایران مزین است به چاپ می‌رسد که در 5 سری 5 تایی منتشر و روانه بازار می‌گردد که فقط در سری آخر تصویری از مقبره بو علی سینا منتشر شده‌است. اما روی این تمبر ها نماهای متعددی از ابنیه تاریخی ایران چشم‌نوازی می‌کند.
در 15 خرداد 1343 خورشیدی نیز پاریس پایتخت فرهنگی اروپا، میزبان نمایشگاهی با شکوه بود که «هفت‌هزار سال هنر ایران» نام داست و به درستی نیز هنر مرز و بوم آریایی را به نمایش می‌گذاشت. در خلال این نمایشگاه هم مجموعه‌ای  زیبا از تمبرهای منقش به نقوش باستانی ایران به انتشار رسیده است.
در بیستم تیرماه 1350 خورشیدی و همزمان با نخستین روز برپایی جشن های 2500 ساله شاهنشاهی برای اولین و آخرین بار تصویری از منشور کوروش روی تمبر ایران قرار گرفت که به نوبه خود در تاریخ بی‌نظیر است.
جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران نام مجموعه جشن‌هایی است که به مناسبت دوهزار و پانصد سال تاریخ مدون شاهنشاهی ایران و در زمان سلطنت محمدرضا شاه پهلوی از تاریخ ۱۲ تا ۱۶ اکتبر ۱۹۷۱ (برابر با ۲۰ تا ۲۴ مهر ۱۳۵۰) در تخت جمشید برگزار شد. در این جشن‌ها، سران حکومتی و پادشاهان ۶۹ کشور جهان شرکت کردند و تمدن و تاریخ کهن ایران را ارج نهادند.
بنا به برخی منابع، پیشنهاد برگزاری جشن‌ها اول بار توسط شجاع الدین شفا مطرح گردید.
برای برگزاری جشن‌ها سازمان شورای مرکزی جشنهای شاهنشاهی تاسیس شد که ریاست عالیه آن با شخص شاه و حسین علاء وزیر دربار وقت هم به عنوان رئیس شورای مرکزی جشن‌ها تعیین شده بود.آغاز مراسم در پاسارگاد و در جوار آرامگاه کوروش بود که طی آن شاه نطق خود را خواند و سپس سران و پادشاهان ۶۹ کشور جهان، به کوروش بزرگ ادای احترام کردند.ده میلیون بیننده، این مراسم را از تلویزیون تماشا کردند. پس از پایان پیام شاه، ۱۰۱ تیر توپ در آسمان پاسارگاد شلیک شد.
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©