هفتمین «نمایشگاه کتاب تهران، بدون سانسور» در لس آنجلس برگزار شد
به روز شده در      سه شنبه 19 اردیبهشت 1402     -   Tuesday May 9 2023

هفتمین «نمایشگاه کتاب تهران، بدون سانسور» با هدف ترویج آزادی بیان، طی مراسمی به همت شرکت کتاب با شعار «زن، زندگی، آزادی» هم زمان با نمایشگاه کتاب تهران در ایران در روز یکشنبه 7 می در لس آنجلس در تالار فرهنگی Flame (شعله) اینترنشنال (به مدیریت خانم و آقای محمد مستشاری) برگزار گردید.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
در این مراسم که جمعی از نویسندگان و ناشران فارسی زبان خارج از کشور و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی حضور داشتند، ابتدا بیژن خلیلی مدیر مسئول شرکت کتاب، هدف از برگزاری این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه کتاب در تهران را «ترویج آزادی بیان» عنوان کرد و گفت: از آنجایی که طی 44 سال حکومت رژیم جمهوری اسلامی، با اعمال سانسور به فرهنگ و جامعه روشنفکر ایرانی صدمات زیادی وارد کرده است، ناشران خارج از کشور تلاش کردند با نشر کتابهای بدون سانسور، به ترویج آزادی بیان بپردازند و با سانسور و ایجاد ترس این رژیم مبارزه کنند.
وی در ادامه با اشاره به 10 ماه می ، نودمین سالگرد کتاب سوزان آلمان نازی، اعمال سانسور از جانب رژیم جمهوری اسلامی را نیز همانند سوزاندن کتاب و از بین بردن تفکرات مخالف آلمان نازی خواند که تلاش می کند با سرکوب آگاهی و دانش، از «گردش آزاد اطلاعات» جلوگیری نماید.
در ادامه ماندانا زندیان با رونمایی از کتاب جدید خود با عنوان «سرو ایرانی و جوانه های تجدد» که در شرکت کتاب منتشر شده است، گفت: " این کتاب روایت نویسنده از بازخوانی مجموعه ای از اندیشه ها ، آرا و عقاید دکتر میلانی با محوریت «تجدد» است و سرو ایرانی نماد ایستادگی، آزادگی و دیرپایی ایران و ایرانی می باشد." وی افزود: " روایتی در شاهنامه آمده است که زرتشت با دست خود نهالی را از بهشت به زمین می آورد و درنزدیکی کاشمر در آتشکده ای می کارد و 1400 سال عمر می کند، سرانجام به دستور یکی از خلفای عباسی بریده می شود، ولی سرو ایرانی در درازای تاریخ همچنان پایدار و با استقامت باقی می ماند، و این سرو «نماد استقامت ایرانی» است." وی در ادامه سخنان خود ضمن ترغیب حاضران به مطالعه این کتاب، از شرکت کتاب برای انتشار این اثر تشکر و قدردانی نمود.
در طی این مراسم، بیژن خلیلی برگزار کننده نمایشگاه «کتاب تهران بدون سانسور»، به پاس هفت دهه قلم زدن و نویسندگی «عباس پهلوان» سردبیر نشریه «فردوسی امروز» ، با اهداء لوح سپاسی از تلاش و زحمات وی تشکر و قدردانی بعمل آورد.
در ادامه عباس پهلوان از برگزاری همه ساله نمایشگاه کتاب و مراسم تقدیر از وی، تشکر و قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود که بتواند به کار قلم زدن در «فردوسی امروز » ادامه دهد تا در مورد بسیاری از بزرگان بویژه نویسندگان و فعالان خارج از کشور نیز مطالبی بنویسد.
 
 لازم به ذکر است در این مراسم نویسندگانی همچون هما سرشار، عرفان قانعی فرد ، مهرنوش مزارعی، خسرو دوامی، مصطفی دانش، پرویز حکیمی، انیسا دهقانی، شیدا محمدی، فروزان صفاریان نیز با معرفی آثار خود مطالب و یا اشعاری از این آثار را برای حاضران در نمایشگاه ایراد نمودند.
در این نمایشگاه آوا زندی، نماینده انتشارات ناکجا  و آقای آبکنار مدیر انتشارات القصه تعدادی از آثار منتشرشده این انتشارات را در معرض دید عموم قرار دادند. همچنین چند موسسه فرهنگی از جمله مهرنوش گرامی مدیر بنیاد غیر انتفاعی ژینا، یولاندا صدیق پور مدیر موسسه عروسکهای ایرانی، آذین هاتفی مدیر تزئینات تاریخی و باستانی ایران و حسام ثابتیان خوشنویس و نگارگر نیز در این نمایشگاه حضور فعال داشتند.
گفتنی است، رضا گوهرزاد از رادیو 670 ای. ام، نیلوفر منصوری از ایران اینترنشنال و فریدون میرفخرایی از مجله هفتگی جوانان با تنی چند از دست اندرکاران و نویسندگان حاضر در نمایشگاه گفتگو کردند و اخبار مربوطه را بطور هم زمان مخابره نمودند.  در این میان یکی از هم میهنان هنرمندمان ادریس فروغی از آکادمی آوا چندین ترانه ملی و میهنی  با محوریت انقلاب «زن، زندگی،آزادی» اجرا کرد که مورد استقبال بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفت. 
 
متن لوح سپاس عباس پهلوان: 
 
بدان گه که لوح آفرید و قلم  بزد بر همه بودنی ها رقم
پیش کش به عباس پهلوان برای 7 دهه نوشتن، 
برای آزادگی در اندیشه و برای صراحت در گفتار، برای ساده نویسی، 
برای شجاعت در منش، برای میهن دوستی، 
برای فردوسی، برای فردوسی امروز 
و
 برای زن، زندگی، آزادی
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©