نفوذ ارتش سایبری جمهوری اسلامی در گوگل ترانسلیت ( ترجمه گوگل)
به روز شده در      جمعه 21 اردیبهشت 1403     -   Friday May 10 2024

ایرانشهر: حکومت جمهوری اسلامی ایران در همه جبهه ها از بخش نظامی و اطلاعاتی گرفته تا بخش تبلیغاتی و تجاری، از جیب مردم ایران هزینه می کند تا بتواند چند صباحی بیشتر به حکومت سراپا ننگین خود ادامه دهد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
احمدرضا بهارلو، رئیس پیشین صدای آمریکا کتاب خاطرات ۳۰ سال خدمت خود را در این ایستگاه با عنوان «ایستگاه وی.او.ای» به رشته تحریر درآورده است. ناشر آمریکایی او پاراگرافی را به زبان انگلیسی برای معرفی این کتاب در سایت خود قرار داده است که عیناً این جا گراور شده است. ترجمه فارسی متن پاراگراف را نیز عیناً در پایین آن ملاحظه می کنید. در این متن به حکومت «سرکوبگر» اشاره شده است بدون اشاره به نام حکومت. 
 
اگر متن پاراگراف انگلیسی را در Google Translate بگذارید، ترجمه ای که برای suppressive regime  می دهد، عبارت « رژیم ستمشاهی » است. یعنی پیش فرض مترجم گوگل این است که «رژیم سرکوبگر» یعنی «رژیم شاهنشاهی» نه هر رژیم دیگری. 
 
Step into the world of international broadcasting with Ahmadreza Baharloo, the former head of VOA Farsi service, in his memoir "VOA Station: A 30 Years Tale." 
Discover how Baharloo revolutionized VOA by introducing live TV programs for the first time in history, and learn about the true mission and goals of this iconic institution. Join Baharloo as he shares the stories of the courageous individuals who risked everything to bring innovative broadcast programs to the people of Iran, despite the dangers they faced from the Suppressive regime. Don't miss this captivating journey through three decades of broadcasting history
 
 
 
متن گوگل ترانسلیت:
"  با احمدرضا بهارلو، رئیس سابق سرویس فارسی صدای آمریکا، در خاطرات خود با عنوان «ایستگاه صدای آمریکا: داستان 30 ساله» به دنیای پخش بین المللی قدم بگذارید. کشف کنید که چگونه بهارلو با معرفی برنامه های زنده تلویزیونی برای اولین بار در تاریخ، صدای آمریکا را متحول کرد و با ماموریت و اهداف واقعی این موسسه نمادین آشنا شوید. با بهارلو همراه باشید تا داستان افراد شجاعی را به اشتراک بگذارد که علیرغم خطراتی که از جانب رژیم ستمشاهی با آن مواجه بودند، همه چیز را به خطر انداختند، برنامه های نوآورانه را برای مردم ایران به ارمغان بیاورند. این سفر جذاب را در طول سه دهه سابقه پخش را از دست ندهید."
 
 
الگوریتم مترجم گوگل برای دادن بهترین نتیجه بر اساس بازخورد از سوی کاربران، خود را تصحیح و تکمیل می کند و معلوم نیست چند هزار مأمور سایبری و یا رباتیک حکومت اسلامی و در چه بازه زمانی روی این واژه کار کرده اند، تا بتوانند آن را به عنوان پیش فرض به مترجم گوگل بقبولانند. 
 
برای  این که بدانیم منظور احمد بهارلو از رژیم سرکوبگر چیست و کیست دو پاراگراف نخست مقدمه کتاب را با یکدیگر بخوانیم. 
 
" ...در هنگامه آشوب های 1357 در ایران که بواسطه حضور گروه های چپ گرای اسلامی اندک اندک چاشنی ضدآمریکائی نیز به معجون جنون زای آن افزوده میشد، "بی بی سی" ابتدا به عنوان منبع خبر جای خود را در میان ایرانی ها باز کرد و بعد بخاطر تک صدا و بی رقیب بودن از حالت «منبع خبر» بصورت «منبر خبر» درآمده و نقش ستون هدایت کننده انقلابیون را بدون اعلام اما عملاً بعهده گرفته بود، دولت آمریکا تازه خبردار شد که در ایران هیچ صدای آشکاری ندارد و آخرین ارتباط رسانه ای آن کشور با مردم و بزبان فارسی توسط «وی او ای» ( صدای آمریکا) 17 سال پیش قطع شده است. 
دولت کارتر بعد از مرگ سهراب و پس از سقوط تاریخی ایران با عجله تصمیم به احیای دوباره بخش فارسی می گیرد. زمانی که بزرگترین مشکل ، تأمین نیروی  انسانی واجد شرایط برای سرویسی است که باید از نقطه صفر و بر شالوده صفر اغاز بکار کند. اما همین شروع از صفر با همه مشکلات و مسائلی که با خود دارد، برای بخش فارسی صدای آمریکا بعنوان یک امتیاز عمده مثبت به کمک می آید و این رسانه در آوریل 1979 بدون سوء پیشینه و سابقه مشکوک رقبای حاضر در میدان بصورت محدود و با برنامه ای نیم ساعته کار خود را آغاز می کند. این برنامه کوتاه در ماه های بعد تا پنج ساعت گسترش پیدا می کند و پایه گذار بزرگترین تحولات و ابداعات در پدیده ای بنام رسانه های دولتی بین المللی میشود و تلویزیون را به دنیای رسانه های بین المللی اضافه می کند."
 
ایرانشهر به همین مناسبت یک شکایت در سایت گوگل فایل کرده است و در صورتی که گوگل به خواسته این رسانه پاسخ دهد آن را به آگاهی خوانندگان خود خواهد رساند. 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©