استرداد یک پناهجوی ایرانی را به جزیره مانوس
به روز شده در      جمعه 15 بهمن 1395     -   Friday February 3 2017

دولت فیجی یک پناهجوی ایرانی را که از اردوگاه پناهجویان جزیره مانوس در پاپوآ گینه نو گریخته و قصد پناهدگی در این کشور را داشت، بازداشت کرده و به جزیره مانوس بازگردانده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

به گفته مقامات رسمی دولت فیجی این پناهجوی ایرانی که «لقمان سواری» نام دارد اخیراً برای درخواست ویزای حمایت به فیجی رفته بود اما  در مدت ۱۰ روزه‌ای که باید تقاضای ویزا خود را ارائه می‌کرد، از اقدام خودداری کرده است.

با این حال وکیل این پناهجوی ۲۱ ساله که در هنگام بازداشت او در خارج از سووا، پایتخت فیجی، او را همراهی می‌کرده، گفته است که موکلش قبل از این که بتواند در خواستش را تسلیم مقام‌های مهاجرتی فوجی کند، بازداشت و به جزیره مانوس برگردانده شده است.

آقای سواری سه سال اخیر را در اردوگاهی مخصوص مردان در مانوس، تحت تدابیر سخت‌گیرانه مهاجرتی استرالیا به سر برده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود از این حادثه یادآوری کرده که پس سه سال سیاست‌های سختگیرانه دولت استرالیا در مورد طرد پناهجویان که اعتراض سازمان ملل را به همراه داشته، آقای سواری می‌توانست اولین پناهجویی باشد که از کشوری ثالث درخواست ویزای حمایت کرده است.

استرالیا آقای سواری را در اوت سال ۲۰۱۳، بیش از سه سال پیش، به اردوگاهی که مانوس که تنها ویژه مردان است فرستاده بود و نهایتاً با درخواست پناهندگی‌اش در پاپوآ گینه نو موافقت شد و او زندگی‌اش را در خارج از اردوگاه ادامه داد.

با این حال او گفته است که از سوی ساکنان محلی مورد آزار و اذیت قرار گرفته و در مقطعی هم از سر فقر در خیابان زندگی کرده است.

بسیاری از کسانی که در بازداشتگاه‌ها و اردوگاه‌های استرالیا در جزایر اقیانوس آرام به سر می‌برند، می‌گویند از «خشونت و آزار و اذیت» در کشورهایی چون عراق، ایران و افغانستان گریخته‌اند.

با این حال وضعیت این پناهندگان در این بازداشتگاه‌ها و اردوگاه‌ها انتقاد شدید سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری را به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©